Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh muže, který se musel stát zvířetem, aby mohl být válečníkem. Období tzv. Nového Hollywoodu v sedmdesátých letech vneslo do zámořské filmové tvorby řadu nových impulsů. Jedním z nich bylo i revizionistické nazírání na zavedené žánry, včetně těch nejposvátnějších, jakým byl např. americký western. Režisér Elliot Silverstein (nar. 1927), který se po dlouhých letech v televizi prosadil tradičně pojatou westernovou parodií Dívka ze Západu (1965), přispěl k tomuto žánru také nezvyklým snímkem Muž zvaný Kůň (1970). Jeho hrdinou je anglický aristokrat John Morgan (Richard Harris), který je ve dvacátých letech 19. století zajat při lovecké výpravě kmenem Siouxů. Je odvlečen do jejich ležení a stává se „koněm“, který musí tahat břemena pro starou indiánku Buvolí hlavu (Judith Andersonová). Když však v táboře potká spřízněného zajatce Batise (Jean Gascon), dozvídá se víc o domorodém životě a zvycích, naučí se jejich jazyk a nakonec se stane válečníkem a náčelníkem kmene. V Muži zvaném Kůň se mluví převážně lakotsky (v tom film o dvacet let předběhl Costnerův Tanec s vlky), ne vše je ovšem podtitulkováno, neboť příběh je důsledně a srozumitelně vyprávěn obrazem. Richard Harris podává ve fyzicky náročné titulní úloze přesvědčivý výkon, a to nejen v „tanci slunce“, který je kontroverzní ukázkou dobových indiánských obřadů. V roli staré Buvolí hlavy se překvapivě objevuje významná divadelní herečka australského původu Judith Andersonová, jež byla do té doby známá filmovým divákům především jako zlověstná hospodyně Danversová v Hitchcockově adaptaci Mrtvé a živé (1940). Postavu mladé indiánky Běžící laně ztělesnila bývalá Miss Řecko a Miss Universe Corinne Tsopeiová, která se ve filmu jinak prakticky neuplatnila a v osmdesátých letech se stala čtvrtou (a poslední) manželkou známého producenta Freddieho Fieldse. (Česká televize)

(více)

Recenze (31)

Ainy 

všechny recenze uživatele

Trochu nudný a nedobře zahraný western a teď vyloženě nemyslím přímo Richarda Harrise. Modelky v ne příliš povedených indiánských parukách, které se tam rvou a hádají o kus látky a pak si jedna z nich vzpurně odfrkne, když prohraje. Jako by se popraly někde na diskotéce, žádný rozdíl v chování. A to pana lorda jako fakt brali za koně, když jim to jejich náčelník řekl? Ajaj ... no. Rovněž si nejsem jistá, jestli musí ženiteb chtiví muži procházet tak trýznivými zkouškami, aby si zasloužili své vyvolené. Jak jsem to viděla, tak se mi vzbouřil žaludek. Neodpustila jsem si myšlenky typu "šmarjá, doufám, že mají ty nože a pařátky sterilní. No asi né, tak nezbývá než doufat, že je měli alespoň řádně opáleny nad ohněm". Dívat se na to dalo, ale nesměla jsem se nad tím příliš zamýšlet. 2,5* ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Richard Harris byl skvělá volba, protože lepšího a hlavně bělejšího herce, který by s indiány kontrastoval víc, si asi představit nedovedu. A ačkoliv do Malého velkého muže nebo do Tance s vlky má Muž zvaný kůň ve všech ohledech daleko, je to podařený film s několika opravdu sugestivními scénami, které se tedy rozhodně vryjí do paměti. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Wakantanka!..." Harrisa som mal vždy rád a aj ten jeho chrapľavý hlas. Tu ho český dabing zmazal, ale nevadí. Už dlhšie som tento film chcel vidieť a ČT2 mi splnilo želanie. Po odvysielaní tu mnoho hodnotení nepribudlo, čo ma trochu mrzí. Tento žáner asi nie je zaujímavý pre masy, ibaže by tu hral DiCaprio...Film sa takmer celý odohráva v indiánskom prostredí. Hneď v úvode je R. harris ako biely muž zajatý a ostáva ako väzeň a sluha medzi indiánmi. Postupne si budeje rešpekt, bude aj indiánska svatba s peknou indiánkou, ale happy end nečakajte. Western asi nie je správne označenie pre tento film, ale kvalitu má a stojí za pozretie. 80%. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Prehliadka indiánskych zvyklostí je slastným ochkaním skôr pre etnológov, než pre divákov túžiacich po silnom príbehu. Jedna vec z tejto prehliadky vo vzťahu k dnešku zaujala. Dnešné tak populárne sebazohavovanie tela a kreslenie rôznych tetovačiek má nepochybne svoj pôvod v starovekých praktikách prírodných národov (aj indiánskych) súvisiacich so zasväcovaním mužov, či s ich prechodom do iného statusu - tu konkrétne súvisiacich so vstupom do manželstva. Konkrétne išlo o prepichovanie kože, znášanie bolesti súvisiace s vyvesovaním tela na špagáte, s použitím prírodných dreveno- kovových hákov umiestnených pri bradavkách muža zvaného kôň. ()

pijavica 

všechny recenze uživatele

2,0/10 "Milí Indiáni! Radi by sme sa touto cestou ospravedlnili za všetky príkoria, ktoré sme spôsobili Vašim predkom. Rozhodli sme sa natočiť film, ktorým by sme mohli zmierniť naše spoločné konflikty a rozdiely, a ktorý by o Vás vyslal pozitívny obraz do sveta. Zobrazíme Vás ako roztomilých šašov so špecifickými spoločenskými pravidlami, ošatením a inými "ozdobami" (sľubujeme, že predtým spravíme primeraný etnologický výskum). Radi by sme pridali aj istú bosorku (pardón, babku), čo ušla zo sitcomu o Flinstonovcoch. Tiež by sme chceli odprezentovať nejaký Váš pôvodný krvavý rituál, aby mali diváci (a kritici) dôvod híkať. Nemusíte sa báť, film bude natočený tak, aby každý imbecil pochopil, ako veľmi si Vás vážime. S pozdravom (ehm, Howgh!), ...". Pre istotu dodávam, že nemám absolútne nič proti Indiánom (iba proti pokryteckým filmom). Za hodnotenie a tón môjho príspevku sa ospravedlňujem iba užívateľom pod dvanásť rokov (a "babke"). ()

Galerie (49)

Zajímavosti (9)

  • Príbeh filmu je založený na skúsenostiach Cabeza de Vaca, španielskeho vojaka zajatého domorodými Američanmi v roku 1528. (westerns)
  • Ide o prvý americký western, ktorý sa pokúsil zobraziť indiánov z kmeňa Siouxov ako protagonistov a taktiež sa snažil zobraziť ich kultúru.. (westerns)

Reklama

Reklama