Reklama

Reklama

Karneval duší

  • USA Carnival of Souls (více)
Trailer

Mary má zřejmě štěstí v neštěstí - z autonehody, při níž umírá její kamarádka, vyvázne živá. Krátce na to se jí však život mění - bezdůvodně ji přitahuje opuštěný plážový pavilón, děsí ji všudypřítomný neznámý muž a i ve společnosti jiných lidí se často cítí osaměle. Mění bydliště a pokouší se utéct všem nočním můrám. Události tím dostávají rychlý spád a Mary zjišťuje, že před některými věcmi se skrýt nedá… (bebsie)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (83)

Seabeast 

všechny recenze uživatele

Dnešní namlsaný divák by mohl Karnevalu duší vyčítat hlemýždí tempo a nedostatek spádu, ale to by se dalo odpustit. Je to čumenda spíš pro milovníky oldschool makabrózní atmosféry, které černobílá přidává magický nádech. Musí se brát také v potaz, že na rok 1962 se jednalo pro nemálo lidí o duchařsky napínavou podívanou, která si na nic nehraje. Pochmurnou náladu vedle černobílé posiluje i hudba hraná na varhany, jež koresponduje s hlavní hrdinkou, která je profesionální hráčkou. A taky pečlivě vedená kamera, co dokáže v několika momentech navodit lehkou úzkost. Bohužel pocity nudy se sice můžou dostavit, ale na Karneval duší hledím s úctou. ()

kitano 

všechny recenze uživatele

(Obsahuje spoilery). "Woow. On je duch"- povedalo si milióny ľudí, keď dopozerali Šiesty zmysel. Kto vie, či by boli takí prekvapení, keby pred tým videli o viac ako 30 rokov starší Karneval duší. A nieje to len oná pointa, ktorá robí tento horor výnimočný. Ba naopak, film skvelo funguje ako celok a na rozdiel od svojho novšieho bratčeka poznanie pointy nezabraňuje tomu, aby ste si ho mohli naplno vychutnat aj viac krát. Nádherné nedoslovné rozprávanie, veľmi intenzívna hororová atmosféra, divák viac ako sleduje, skutočne prežíva temný osud hlavnej hrdinky. Horor, ktorý predbehol svoju dobu. (9/10) ()

Reklama

mm13 

všechny recenze uživatele

No tak ale... bol som unesený! Dokonalá atmosféra, ktorá vo svojej dobe musela byť takmer až neznesiteľná, krajne sympatická hlavná hrdinka s ktorou to celé prežívate o to viac. Hororová poéma o umieraní akú som nevidel. Nemám na to vedomosti, ale veľmi ľahko si dokážem predstaviť, nakoľko až žánrotvorná (z pohľadu viacerých tvorcov, nie len Romera) bude táto záležitosť. ()

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Předem svýho komentáře bych za tip na tenhle film rád poděkoval kolegovi darkobyk. Sice jsem měl film delší dobu ve Chci vidět ale v té záplavě filmů který tam mám prostě nějak zapadl. Teď už pár slov k filmu. Samozřejmě nejde o žádnej krvák ale o solidní atmosferickou záležitost s perfektní kamerou. Pochválit musím taktéž hereckej výkon Candace Hilligoss v hlavní roli. Film postupně graduje svoje napětí a atmosféru která vrcholí dechberoucím finále. Ve své době to muselo být něco. Dnes už sice asi každej hned na začátku odhalí celkovou pointu filmu ale ani to mi nebrání abych dal plnej počet hvězd. Svým způsobem lze říct, že jde v jistým směru o průkopnickej film o čemž svědčí i fakt, že snímek posloužil jako inspirace pro mnoho dalších filmů. 5hvězd ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Slibný námět podstatně snižuje banalita jeho ztvárnění. Co se ale dalo očekávat od rutinního režiséra výchovných filmů a podobného braku, jaký dnes dokáže zaujmout jen letmo zachyceným koloritem? Příběh se zde sice vypravuje spontánně, ale současně také spoutaně, předpojatě a navykle. Spád strašidelné povídačky brzdí, ba přerušují jak scény nedějové, které by měly navodit hrdinčinu vzrůstající úzkost nebo zpřítomnit v tělesném světě ono záhadné transcendentno či přímo zásvětí, tak ty, které tento duševní sestup, který jako by parodoval skvěle zachycený psychologický rozklad Repulsion Romana Polanského (natočeného ovšem až po třech letech po tomto smutném masopustu), rámcují, přesněji řečeno: nechtěně tragikomicky měří čas. Zároveň ovšem vzniká – jakkoliv nezáměrně – něco jiného. Varhanice připomíná děvče z ochotnického divadla, které si vybojovalo svou první filmovou roli. Polohy, které jí „jdou“ nebo jí (její zkušenosti) nějak odpovídají, rozehrává naplno, a tedy i vyhrocuje, ale většinou se přizpůsobuje tempu svých hereckých partnerů, a psychologicky tak svou postavu štěpí, její osobnost činí nekohezní (ne však rozporuplnou), což se vespolně podílí na zlomkovitosti pomyslného celku, k níž přispívají i zaznamenané zcela zanedbatelné okolnosti, zbytečně natahující čas. Jízdy autem, snídaní, hovor s knězem..., to všechno jsou jen etudy, které vlastní příběh nijak nedokreslují, ale jeho předpokládanou ideu znásilňují zbytnou celuloidovou mlhou, byť se v nich i objeví bubáci, o něž nakonec – naneštěstí – jde především. V tom všem, v čem film jako film selhává, ovšem zároveň uchvacuje – nikoliv však již jako hrůzostrašný film, ale jako "skutečnost". Tedy již zde není dívka pronásledovaná duchy, což film vítězoslavně dotvrdí, ale už žena vyviklaná z řádu, hodnot a citů, posílená a ponížená zkušeností blízkosti smrti a šokovaná vlastní bezcitností a tísněná halucinacemi, bludy a vlastním tělem, jitřeným zhovadilým poživačným sousedem z hotelu, který se však okamžitě zalekne aury šílenství. (A to vše ztvárnil pozdější Repulsion dokonale.) Horor se tak snadno může překlopit v drama psychologické, k čemuž zde stejně nedojde, neboť by i to selhalo na stejných, výše vypočtených prvcích, nadto jednoznačný závěr takovou interpretaci vylučuje. Takovému možnému, ale nenaplněnému pojetí nicméně napomáhají elementy jiné, které s hororem naopak nemají nic společného, ale ocitly se zde snad pro svou imanentní neoddělitelnost: především předimenzované znění věcí a dějů (naneštěstí jen skicovitě a selektivně spojené s vlastním hrdinčiným vnímáním, jemuž ovšem primárně odpovídá, byť zní, i když hrdinka „neslyší“). Režisér jím atakuje – v souladu se svou navyklostí, zvykem ozvučit realisticky prostor fikce – samu atmosféru a činí ji (zřejmě nevědomky, ale přesto /nebo právě proto/) neobyvatelnou. Chvilkovou hluchotu tak polarizuje hypersenzitivní slyšení (které slyší trávu růst, dalo by se s úsměškem dodat), které ovšem přiléhavě odpovídá hrdinčině profesi. Troufám si říci, že tento prvek nepramení z režisérovy auditivní osobnosti a je „jen“ naivně „hyper-realistický“ – i tak však funguje výborně. Skoro stejně jako v Polanského vzpomenutém filmu. A tak si říkám: viděl Polanski tento film předtím, než natočil Hnus, nebo Harvey potkal někoho podobného své hrdince? Z jeho představivosti jistě nepovstala. () (méně) (více)

Galerie (41)

Zajímavosti (10)

  • Po uvedení byl film kasovní propadák. Agent herečky Candace Hilligoss ji po zhlédnutí filmu dokonce odmítl dále reprezentovat. Svůj fanouškovský základ si získal až později a roku 1989 byl dokonce restaurován a kolorován. (Mr. Filuta)
  • Režisér a producent Herk Harvey si ve filmu zahrál jednoho z "mrtvých". (StrYke)

Reklama

Reklama