Reklama

Reklama

Romantický příběh od řeky Sumida

(festivalový název)
  • Japonsko 濹東綺譚 (více)

Obsahy(1)

Filmový portrét uznávaného spisovatele a bonvivána Kafúa Nagaie přináší nostalgický pohled na život a morálku předválečných desetiletí v tokijské vykřičené čtvrti Tamanoi. Vyprávění o Nagaiových avantýrách a obzvláště o jeho vztahu s uhrančivou kurtizánou Ojuki pojal režisér Kaneto Šindó jako oslavu sexuality nezatížené mravokárnými předsudky dnešní doby. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (3)

JFL 

všechny recenze uživatele

V druhé polovině své tvůrčí kariéry natočil Kaneto Šindó několik filmů, jimiž mapoval životy reálných umělců. Nejprve v dokumentu Aru eigakantoku no šógai (Život jednoho režiséra, 1975) vzdal hold svému mentorovi Kendžimu Mizogučimu, pod jehož vedením koncem třicátých let pracoval jako asistent režie. Po něm následoval snímek Čikuzan hitori tabi (Čikuzanova osamělá pouť, 1977) mapující těžký život proslulého slepého hráče na šamisen Takahašiho Čikuzana. V roce 1981 uvedl Šindó film Hokusai manga (Hokusaiovy obrázky), kde dramatizoval život proslulého autora dřevotisků ukijoe Kacušiky Hokusaie. Nesoustředil se ovšem na jeho dnes nejznámější cyklus 36 pohledů na horu Fudži, nýbrž v souladu se svým zájmem o lidskou sexualitu vyzdvihoval Hokusaiovy erotické a pornografické obrázky zobrazující gejši a kurtizány. Po dokumentární odbočce s titulem Sakuratai čiru (Zkáza divadelní skupiny Sakura, 1988) o členech levicového divadelního spolku, kteří zahynuli při výbuchu atomové bomby v Hirošimě, realizoval snímek Romantický příběh od řeky Sumida, opět pojednávající o umělci, jenž proslul spojitostí se světem kurtizán a zábavních podniků. Kafú Nagai byl uznávaný, ale národoveckými puritány kritizovaný spisovatel první poloviny dvacátého století, jenž proslul četnými avantýrami a bohémským životem. Šindóův scénář vychází z deníků, které si Nagai soustavně vedl od dvacátých let až do smrti v roce 1959 a jež jsou dnes ceněné pro svůj historický význam. Zachycují totiž proměny životního stylu a morálky v obdobích volnomyšlenkářských dvacátých let, následných desetiletí militarismu a posléze i americké okupace a demokracie. Vyprávění se zaměřuje na vykreslení Nagaiova vztahu s ženami, především pak s uhrančivou kurtizánou Ojuki. V uvolněné a poklidné atmosféře před očima diváků vyvstává obraz života v tokijské čtvrti Tamanoi, která byla sídlem prostitutek. Nevyhnutelně se nabízející sexualitu Šindó necenzuruje, ani neskandalizuje, naopak k tělesnosti přistupuje bez předsudků a ukazuje ji jako neoddělitelnou součást lidských životů, která může být cestou k vyrovnanosti. Nagai je v Šindóově podání esencí předválečného doby a bezkonfliktně v sobě spojuje šarm, kultivovanost i zálibu v přízemních radostech. Jako takový představuje Romantický příběh od řeky Sumida ideální titul, kterým režisér a scenárista oslavil čtyřicet let existence produkční společnosti, pod jejíž hlavičkou realizoval řadu filmů vykreslujících sexualitu coby projev vitality. (text byl původně psaný pro katalog LFŠ) ()

deizolator 

všechny recenze uživatele

Pecka! Dokonce to má i spád, což pro japonské filmy nebývá úplně typické. Vývoj starého mládence ve velmi starého mládence v prostředí gejš a prostitutek. Tak by se dal snadno shrnout příběh, který zaujme atmosférou, zpracováním a přenosem emocí z plátna na diváka. ()

Reklama

stub 

všechny recenze uživatele

Shindovým obvyklým uvolněným rukopisem podaný život stárnoucího spisovatele, zejména pak jeho vztah s mladou prostitutkou Oyuki. Děj je zasazen do poměrně širokého časového rozsahu - od dvacátých let až k poválečnému Japonsku let padesátých. Jak je pro autora typické, humor s vážností se velmi přirozeně mísí do živoucího celku a my cítíme nenávratně se měnícího ducha doby, jak neúprosně a s chladným půvabem odnáší vše staré, dobré i zlé, bez ohledu na bilance... ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama