Režie:
Hugh HudsonKamera:
John AlcottHudba:
John ScottHrají:
Christopher Lambert, Ian Holm, James Fox, Ralph Richardson, Andie MacDowell, Cheryl Campbell, Ian Charleson, Nigel Davenport, Nicholas Farrell (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Mladý anglický lord se svou ženou se po tragickém ztroskotání lodi zachrání na neobydleném pobřeží Afriky. Postaví si nouzové přístřeší a čekají na příležitost k záchraně. Krátce poté, co se jim narodí syn, však oba zahynou. Osiřelé dítě objeví opice a jedna ze samic, která právě přišla o své mládě, se chlapce ujme a vychová ho jako opici. Zpočátku odstrkované "holé mládě" se však jako dospělé stane vůdcem opičí smečky. A právě v této funkci se jednoho dne setká s člověkem, belgickým kapitánem D'Arnotem, který je v Africe na vědecké expedici, a kterého Tarzan zachrání před nepřátelskými domorodci. Překvapený kapitán ho naučí mluvit a když podle důkazů a dokladů, které najde v opuštěné chatrči pochopí, že jeho tajemný zachránce je ve skutečnosti anglickým aristokratem a dědicem značného rodinného jmění, přesvědčí ho, aby s ním odjel do Anglie. Tarzan je představen anglické smetánce jako John Clayton a na svém panství se setká nejen se svým strýcem, ale také s jeho americkou schovankou Jane, do které se zamiluje. Přestože také ona jeho city opětuje, necítí se muž v prostředí svázaném přísnými pravidly, společenskými zvyky a upjatou morálkou dobře. Zlomem se stane setkání se zajatým opičákem, který byl členem jeho tlupy. John Clayton se opět stává Tarzanem, který touží po jediném. Volnosti a návratu do hlubin africké džungle. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (226)
Z vyprávění Akru-Sanha: "Dítě jít do les. Ono to bloudit. Hledat jíst. Sark-Ohn (gorilí vůdce tlupy) běžel tam a vzít Toar-Azana na ruce. Ono se to smát. Uteklo to potom s tlupou v les. Sark-Ohn se starat o malý Toar-Azan. Toar-Azan růst jako voda. Ono to pod velkým vliv gorila. Když on muž, tak vlastní domov od tlupa pryč. Ono to bojovalo s velký samec. Toar-Azan chytrý jak Huen-Ohn (opice). On bez chlupatý. Toar-Azan dělal bum bum se dřevo. On nový vůdce. Potom růžový člověk přijít do les. Já malá dítě. Oni velká rána na tygr. Růžová paní ztratila se v les. Toar-Azan najít. On jí hledat vši a blecha ve vlasy. On hýkat. Paní se smát. On ještě hýkat. Skákat jako Huen-Ohn. Toar-Azan chtít skur-hi-tanc (páření). Ono to utíkala před Toar-Azan. Sark-Ohn přijít na pomoc Toar-Azanovi. Potom růžový člověk objevil domov Toar-Azan. Odnést Toar-Azan do jiný domov. Za velká voda na dhugh (sever). Já být muž, když on se vrátit do les. On mluvit jako růžový člověk. On říkat jak oni tam žít. On opice, oni člověk. On být jako oni. Oni se dívat na Toar-Azan. On potom hýkat a chtít skur-hi-tanc. Lord velký přítel jeho. S ním skur-hi-tanc dělat. Toar-Azan hýkat. On moc chytrý. On utéct domov. Vrátit k opice, k Sark-Ohn a k skur-hi-tanc." ()
Túto verziu Tarzana som videl už niekoľkokrát, ale aj tak ma to vôbec nenadchlo, a po každom pozretí si z nej pamätám menej, film mi čoraz rýchlejšie vyfučí z hlavy. Keď ho dávali v telke dnes, asi v polovici som si uvedomil, že veď vlastne som ho už niekoľko krát videl. Neviem čím to je, je to len môj subjektívny pocit. Uznávam Lambert tu nehral zle, ale mne je maximálne nesympatický, proste ho nemám rád, mám z neho husiu kožu. Viem, je to nespravodlivé, ale za svoj pocit nemôžem. Chápem ale, že mnohým sa snímok páči. 55/100 ()
Jo nebyl to špatný nápad podívat se na Tarzana právě na Nový rok, když mi za krkem seděla pěkná opička o rozměrech King Konga a zuřivě mě bušila do hlavy. První polovina snímku, kdy nám jsou předkládány epizody ze života vlčího... teda opičího dítěte, které musím přežívat ústrky jednoho ošklivého opičáka z kmene a ignorování od svého adoptivního otce, je velice zdařilá. V této části filmu se režisér ukájí v tom, že umí kreslit krásné obrázky, kdy velice efektně pouští sluneční paprsky skrz koruny stromů. Jenže jak už tomu logika velí, pak přichází druhá polovina, kdy se čas vleče hůř než na nedělní návštěvě u babičky. A to měl režisér k dispozici dobře hrajícího Lamberta, Holma a mladičkou MacDowell. Jenže scénáři, který se snaží prokreslovat psychologii postav, chybí pořádný tah a tak je zajímavý příběh rozmělněn ve zbytečně natažené spotáži. Tak Tarzan zjistil, že není člověk a já zjistil, že nejsem milovník dlouhých filmů, kde se toho tolik neděje. ()
Prva polovica odohravajuca sa v dzungli je neskutocne uchvatna. Ci uz pouzitymi maskami opic, ktore aj po rokoch vyzeraju pôsobivo, prekrasnou realnou dzunglou tak aj po emocionalnej stranke, ked si John postupne buduje v hierarchii opic svoje postavenie alebo sa zblizuje so svojim objavitelom Ian Holmom. Az mi bolo luto, ze si potom musi John alias Tarzan zbalit saky paky a odist do Anglicka, pretoze tato cast filmu je po kazdej stranke ovela slabsia. Stret s civilizaciou prebieha tak nejak predvidatelne a nema poriadne emocie. Prekvapivo vôbec nefunguje romanticka linia s Jane. Jedine co funguje je jeho vztah s vlastnym dedom, ktory je k nemu prekvapivo privetivy aj ked sa sprava ako opicak z dzungle. Nastastie zaver v ktorom sa John opätovne stretne so svojim opicim otcom je neskutocne dojimavy, takze hlavne vdaka nemu filmu pridam aj stvrtu hviezdicku. Pochvalu si este zasluzi kasting za obsadenie Lamberta, ktory tu oproti svojmu standardu naviac predvadza len opicie pohyby a grimasy. Väcsinu filmu si ale vystaci so svojim klasickym smutnym pohladom, ktory sa do ulohy trpiaceho Tarzana dokonale hodi. Vysledkom je hlavne v prvej polovici pôsobivy film, ktory sucasne CGI orgie pre deti strci do vrecka. 7/10. ()
Drsné, vážne, depresívne a rozťahané prevedenie. Mám trochu dilemu ako hodnotiť. Celá prvá polovica sa takmer obišla bez slov a prakticky aj bez deja (nominácia na oscara za scenár ostáva pre mňa veľkou záhadou). Keby sa film skrátil na povedzme 90 minútovú stopáž určite by som jednu hviezdu pridal. Skvelá je najmä výprava, masky a herecké obsadenie. Lambert je v úlohe Tarzana vierohodný, MacDowell okúzľujúca, Ian Holm charizmatický. Škoda že film častejšie nehrá na city, emocionálne scény režisérovi idú. Som zvedavý ako si s touto tematikou poradí Sommers- viac akcie, humoru, romantiky a rýchlejšie tempo by v tomto prípade nemuselo byť vôbec na škodu. Tvorcovia sa očividne snažili o čo najväčšiu realistickosť no práve Tarzana by som rád videl v dobrodružnejšom, odľahčenejšom a rodinnejšom duchu. 70% ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Reklama