Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Päťnásťročná Terezka sa učí za krajčírku. Chudobná paneláková štvrť jej nedáva nádej na šťastnú budúcnosť, no ona aj tak sníva o kariére módnej návrhárky. Doma však pre svoje sny veľa podpory nenachádza. Otec sa len málokedy odtrhne od fľašky a matka sama len ťažko zvláda prácu, starostlivosť o rodinu a domácnosť. Terezka sa preto upne na skúsenejšiu spolužiačku Renatu. Spoločne si poza školu užívajú cigarety, alkohol, i prvé erotické kontakty s dospievajúcimi chlapcami. V panelákovej džungli sa Terezkin detský a naivný pohľad na svet rýchlo mení. Pochopí, že jedinou obranou pred krutosťou môže byť tiež len krutosť. Film režiséra Roberta Glińskeho poskytuje takmer dokumentaristický pohľad na životné šance detí dospievajúcich v neradostnom prostredí postsocialistickej mestskej periférie. (RTVS)

(více)

Recenze (60)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Stačí si nájsť tú "správnu" partiu, a už sa to vezie samospádom... Tak snáď takýto príbeh nebude ani bežný ani samozrejmý, ale vo filme ma to celkom dostalo. Prerod z nesmelej šedej myšky na obludu bol rýchly a nekompromisný, že sa pri filme nedalo ani na chvíľu oddýchnuť. A tak to má byť pri dobrých filmoch. ()

Kreeki 

všechny recenze uživatele

Drsná výpověď o světě, ve kterém jen silná vůle dokáže být sama sebou, deprese vystřelující šlahouny na všechny strany a Terezka, mladá a nevinná, která se postupně jako všichni nechává strhnout stylem života okolního prostředí, nakonec objeví svou pomýlenost a pomýlenost tohoto šedého světa. Mottem filmu by mohlo být "Všechno je jednou poprvé". Za mé oblíbené téma, zase v trochu jiném podání, a 80 minut netrpělivého vyčkávání, co přijde v další sekundách a jak hluboko to až dokáže klesnout, 10/10. ONE OF MY TOP10 MOVIES. ()

Reklama

Martinibaby 

všechny recenze uživatele

Hodně silný filmový zážitek s ještě silnějším zakončením. Černobílé snímání udělalo své, depresivní atmosféra života na sídlištích byla vykreslená tak dokonale, že byl v tu chvíli člověk rád, že je tam, kde je. Chvilkama mi to sice připomínalo Děti ze stanice ZOO, ale nijak to celkový pocit z filmu nepokazilo. Celý příběh byl natočen tak realisticky, že mi doslova tekly slzy zároveň s Terezkou. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Realistický, čb kamerou snímaný pád dívky Terezky vyrůstajicí v bezútěšném prostředí sociálně slabé rodiny na jednom Varšavském sídlišti. Při přechodu na nové učiliště se dostane pod špatný vliv kamarádky Renaty a zažívá první zkušenosti s alkoholem, cigaretama, krádežema, sexem a násilím. Doma taky velkou oporu nemá otec je nezaměstnaný alkoholik, matka otročí za pár šupů v místní továrně. Nebýt finále zůstane to jedním z mnoha snímků o dospívání, kterému ale schází silnější náboj. Ovšem závěr a hlavně výkon Aleksandry Gietner v roli Terezy stojí za pozornost. ()

Jello Biafra 

všechny recenze uživatele

Surové a naturalistické drama je výpoveďou o poľskej mládeži pochádzajúcej z chudobných a sociálne slabých rodín. Musím povedať že mňa tento film veľmi prekvapil a zároveň aj slušne zamrazil. V priebehu celého filmu totiž sledujeme radikálnu premenu slušnej dievčiny na pouličnú chuligánku. Režisérovi sa podarilo natočiť mnoho autenticky pôsobiacich scén a hlavne vďaka ručnej kamere film pôsobí bezmála dokumentaristicky. A záver filmu je jednoducho šokujúci. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (4)

  • Tvorcovia snímky sa rozhodli pre paradokumentárnú formu. Mnoho záberov dlhým objektívom vzniklo obyčajným pozorovaním prostredia varšavského sídliska. Pre čiernobiely obraz sa režisér rozhodol až po dokončení strihu. Robert Gliński tiež rezignoval na pevné dialógy i hudbu, ktorá by podľa neho "zabíjala pravdu". (Jello Biafra)
  • Ceny (výběr): Festival polských filmů 2001: Zlatý lev (Gliński), Cena kritiky, Cena diváků, Polské filmové ceny 2002: nejlepší film, scénář, režie, herec (Zamachowski). MFF Karlovy Vary 2001: Zvláštní cena poroty, Cena FIPRESCI, MFF Denver 2001: Cena Krzysztofa Kieslowského. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Predstaviteľky hlavných úloh Aleksandra Gietner (Tereska) a Karolina Sobczak (Renata) boli v dobe natáčania chovankyne detského domova. Gietnerová sa neskôr vrhla na šikmú plochu, keď v roku 2004 bola odsúdená za účasť na ozbrojenom prepadnutí a držanie amfetamínu. (Jello Biafra)

Reklama

Reklama