Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (957)
No, na Cruisa som si v tejto roli nezvykol, ani keď som film videl druhýkrát, no herecky bol fajn a seklo mu to. Každopádne je ale film bravúrne natočený a určite nepatrí ku klasickým thrillerom s obohranou zápletkou, tu naopak je skvele predetailovaná. Dej je akoby priamo 'in medias res' a prakticky som nenašiel nudného miesta, ktorým by film začal zaváňať prúserom. Dôležité a dobre odvedené je prekvapivo psychologické vykreslenie postáv, a Foxx sa skvelo chopil hodenej rukavice. 95%. ()
Velkým kladem Mannova Collateralu je atmosféra nočního L.A. Kameramanovi se ji podařilo fantasticky zachytit používáním digitální kamery, James Newton Howard pak soundtrackem všechny scény bravurně podkresluje, takže napětí nepoleví ani na chvíli. Kdo mě ale fakt dostal, byl Tom Cruise (původně jsem jeho výkony v Magnolii a Interview s upírem považovala za dílo schopného režiséra a rovněž šťastné náhody) a konečně mi dokázal, že je opravdu Herec. Jamieho Foxxe v komediální poloze neznám, takže nelze srovnat jeho vážnou roli s těmi komediálními, ale řekla bych, že by bylo škoda mu ještě nějakou tu vážnou nepřihrát. Thriller je můj oblíbený žánr, takže tady ani není co řešit. 5* ()
Bezmála dokonalý thriller, který spojuje lehkost a komplexnost nezávislé americké kinematografie a bezchybnou vizuální pompu hollywoodských filmů. Michale Mann našel naprosto dokonalý tón narace, který je úzce napojen na skvělý soundtrack – tu zádumčivě analyzuje nitra postav, tu dynamicky rozvíjí akční sekvence. Chvíli klip a chvíli velmi citlivá a svérázná studie dvou naprosto odlišných charakterů. Právě dvojice Cruise-Foxx je bezchybně předoucím motorem téhle podívané, cynický a machiavelistický zabiják versus idealista a průměrný snílek. Jejich vzájemná chemie drží film i tam, kde se jakoby chvilkově vytrácí jiskra příběhu, jejich vztah dovedně balancuje na černém ostří komedie a osobního dramatu. Po víceméně poklidném (snad až trochu moc) začátku a skvěle natempovaném středu přichází oslnivá finální gradace, kterou narušuje jen až příliš okatě signalizovaný twist. Dá se bohužel vytušit už v prvních minutách, ale to katarzi Collateral nijak nebrzdí. Brilantní práce kamery a brilantně napsané dialogy i vymyšlené postavy udrží tuhle podívanou v neskutečné rovnováze, kde jemnou psychologickou hru precizně vyvažuje adrenalin. Michael Mann vyrobil husarský kousek, strhující thriller s neodolatelným cynismem, skvělými postavami, přesahem k dehumanizované realitě dneška a nezaměnitelnou atmosférou spící a nezúčastněné megalopolis. Smekám. ()
Velezkušený režisér Michael Mann dobře ví, že kombinace horizontálních a vertikálních záběrů shora se nejlépe hodí k charakteru městského urbanismu, který tak bravurně reprezentuje právě akční thriller Collateral. Jak je u Manna zvykem, staví celý film na bipolárním modelu dvou hlavních postav (model známý z Nelítostného souboje atd.), které svede osud či náhoda dohromady a kteří pak tvoří kostru děje. Jejich vztah (jako v každém Mannově filmu) záhy přeroste v cosi hlubšího a zásadnějšího, což je asi největší devizou všech jeho snímků, které pak stojí v ostrém kontrastu s bezduchou většinou filmů akčního žánru. Nejenom střet dvou odlišných světů (cynicky pragmatický morální relativista versus sympaticky naivní idealista), ale i výstižně předvedená anonymní strnulost spícího Los Angeles, megapole, v němž má člověk skutečně tak bezvýznamné postavení, že jeho smrt se v běhu města absolutně nijak neprojeví... Tohle civilizační odcizení městského způsobu života (o němž mluví postava nájemného vraha Vincenta) vnímám jako ústřední myšlenkovou osu filmu... Podobné filmy: Nelítostný souboj, Ronin, Dějiny násilí ()
Výborně natočený thriller o tom, jak pár "osudových" rozhodnutí způsobí prožití několika nejrušnějších hodin v životě Los Angeleského taxikáře.... Moc se mi líbila Mannova režie, záběry nočního města jak z taxíku, tak ze vzduchu, výborný byl Foxx, skvělý Cruise, pěkná muzika a úžasná scéna s kojoty na ulici.... Pár významných děr ve scénáři mi ovšem nedovolí dát plné hodnocení - škoda. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Jamie Foxx (Max) během scény, v níž bočně narazí, skutečně zničil taxík. (Kulmon)
- Jamie Foxx (Max) se připravoval na automobilové honičky účastí na závodech starých aut v poušti. (Kulmon)
- Tom Cruise (Vincent) se podrobil speciálnímu tréninku se zbraněmi, stejně tak režisér Michael Mann. To proto aby věděli, jak dostat z akčních sekvencí maximum. (HellFire)
Reklama