Reklama

Reklama

Temná hvězda

  • Česko Dark Star (více)
Trailer

Čtyři astronauti v hlubokém vesmíru likvidují planety nevhodné k osídlení v hvězdném systému. Kromě vychytralého ufona si musí poradit s porouchaným počítačovým programem a "chytrou bombou", která sama sebe považuje za Pána Boha. V začátku své tvorby se režisér John Carpenter vydal do relativně blízké budoucnosti, tedy do poloviny jednadvacátého století, kdy lidský druh začal kolonizovat celý široký vesmír. Dark Star je futuristická vesmírná loď vyzbrojená speciálními bombami určenými ke zničení planet nevhodných k osídlení člověkem. Jednoho dne se bomba, která má být vypuštěna na planetu porouchá, a její "vyšší mysl" se odmítne odpoutat od lodi. Hrozí, že zničí vesmírnou loď i s bizarní posádkou. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (180)

okkac 

všechny recenze uživatele

První celovečerní film John Carpentera a dalo by se říci ještě tak trochu studentský a poloamatérský, takže nečekejte žádné super triky, právě naopak špatné (ale na tu dobu a hlavně rozpočet to zas tak příšerné není). No bavil jsem se u toho slušně, navíc když připočtu asi nejlepšího mimozemšťana v celé filmové historii vůbec (zákeřný nafukovací balón s kachníma nohama) míň než 4* dát nemohu. ()

petero 

všechny recenze uživatele

Tak tomu sa hovorí využiť potenciál nízkorozpočtového filmu vo svoj prospech. Dark Star je tá najjemnejšia paródia na najznámejšie sci-fi kultovky 2001 Vesmírnu odyseu a Star Wars. Carpenter skvele zrežíroval a skomponoval presne pasujúcu hudbu, O´Bannon ako scenárista vytvoril príbeh o strašnej nude posádky putujúcej vesmírom ktorej najväčšia zábava je ničiť nestabilné planéty. Pri prejazde nejakou anomáliou dôjde k poškodeniu krytu laserového snímača odpaľovania bomby a tak sa bomba každú chvíľku vysunie a pripravuje na odpal. Ešteže palubný počítač všetko kontroluje a dokáže prehovoriť bombu že dostala mylnú informáciu a má sa zasunúť. Posádku a tým pádom vlastne celú hereckú zostavu tvoria štyria ľudia. Jeden stále spomína ako mu chýba surf, druhý väčšinu svojho času trávy v sklenej kupole sledovaním krás vesmíru a tretí musí stále kŕmiť mimozemské zvieratko, pripomínajúce nafúknutú tekvicu s dvoma nôžkami, ktoré si zobral na palubu ako maskota a teraz ho to náramne štve. Pri poslednom kŕmení ujde a tak sa chovateľ dostáva do problémov vo výťahovej šachte čo je jedna z najlepších scén filmu. Výborný je aj záver kde jeden člen posádky musí prehovoriť aktivovanú bombu, ktorá si uvedomí samú seba a jej jediným zmyslom života je vybuchnúť, aby nevybuchla. Carpenter týmto filmom dokázal že i keď príbeh je jasne komediálneho charakteru, jednotlivé situácie nepostrádajú napätie a že z minima dokáže vytrieskať poriadnu atmosféru. ()

Reklama

Dexter1 

všechny recenze uživatele

Skvelá depresívna, smutná a klaustrofobická sci-fi komédia ako debut béčkového režiséra Johna Carpentera. So skromným rozpočtom, 4 hercami, veľkou rajčinou, inteligentným počítačom a ešte s inteligentnejšími bombami rozohral kultový film, z ktorého čerpali mnohé iné sci-fi filmy. Napr. hyperpriestor tu bol o 3 roky skôr ako v Lucasových Hviezdnych vojnách. ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Carpenteruv low-tech debut, ktery ve sci-fi sfere kombinuje prvky komedie i hororu. Je jasne, ze co se efektu tyce, zadne Industrial Light & Magic to nejsou, ale tady slo Carpenterovi ciste o radost z filmovani, ktera mi pripomina napr. zacatky Petera Jacksona. Uz jen scenar je v podstate vesmirna party, kdy skupina hipiku nici planety a nudi se na palube, ve druhe tretine nastava klasicka Carpentrovstina v podani honu na aliena ala The Thing a posledni, zdaleka nejlepsi tretina je existencialni filozoficka debata s umelou inteligenci ala Vesmirna Odysea. Relativne povedeny debut z toho ale ve vysledku dela predevsim tradicne vyborna Carpenterova elektronika, i kdyz na plny koule to John zacal roztacet az o 2 roky pozdeji ve 13tem okrsku. "What a beautiful way to die - as a falling star." 5/10 ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Carpenter u mě roste s každým viděným filmem a jeho celovečerní prvotina se nedá popsat jinak než jako vesmírný meganářez. S pozdějším vetřelčím scenáristou O'Bannonem si tu s kamennou tváří inteligentně a naprosto vědomě utahují nejen ze žánrových postupů a rekvizit, které v té době už existovaly, ale i z těch, které měli teprve později sami zavést. Humor je to absurdní, ale vůbec ne podbízivě „huličsky lidový“, jak sugeruje popis a některé komentáře. Všeobecný šlendrián na palubě, zlomyslný nafukovací vetřelec (otázka „kdo půjde nakrmit mimozemšťana?“ už má v naší rodině nakročeno k nesmrtelnosti), mražený velitel, zneškodňování inteligentní bomby pomocí fenomenologické rozpravy (při které nechybí obligátní odtikávající displej s velkými červenými číslicemi), fousatá posádka mimovolně kývající hlavou do rytmu při odpočítávání, Carpenterova elektronická hudba versus ústřední countryový(!) motiv, velkolepý divnoláskovsko-vesmírnoodyseovský závěr… Perly a perličky se sypou jedna za druhou, Červený trpaslík se tu evidentně nemálo inspiroval. S ironickým obsahem navíc ještě dokonale ladí na koleně zflikovaná výprava, tlačítkové panely z podsvícených formiček na led, už zmiňovaný míčoidní ufon, modely jen o málo věrohodnější než pověstné automobilové poklice z Plánu 9… Vrtá mi hlavou jediné – jak asi vypadala původní verze před distributorskými dotáčkami a střihovými zásahy, které podle O'Bannonových slov „z nejvelkolepějšího studentského filmu na světě udělaly nejnevelkolepější profesionální film na světě“. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (17)

  • Bomby jsou vyrobeny z modelů návěsu a závodních autíček. V některých záběrech lze dokonce spatřit jméno autíčka – Matra. (HellFire)
  • John Carpenter se ujal režie, střihu a je autorem hudby. V titulcích však pro střih a hudbu používá pseudonym. (HellFire)
  • Myšlenka komunikace v hluboce zmraženém stavu je převzata z krátkých povídek Philipa K. Dicka, jako „What the Dead Men Say“ a „Ubik“. (HellFire)

Reklama

Reklama