Režie:
Robert AltmanScénář:
Michael TolkinKamera:
Jean LépineHudba:
Thomas NewmanHrají:
Tim Robbins, Greta Scacchi, Fred Ward, Whoopi Goldberg, Peter Gallagher, Brion James, Cynthia Stevenson, Vincent D'Onofrio, Dean Stockwell, Richard E. Grant (více)Obsahy(1)
Mladý vedoucí pracovník filmového studia Griffin Mill je neustále znervózňován anonymními pohlednicemi, v nichž mu neznámý scénárista vyhrožuje smrtí. Mill zjistí totožnost zneuznaného autora a chce se s ním dohodnout. Vypijí spolu pár skleniček v baru a při ostřejší výměně názorů na opuštěném parkovišti Mill neovládne nahromaděný vztek a nechtěně autora zabije. Je vyšetřován policií jako poslední, kdo zavražděného viděl naživu, ale žádný důkaz proti němu neexistuje. Výhružné pohlednice chodí dál. Mill se pomalu smiřuje s myšlenkou, že zabil nevinného člověka a veškeré síly věnuje zneškodnění nového ambiciózního pracovníka, který se tlačí na jeho místo. Naváže intimní vztah s milenkou zavražděného autora June a obratně manévruje v cynickém filmařském prostředí ke svému prospěchu. Jeho kariéra závratně stoupá... Po roce se mu ozve autor pohlednic a nabídne k realizaci scénář, nazvaný Hráč. Vypráví o vedoucím pracovníkovi hollywoodského studia, který zabije otravného scénáristu a projde mu to. Griffin dá okamžitě filmu zelenou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (163)
I když se jedná o starší snímek, který jsem viděl teprve nedávno, tak satira na happyend je tak nadčasová, že funguje i po letech. Já jsem se bavil, pohodový film s "kriminální" zápletkou. Možná, že sonda do práce mezi producenty a scénáristy působí někdy úsměvně, tak mapování, na kterým místě je ve finále divák, je naprosto trefné. Pokud se nechceš bát-přemýšlet-čekat děsnou srandu, ale , jen si odpočinout po dlouhým dni, tak to je to pravý. ()
„Vrátím se po setkání anonymních alkoholiků.“ – „Oh, Larry, nevěděl jsem, že máš problémy s pitím!“ – „Vlastně nemám, ale na takových místech se dneska uzavírají obchody!“ Poměrně vydařená satira na Hollywood a jeho mechanismy, které reprezentuje ambiciózní a zároveň arogantní šéfíček Tim Robbins, který náhodný zločin obrátí ve svůj prospěch. Jedovatý kousek umně představuje až paranoidní filmařské prostředí, které vedle sebe lepí scény s těmi největšími hvězdami továrny na sny, které hrají za symbolický peníz, ba dokonce zadarmo. A své postavy i samotný systém parodují. Altman sice vypráví o zločinu, ale ten ho příliš nezajímá, stejně jako vyšetřování vedené Whoopi Goldberg, mnohem víc jeho zájem prahne po fungování filmového byznysu. Cynický úšklebek do vlastních řad. ()
Abyste docenili Hráče, musíte opravdu milovat film jako médium. A mít nakoukáno starší hollywoodské kousky je taky jedině k dobru - na stěnách tu visí plakáty k spoustě starých klenotů...A ten úvodní osmiminutový záběr, kde se mj. dvě postavy baví o tom, že dnes se všechno stříhá a že by si filmaři měli brát příklad z úvodního záběru Doteku zla Orsona Wellese - to se musí pochopit :)) ()
Jak mám asi hodnotit film, který není určen primárně divákům, ale hollywoodským producentům jako sžíravá kritika? Od ní se odvíjí všechno - nepříjemné a cynické postavy, kterým se vše daří, zatímco ti hodní trpí nebo umřou, děj a konec podřízené této kritice... A že v tom je hromada odkazů a mihne se spousta slavných herců je sice fajn třešnička, ale jenom třešnička. Čtu tady v komentářích srovnávání s Americkou nocí a musím nesouhlasit. Americká noc vznikla z lásky k filmu a lidem kolem něho, Hráč vznikl z neředěné nenávisti k hollywoodským pantátům. ()
Zaujímavý film na túto tému, len veľmi rozťahaný. Tim Robbins je skvelý herec, no neviem, či tu bol zrovna najpresvedčivejší. Celé to na mňa pôsobilo ako jedna veľká konverzačka o ničom. Tento film o Hollywoode zrovna odteraz nepatrí medzí moje obľúbené filmy, skôr sa mi naň odteraz pozerá ako na priemerný film, proste žiadna sláva, ničím to nejak extra nezaujalo. Nepotrestanie zločinu nie je nič neobvyklé. ()
Galerie (65)
Photo © Fine Line Features
Zajímavosti (17)
- Úvodní sekvence je natočena beze střihu, trvá 8 minut a lidé se v ní mimo jiné baví o jiných dlouhých scénách v jiných filmech. Sekvence se zkoušela jeden den a během půl dne bylo natočeno 15 pokusů. Všechny dialogy jsou improvizovány. (hot_spot)
- Scenárista, který Griffinovi (Tim Robbins) v prvním dlouhém záběru představuje pokračování filmu Absolvent (1967), je skutečný scenárista původního filmu. (kriplozoik)
- Honosný dům v posledním záběru patřil režiséru Altmanovi. (kriplozoik)
Reklama