Režie:
Julie TaymorKamera:
Luciano TovoliHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Anthony Hopkins, Alan Cumming, Jessica Lange, Matthew Rhys, Jonathan Rhys Meyers, Harry Lennix, Angus Macfadyen, Kenny Doughty, Colm Feore, Geraldine McEwan (více)Obsahy(1)
Drama Titus Andronicus, které patří k raným dílům slavného alžbětínského divadelního autora a zároveň je jeho první tragédií, inspirovalo debutující režisérku Julii Taymorovou k neobvyklému tvůrčímu zpracování. Příběh římského vojevůdce, který se vrací z války proti Gótům a jako zajatkyni si přivádí gótskou královnu Tamoru a její syny (nejstaršího z nich však nechá zabít, aby uctil památku vlastních synů, kteří v boji padli), je příběhem o krvavé pomstě. Režisérka jej zasadila do pozoruhodného stylového rámce, v němž se mísí nejrůznější estetické a kulturní vlivy, a do hlavních rolí obsadila dva skvělé herce - Anthonyho Hopkinse a Jessiku Langeovou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (125)
Ze všech zpracování Shakepsearových her, která jsem viděl, jsem nabyl dojmu, že jeho dílo je snůška naivních slátanin, o jejichž konečném vyznění rozhoduje kvalita zpracování. Taymorové se to podařilo velmi pěkně a netradičně, i když jsem čekal, že to bude mnohem drsnější a syrovější. Taky jsem měl dojem, že čím více toho Titus vytrpí, tím složitější větné konstrukce používá. Ať už to byl záměr nebo ne, líbilo se mi to. Když přičtu ještě bonus za skvělou Goldenthalovu hudbu, vychází mi to na pěkné čtyři hvězdičky. ()
K dalším pětihvězdičkovým komentářům lze těžko něco dodávat, skutečně se v tomhle filmu podařilo přenést Shakespeara na plátno, aniž by příběh ztratil na aktuálnosti, nebo ta musela být doháněna umělými prvky moderní doby. Vizuální stránka filmu je naprosto podmanivá, stejně jako uspořádání scén. I scény, které bývají obvykle příliš patetické a neuvěřitelné (např. jak Titus zabije svou vlastní dceru) jsou hlavně díky skvělým hercům vynikající. Po pár letech musím dodat, že je velká škoda, že paní Taymor netočí filmy častěji. ()
Tyhle odvážné adaptace jsou podle mého gusta. Akorát mi tady trochu vadila nevyváženost některých scén, které se mi zdály nadbytečné. Jiné byly zase úplný skvost, od kterých se nedaly odtrhnout oči. Hlavním plusem jsou skvělí herci. Hopkins byl ze začátku neskutečně otravný, ale scéna s kuchařem to napravila. Pro Meyerse další jeho typicky šílená role a Jessica Lange jako císařovna taky vynikající. Dalšího takového Shakespeara. ()
K téhle adaptaci mojí velmi oblíbené Shakespearovské hry jsem přistupoval velmi skepticky, protože po zkušenostech s podivnou Bouří od stejné režisérky jsem prostě musel čekat něco podobného. Naštěstí jsem dostal jen nepochopitelné a zcela zbytečné moderní předěly, jinak je to výborná adaptace, která by ale na druhou stranu mohla být i kratší. Vizuálně je to ohromně krásné, výprava je úchvatná a herecky je to obrovský koncert po všech stránkách, zejména Anthony Hopkins je mimořádný a v dokonalém závěru předvedl skvostnou hostinu. Na rozdíl od Bouře tohle byla radost sledovat a nepochybně jde o jednu z nejlepších Shakespearových adaptací, která je po filmařské stránce opravdu nesmírně zajímavá. A zcela bez debat jde o jednu z nejlepších Hopkinsových rolí. Jo, dobrý. 82%. ()
Pro mě nekoukatelný film, nedalo se to vydržet, nemohu snést "šejkspírův" jazyk, to je něco tak nepřirozeného... příde mi, jako kdyby byl šejkspír něco jako těžkej opilec, který psal vždycky v alkoholovém opojení a lámal jazyk tak, aby to vypadalo umělecky a poeticky. Na mě to ale působí jako slovní balast, křeč, trapnost. Kvůli tomu jazyku jsem to prostě nebyl schopen shlédnout celé. Je mistr Shakespeare největší dramatik všech dob a nebo druhořadý pisálek omylem za největšího dramatika pokládán? Pro mě bude tím druhým. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (9)
- V rozhovoru v roce 2002 Anthony Hopkins uvedl, že právě práce na tomto filmu ho natolik vystresovala, že se rozhodl odejít do důchodu. Po natočení posledního záběru už byl natolik naštvaný a vzteklý, že ukazoval na kameru prostředníčky. (Morien)
- Když Tyler Bates skládal hudbu k filmu 300: Bitva u Thermopyl, vypůjčil si některé motivy z Goldenthalovy hudby k filmu Titus. Tuto skutečnost uznalo i studio Warner Bros. (L_O_U_S)
- Při boji o trůn jezdí císařští bratři po městě v replikách aut skutečných mocnářů, které zároveň symbolizují jejich osud - Saturninus používá vůz, v jakém Hitler projížděl zfanatizované davy svých stoupenců, Bassianus se zase projíždí ve stejném autě, v jakém jel JFK toho dne, kdy byl zavražděn. (Morien)
Reklama