Režie:
Richard LinklaterKamera:
Lee DanielHudba:
Fred FrithHrají:
Ethan Hawke, Julie Delpy, Andrea Eckert, Erni Mangold, Hans Weingartner, Peter Ily Huemer, Adam Goldberg, Richard Linklater, Paul Poet, John Sloss (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mladý Američan Jessie, který cestuje po Evropě, se ve vlaku z Budapešti do Vídně náhodou seznámí s francouzskou studentkou Celine. Cesta je dlouhá, Celine půvabná, a tak ji Jessie osloví a dají se do řeči. O několik hodin později si stále ještě povídají. Ač jsou každý jiný, mají si stále co říci a ani jeden z nich nechce, aby ta nečekaně kouzelná chvíle skončila. A když vlak dorazí do Vídně, přemluví Jesse dívku, aby odložila svou cestu do Paříže a vydala se s ním do ulic Vídně, kde jejich rozhovor pokračuje a přerůstá ve vášnivou romanci plnou krásných a pro oba nezapomenutelných chvil. Když pak přijde těžký čas rozloučení, slíbí si, že o půl roku později se znovu setkají. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (571)
Poameričtělá „rohmerovina“. Náhodné setkání, volné tempo, nepravidelný rytmus. Romantika bez pompy. Pohodový tón, vážná témata (kulturní a genderové stereotypy, smrt, láska, žít pro sebe x žít pro druhé). Dva lidé sevření časem, uvědomující si jeho pomíjivost (opakovaně se vrací k minulosti, přemítají nad budoucností a znepokojují se tím, že přítomnost brzy odezní). Ona důvěřuje, on zpochybňuje. Oba Vídeň opustí. Zůstanou jenom místa, která navštívili, vzpomínky, které spolu vytvořili. Velmi pohodový film, pokud dokážete neřešit. Neřešit, že Vídeň je vykreslena jako město umělců, čarodějnic a dobrosrdečných barmanů, kteří (všichni) hovoří obstojnou angličtinou. Neřešit snahu propašovat do každého započatého rozhovoru nějakou filozofickou otázku. Neřešit marnotratné rozhazování peněz dvojicí zjevně nepříliš majetnými mladých lidí. Nejvíce mne ovšem rušila mne interakce s ostatními postavami, jejichž umělost a účelovost je v přímém rozporu s nenuceností ústřední dvojice, která žádný cíl nesleduje, žádnému cíli neslouží. Byť okolo pravdy jenom krouží, jde o ojedinělý portrét zrodu jednoho vztahu. 80% Zajímavé komentáře: Tom Hardy, ad-k, wipeout ()
70%. Na tento film mam zvlastnu spomienku, kedze som videl najprv pokracovanie PRED SOUMRAKEM (2004) a to este k tomu v autobuse, kde sa v uplnom klude pozerat nedalo a okrem toho som vobec netusil, ze to bolo vlastne pokracovanie tohto filmu. Takze sklamanie z autobusu nudnymi obkecavackami som si vynahradil touto prvou castou, ktora sa mi zacala celkom pacit, aj ked niektore dialogy boli trosku nudne, ale ku koncu to zacalo byt dost zaujimave, hlavne ako sa zmieria Jesse a Celine so stale bliziacou sa rozluckou. Najviac sa mi pacila scena v restauracii, kde akoze hlavni hrdinovia improvizovane telefonovali s kamaratom(kou). Dnes sa tesim na opakovanie nenavidenej nudnej konverzacky Pred soumrakem, ktoru som spoznal v autobuse a kde su hrdinovia o 9 rokov starsi :-) ... 22.06.2010 _______ Ethan Hawke - (Jesse) +++ Julie Delpy - (Celine) +++ Andrea Eckert - (Žena vo vlaku) +++ Hanno Pöschl - (Manžel vo vlaku) +++ Hudba: Fred Frith +++ ()
Nemam rád romantický filmy a Linklaterův styl mi taky moc nesedí, ale Před úsvitem je zase takovej ten případ filmu, o kterym všude čtu/slyšim, jakej to je kult a must see záležitost. Tak jsem se jednoho dne odhodlal, že se na to podívám... Nemůžu ani říct, že by mě to zklamalo, protože jsem čekal, že se mi to nebude moc líbit, ale fakt jsem netušil, že tenhle vychvalovanej film je v podstatě akorát 1,5-hodinovej rozhovor o ničem. Navíc ústřední dvojka je dost nesympatická. Oba mi připadali jako strašný pozéři, který se akorát předháněli v tom, kdo z nich se vytasí s větší píčovinou, aby vypadal před tim druhym zajímavě. Sice chápu, že každej neni takovej povrchní primitiv jako já, ale když se s někym sotva seznámim, tak mu asi nebudu hned po 5 minutách vykládat nějaký svoje pošahaný teorie o duši a nekonečnosti vesmíru. I když uznávám, že je to celkem originální a určitě aspoň pro mě snesitelnější, než různý přeslazený romantický sračky klasickýho formátu. A je to dost divný, ale mam nějaký nutkání se podívat možná časem i na pokračování, jak to vlastně dopadne. Ale než vidět znovu tohle, tak radši budu čumět do zdi, takže 2 hvězdy jsou až až... ()
Před časem jsem čirou náhodou zhlédl závěrečný díl trilogie a výsledkem byly 4* a pocit dobře investovaného času. Před úsvitem mělo na ČSFD ještě vyšší hodnocení než poslední část a navíc nadšené komentáře. Ke sledování jsem tedy přizval manželku s tím, že nás čeká příjemná romantika a sázka na jistotu. Po chvilce jsem vzhlédl a v jejích očích jsem spatřil nikoliv snad zoufalství, ale zcela jistě nezájem a nevyřčené "Tohle fakt ne...." Po chvilce se skutečně ozvalo: "Nemohl by ten vlak aspoň vykolejit?" Sám jsem cítil, že to není ono. Neměl jsem problém s tím, že se ve filmu stále mluví. Potíž je v kvalitě dialogů, v jejich obsahu a sdělení. Ono se v něm zkrátka spíš plká. Pravda, na mladičkou Julii Delpy se dobře kouká, ale to je vlastně vše, co mi může snímek nabídnout. Síla myšlenek a emocí pro mě přítomná není. Úspěch filmu spočívá ve schopnosti a ochotě diváka projektovat do setkání dvou cestujících své vlastní vzpomínky na první rande a milostná vzplanutí. Takhle sentimentální jsem ale nikdy nebyl. Před svítáním na mě nepůsobí, připadá mi příliš banální a bezobsažné. Celkový dojem: 40 %. ()
Why is it, that a dog, sleeping in the sun, is so beautiful, y'know, it is, it’s beautiful, but a guy, standing at a bank machine, trying to take some money out, looks like a complete moron? Film, jenž za ani ne dvě hodinky dokáže říci o vtazích více, než všechny "romantické" slaďárny posledních 100 let. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (16)
- Mezi jinými vytáhne Jesse v obchodě i album „Sleepwalkers“ od The Kinks. (HellFire)
- Schallplattenhandlung Teuchtler, teda obchod s platňami, ktorý Celine a Jessie navštívia vo Viedni, stále funguje v bočnej uličke pri Mariahilferstrasse. Vedie ho tá istá rodina. Radi vám o natáčaní porozprávajú, nechajú vyfotiť sa s originál platňou od Kath Bloom, ktorá bola vyrobená špeciálne pre film, a ukážu vám, že počúvacia miestnosť bola len vyrobenou kulisou na dvore, kam vedú dvere vzadu. (Sagara)
- Na MFF v Berlíně vynesl snímek režisérovi Richardu Linklaterovi Stříbrného medvěda. (Rodriguez)
Reklama