Reklama

Reklama

Temná hvězda

  • Česko Dark Star (více)
Trailer

Čtyři astronauti v hlubokém vesmíru likvidují planety nevhodné k osídlení v hvězdném systému. Kromě vychytralého ufona si musí poradit s porouchaným počítačovým programem a "chytrou bombou", která sama sebe považuje za Pána Boha. V začátku své tvorby se režisér John Carpenter vydal do relativně blízké budoucnosti, tedy do poloviny jednadvacátého století, kdy lidský druh začal kolonizovat celý široký vesmír. Dark Star je futuristická vesmírná loď vyzbrojená speciálními bombami určenými ke zničení planet nevhodných k osídlení člověkem. Jednoho dne se bomba, která má být vypuštěna na planetu porouchá, a její "vyšší mysl" se odmítne odpoutat od lodi. Hrozí, že zničí vesmírnou loď i s bizarní posádkou. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (180)

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Carpenteruv low-tech debut, ktery ve sci-fi sfere kombinuje prvky komedie i hororu. Je jasne, ze co se efektu tyce, zadne Industrial Light & Magic to nejsou, ale tady slo Carpenterovi ciste o radost z filmovani, ktera mi pripomina napr. zacatky Petera Jacksona. Uz jen scenar je v podstate vesmirna party, kdy skupina hipiku nici planety a nudi se na palube, ve druhe tretine nastava klasicka Carpentrovstina v podani honu na aliena ala The Thing a posledni, zdaleka nejlepsi tretina je existencialni filozoficka debata s umelou inteligenci ala Vesmirna Odysea. Relativne povedeny debut z toho ale ve vysledku dela predevsim tradicne vyborna Carpenterova elektronika, i kdyz na plny koule to John zacal roztacet az o 2 roky pozdeji ve 13tem okrsku. "What a beautiful way to die - as a falling star." 5/10 ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Většina sci-fi filmů zasazených do vesmíru se pokouší diváky ohromit opulentními výjevy kosmických dálav, mimozemských světů či gigantických vesmírných plavidel. Právě velikost, či přímo nezměrnost vesmírných objektů má pomoci navodit úžas z perspektivy, která byla doposud dopřána pouze hrstce astronautů a jež tak drasticky má měnit náš egocentrický pohled pozemských krys. Ale není právě ona přízemní zaslepenost a titěrná každodennost onou pravou výsadou lidí? Dokáže jí vůbec něco otřást, obzvláště když se z neobvyklosti stane zase jen rutina? Právě tato úvaha je jedním z výchozích bodů fenomenální sci-fi satiry Temná Hvězda, kterou její tvůrci popisují jako Dr. Divnolásku hippie generace. Film pojednává o každodenních lapáliích posádky titulní vesmírné lodi, která již dvacet let brázdí vesmír s úkolem odstraňovat nestabilní planety. Taková doba se na pěti mužích, kterým společnost dělá jen poťouchlý mimozemský mazlíček, přechytračený palubní počítač a inteligentní termonukleární bomby, náležitě podepsala. Ústředním hybným prvkem vyprávění tak zůstává otázka, jestli vůbec něco dokáže hrdiny vytrhnout z letargie. Po šedesátých letech ve znamení nadšeného i vystrašeného snění o tom, jaké to bude, až se lidstvo vydá do kosmu, přišel film, který ukazoval, že i mimo naší hvězdnou soustavu na člověka čeká leda rutina, otrava a vyhoření. Ačkoli obvykle bývá Temná Hvězda vyzdvihována především jako režijní debut Johna Carpentera, nejen v rámci sci-fi kinematografie má zásadnější váhu fakt, že se jedná o scenáristickou prvotinu Dana O'Bannona. O pět let nato se jeho jméno objevilo v titulcích milníku sci-fi Vetřelce, se kterým starší snímek vykazuje mnohé paralely. Jen zatímco v pozdějším hitu slouží každodenní životy skupiny vesmírných dělníků jako výchozí kulisa pro znepokojivý horor, tentokrát jsou rozvedeny do poťouchlé vesmírné variace huličských komedií. [psáno pro LFŠ 2017] ()

Reklama

LeoH 

všechny recenze uživatele

Carpenter u mě roste s každým viděným filmem a jeho celovečerní prvotina se nedá popsat jinak než jako vesmírný meganářez. S pozdějším vetřelčím scenáristou O'Bannonem si tu s kamennou tváří inteligentně a naprosto vědomě utahují nejen ze žánrových postupů a rekvizit, které v té době už existovaly, ale i z těch, které měli teprve později sami zavést. Humor je to absurdní, ale vůbec ne podbízivě „huličsky lidový“, jak sugeruje popis a některé komentáře. Všeobecný šlendrián na palubě, zlomyslný nafukovací vetřelec (otázka „kdo půjde nakrmit mimozemšťana?“ už má v naší rodině nakročeno k nesmrtelnosti), mražený velitel, zneškodňování inteligentní bomby pomocí fenomenologické rozpravy (při které nechybí obligátní odtikávající displej s velkými červenými číslicemi), fousatá posádka mimovolně kývající hlavou do rytmu při odpočítávání, Carpenterova elektronická hudba versus ústřední countryový(!) motiv, velkolepý divnoláskovsko-vesmírnoodyseovský závěr… Perly a perličky se sypou jedna za druhou, Červený trpaslík se tu evidentně nemálo inspiroval. S ironickým obsahem navíc ještě dokonale ladí na koleně zflikovaná výprava, tlačítkové panely z podsvícených formiček na led, už zmiňovaný míčoidní ufon, modely jen o málo věrohodnější než pověstné automobilové poklice z Plánu 9… Vrtá mi hlavou jediné – jak asi vypadala původní verze před distributorskými dotáčkami a střihovými zásahy, které podle O'Bannonových slov „z nejvelkolepějšího studentského filmu na světě udělaly nejnevelkolepější profesionální film na světě“. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Na začátku asi budete valit oči a než chytnete rytmus, mohli byste se i pár minut nudit... postupem času budete valit oči ještě víc -- myslejí to vážně, nebo ne? To má být jako humor nebo to nechápu? Jenže pak se pochyby rozplynou, chytí a nepustí a už to sviští.... :-) Kdyby byl takhle natočený Stopařův průvodce po galaxii.... byl by úplně dokonalý. Ostatně vzhledem k časovým souvislostem cítím jako dost pravděpodobné, že se Douglas Adams při psaní inspiroval právě potměšilým tónem tohoto příběhu. A závěr.... je pro mě tak klasický, jako třeba úvod 2001: A Space Odyssey ;-) ()

Terva 

všechny recenze uživatele

CITÁT - Centrální počítač posádce. Určená planeta byla zničena. Gratuluji......... Hudba : John Carpenter. Úvodní píseň se jmenuje "Benson Arizona" a zpívá jí Bill Taylor. Dan O´Bannon si ve filmu zahrál Painbacka, film si sám sestříhal, produkoval, podílel se na speciálních efektech, dělal výpravu, scénář a sám si to i režíroval. CITÁT - Skladovací prostor číslo 9 provedl minulý týden samodestrukci a tak jsme přišli o celou lodní zásobu toaletního papíru.......... Film má dinosauří triky i efekty a tak mě to moc nebavilo. Jen jsem chtěl vědět jak vypadá film, který má docela vysoké hodnocení. No, nic moc, už jsem holt jiná generace. CITÁT - Počítač bombě číslo 20 - vrať se do pumovnice........ Film je celkem nudný s příšerným dialogem a já ho vlastně celý protrpěl. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (17)

  • Bomby jsou vyrobeny z modelů návěsu a závodních autíček. V některých záběrech lze dokonce spatřit jméno autíčka – Matra. (HellFire)
  • Konec filmu je inspirován sci-fi povídkou „Kaleidoscope“ Raye Bradburyho. Ta vypráví o skupině kosmonautů vznášejících se ve vesmíru. Pouze dva z nich zůstanou v rádiovém spojení. Jeden z nich je odnešen zářícím meteorickým rojem a druhý spadne na planetu jako zářící hvězda. Některé z dialogů jsou přesným přepisem z povídky. (HellFire)
  • Během promítání deníku vynechá počítač větu „Fuck You Harris“. Ta byla směřována Jacku H. Harrisovi, producentovi filmu, který během produkce lezl na nervy Johnu Carpenterovi. (HellFire)

Reklama

Reklama