Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dívky, žijící v Los Angeles. Má velmi nudnou práci a po nocích s partnerem bezcílně bloumají po barech. Postupem času začíná věřit, že vše je jen jakási konspirace a rozhodne se od základů změnit svůj život a stát se znovuzrozeným křesťanem. (Peta_N)

Videa (1)

Trailer

Recenze (28)

kotrlak 

všechny recenze uživatele

Tenhle flick jsem viděl už v době když se objevil "na plátně" a pamatuju že jsem nevěděl co si o něm mám myslet. Mimi se v tý době pyšnila největšíma a nejhezčíma kozama v houlyvůdu a tohle k ní nějak nešlo. Tak jsem se rozhod ho zkouknout znovu ted´, po tom co jsem si přečetl recenze od kojot.name a hygienik. A taky na imdb.com od mombasa.pete, kterej to dobře doplňuje: "The very final scene where the two remaining characters, Will Patton and Mimi Rogers are in Heaven, shows that in the end even though the world has ended and the coming of the Apocalypse has passed, and the Second Reign of Heaven has come, that in the end, the Mimi Rogers character finally realizes that in spite of her previous choices, that she decides human free will and the right to question, to choose (i.e. free speech) must be paramount, EVEN if this means she is condemned to purgatory forever. So she chooses NOT to embrace God, this is why Will Patton suddenly vanishes, he chooses to and goes to Heaven, but she allows her earlier doubts, about how God can allow evil and suffering, to prevent her from accepting God as the Saviour. She accepts He exists, but will not follow Him. So THIS is the film's ultimate message: that human freewill may triumph even against the strongest powers."  Takže v kostce - Bůh je v podstatě taky pěknej xindl a když se to vezme kolem a kolem, tak to není ani tak milující Otec, ale spíš takovej stalinist...jakpak taky ne, když ho člověk stvořil k obrazu svému...bůra za téma a za poslední scénu. Zůstat sama FOREVER na pustým vymrzlým bramborovým poli - na to musí mít koule i ženská. ()

kojot.name 

všechny recenze uživatele

Film The Rapture (1991), jehož název v české distribuci zní Extáze, je impozantní snímek kladoucí závažné otázky evangelikálnímu křesťanství a jeho víře v blízký příchod posledního soudu. Český název filmu dobře ilustruje skutečnost, že distributor vůbec nepochopil, oč se v něm jedná, patrně proto, že zatímco ve Spojených státech je forma křesťanství, s níž film pracuje, velmi běžná (zvláště ve státech takzvaného „Biblického pásu“), u nás je záležitostí spíše okrajovou, byť – zvláště v internetových diskusích – nepřehlédnutelně přítomnou. Správným překladem názvu tohoto snímku je samozřejmě Vytržení a týká se víry, že ti, kteří přijali Ježíše do svého srdce, budou na konci světa proměněni a vzati zaživa do nebe. Ve Spojených státech je to mimochodem poměrně časté knižní i filmové téma. Já jsem tento film viděl kdysi dávno, někdy v polovině devadesátých let, v televizi a nesmazatelně se mi vryl do paměti. Přesto jsem dlouho váhal, zda jej shlédnout znovu, zvláště proto, že na ČSFD má poměrně nízké hodnocení. Říkal jsem si, že možná budu zklamán, uvidím-li jej po letech znovu. Nebyl jsem zklamán. Nízké hodnocení má stejný důvod, jako jeho popletený český název – cizost námětu pro typického českého diváka. Obraťme se nyní k samotnému dílu: Tvůrci film založili na předpokladu, že se věci mají a budou mít tak, jak tomu věří evangelikálové, tedy v podstatě doslovně podle Bible, respektive knihy Zjevení. Do tohoto světa zasazují hlavní postavu – hříšnou ženu Sharon pociťující stále větší vnitřní prázdnotu a posléze nacházející Boha. Její konverze je psychologicky velmi dobře zvládnutá a divák se věrohodně seznamuje s tím, jak tento proces probíhá. Po letech však přicházejí zkoušky víry. Sharonin manžel je zavražděn, což ovšem hrdinka s přehledem zvládne („Čeká na nás v nebi.“), ale pak si ji Bůh vyvolí, aby na Kristův příchod se svou malou dcerou čekala na hoře v poušti. Sharon uposlechne, vše opustí a tráví nekonečné chladné dny a noci čekáním na Druhý příchod. Nebudu zbytečně prozrazovat další děj, i když prozradím, že očekávaný Den Hospodinův nakonec skutečně nastane. Film se soustředí na otázku spojenou s větou, jež ve filmu v různých obdobách několikrát explicitně zazní: „Musíš milovat Boha a musíš mu to říct, jinak nemůžeš jít do nebe.“ Jak se s tímto požadavkem vypořádá hrdinka tváří v tvář nebi na dohled? Je možné poručit si milovat? Na tomto snímku je úžasné to, že je z hlediska evangelikální víry v podstatě dokonale ortodoxní. Jeho kritičnost, a ten film je kritikou této formy náboženství, což běžný český divák patrně rovněž nechápe, nespočívá v sebemenší blasfémii, nýbrž jen a pouze v jeho naprosté doslovnosti, přičemž, alespoň z mého pohledu, ukazuje v celé její nahotě blasfemičnost tohoto aspektu evangelikální teologie. Křesťan tohoto typu by snad mohl mít námitky pokud jde o vizuální ztvárnění příchodu apokalyptických jezdců, které je ostatně spíš televizní než filmové (vskutku to není žádná „emmerichovština“), ale pokud jde základní téma povinnosti milovat Boha, rozporu, který je v tomto požadavku obsažen, a etické důsledky s tím spojené, nemůže říci ani popel, protože přesně tak tyto věci sám prezentuje. Musíš milovat Boha, jinak nebudeš spasen. Tečka. Velice by mě zajímalo, jak evangelikálové tento film vnímají. The Rapture je, jak jsem již napsal, impozantní snímek, klade závažné otázky a odpovědi nechává na divákovi. Jednoznačně jej doporučuji všem, kteří se o problematiku náboženství tak či onak zajímají. Současně si dovoluji podotknout, že ve filmu použitá podoba křesťanství je jen jednou z možných, existují i formy křesťanství, jež otázky spojené s láskou k Bohu jako podmínkou spásy neuchopují tak doslovně a pedanticky. Myslím, že z této recenze čtenář vyvodí, zda je The Rapture film, který by jej mohl zajímat, či nikoli. Věřím, že ti z čtenářů, jež jsem svou recenzí navnadil, nebudou zklamáni. () (méně) (více)

Reklama

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Tak takhle tedy ne. Nábožensky zaměřené filmy neodsuzuji, dokonce se na ně i rád podívám. Extáze mě však strašně nudila. Takhle prázdný film jsem již dlouho neviděl. Chápu že v nábožensky fanatické Americe je film hodně ceněný už jen díky podtextu, ale filmového diváka by měl každý film něčím zaujmout. Daří se to jen prvních dvacet minut, kdy jedna erotická scéna vystřídá druhou (víc jich nehledejte) a kdy je na scéně mladý David Duchovny v jedné ze svých prvních rolí. Po "procitnutí" hlavní hrdinky už se jedná o naprosto jiný film a já musím s hodnocením o dvě hvězdy dolů. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

The Rapture mi prvé tri štvrtiny silne pripomínal neskorší a viac uznávaný, čiže uchopiteľnejší Safe s Julianne Moore. Žena v modernej spoločnosti sa začne cítiť osamelo a prázdne a začne hľadať emocionálnu výplň svojho povrchného života. Čo sa ale stane, keď chce niekto vyplniť prázdnotu niečím ešte prázdnejším? Myslel som, že po týchto koľajách dôjde film až do svojho očakávateľného konca, lenže Tolkinovi táto rovina nestačí a pre sklamanie vačšiny divákov sa začne pýtať, či viera, pokiaľ sa ukáže ako založená na pravde, vôbec stojí vďaka svojim pravidlám zato. Pokiaľ budete pozorní, spomeniete si po filme aj na iné otázky v ňom položené. Nie je akákoľvek viera sebecká, pokiaľ predpokladá, že iba jej pravidlá sú správne? Sme tu najma preto, aby sme si užívali naše najprirodzenejšie inštinkty ako chuť na jedlo a sex? Prečo si to vyčítať? Prečo ale potom stále hľadáme východiská z vlastnej nespokojnosti so životom napríklad vo viere? Dialógy, ako aj herecké výkony pôsobia častokrát neprirodzene, ale vo svete, ktorý nám tiež pripadá neprirodzený, je to v poriadku. Pokiaľ to bol režisérsky zámer. ()

hygienik 

všechny recenze uživatele

Správny preklad názvu nie je Extáza, ani Nanebovzatie, ale Vytrhnutie, vychvátenie - čo je terminus technicus evanjelikálnej teológie. Teológia je veda (aj keď to z pohľadu ateistu vyzerá absurdne) plná kritického skepticizmu. Vytrhnutie považuje väčšina Cirkví (katolícka, pravoslávna, luteránske) za teóriu, ktorá je v rozpore s Bibliou. Toto je snáď prvý film na tému kresťanstva, čo celý čas zachováva neutralitu (nie je pro ani proti) a to je už dnes vec nevídaná a cenená. Vo filme zaznie toľko zaujímavých otázok, momentov a pochybností, že sa ho oplatí vidieť viac než raz. Viac podstatných informácií v komentároch od kojot.name a Anderton. Konzervatívnych kresťanov upozorňujem, že film obsahuje posteľné scény. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Mimi Rogers (Sharon) musela dva měsíce před natáčením přestat říkat děkuji a prosím, což po ní vyžadoval režisér Michael Tolkin. Herečka tomu říkala "Tolkinova škola". (Terva)
  • Aby vynikla působivost závěrečné scény, rozhodl režisér Tolkin, že závěrečné titulky budou bez zvukového doprovodu. (Terva)

Reklama

Reklama