Reklama

Reklama

Jeden díl novinařiny, tři díly rumu. Americký novinář Hunter S. Thompson (1937–2005) byl významnou postavou kontrakultury šedesátých let a představitelem tzv. gonzo žurnalismu, vyznačujícího se extrémně subjektivním pohledem na zobrazované události. Dvě z jeho autobiografických knih se staly předmětem filmového zpracování a u obou byl iniciátorem a hlavním představitelem novinářův blízký přítel Johnny Depp. V režii Terryho Gilliama vznikl snímek Strach a hnus v Las Vegas (1998), účtující s hnutím hippies, protesty proti vietnamské válce a všeobecným psychedelickým šílením šedesátých let, v němž s Deppem hrál Benicio Del Toro. S dvanáctiletým odstupem byl pak zfilmován jeho Rumový deník (2010), líčící zážitky svérázného novináře, který v roce 1960 nastupuje do krachujícího deníku v portorickém San Juanu. Většinu času tráví v alkoholovém či jiném opojení a snaží se psát o potenciální korupci amerických financí, jež na ostrov začínají proudit. Barvotisková krása turistické destinace se tu střetává s bídou místních obyvatel, kteří Američany nemají rádi, ač k nim v podstatě sami patří. Film režíroval anglický herec Bruce Robinson (*1946), který se uvedl jako režisér pozoruhodným autobiografickým příběhem dvou nezaměstnaných herců Withnail a já (1986) a psychothrillerem o stíhání sériového vraha Jennifer 8 (1992). Deppovou hereckou partnerkou ve snímku je Amber Heardová, která pak byla dva roky jeho manželkou (rozvedli se v lednu 2017). (Česká televize)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (408)

Terva 

všechny recenze uživatele

CITÁT - Snažím se vyhýbat alkoholu..........když to jde........... Záběr ve 20 minutě je - prostě rumový. Jedná se o povedenou scénu z bowlingu. CITÁT - Jak může někdo vychlastat 90 minilahviček alkoholu denně ?........... Postava šéfa novin se jménem Lotterman je zajímavá a ne nepodobná šéfovi jiných novin a to Daily Planet. Kemp pak tak trochu svým jménem připomene Kenta. Jo a nebojte bude i Lois. Ale zpět k Lattermanovi. Je vtipný ani netuší jak, pravdomluvný, někdy až moc a snaží se zachránit noviny - no, tak to prostě je. Ve filmu zazní jedna krutá a velice pravdivá věta - CITUJI - Půda (pozemky), ti kdo ji mají, mají Boha. A Bůh jsou peníze........... Černá je hodně tmavý odstín bílé. Zpět k příběhu. Hlavní postava Kemp (Johnny Depp) je alkoholik, přesto dostává práci a hotel. Jenže díky alkoholu je z hotelu vyhozen ( z práce ne) a přestěhuje se. Ke dvoum alkoholikům. Co jiného si může přát ? Vlastně pardon, on chce přestat. CITÁT - Nic pro společenského pijáka......... Situace se začíná komplikovat, když Kemp začíná vidět nejen problematiku lidí v Puerto Ricu, ale když začíná vidět dvakrát. Zatím co byl přesvědčen, že s novou prací přestane pít, opak se stává pravdou. CITÁT - Ten popelník i solničku vidím dvakrát........... Situace se vyhrotí ještě víc, když Kemp prohlásí, že už se nikdy nedotkne alkoholu. CITÁT - Dáš si pivo ?......... Jako mávnutím kouzelného proutku začne bez alkoholu jít do prdele všechno. Zatím co si jako alkoholik užíval práci, měl peníze, dokonce i lásku si našel (ne alkohol, ale tu Lois), tak teď se to vše hroutí. V šedesáté minutě však přijde jedna moc a moc vtipná scéna. Jízda v dvojsedu ve Fiátku městem je určitě tou nejlepší scénou. Johnny Depp opět pokořuje Karibik. A tady začíná ten rozpor. Krásná žena, snoubenka jednoho milionáře se z nějakého divného způsobu zamiluje do obyčejného novináře alkoholika. Alkoholik má práci, peníze, lásku a kurva já chci být alkoholik, měl bych se líp než teď. CITÁT - Od všeho znaj cenu, ale ne hodnotu....... Tyhle rozpory nějak nemůžu spolknout. Asi se stanu alkoholikem a seženu si práci v Karibiku. Je to vlastně ráj alkoholiků. CITÁT - .....a ještě došel RUM........ Konec příběhu mě rozesmál. Aneb jak se z jedné noci bez alkoholu stal z novináře zdatný mořeplavec. Film je věnován památce Hunter S. Thompsona (1937 - 2005), novináři a spisovateli, který napsal stejnojmennou knihu, podle které je natočen tento film, a který zemřel sebevraždou, údajně ze zoufalství z bolestných a chronických onemocnění. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Nechápu, proč je tu psáno komedie, když to komediální film nebyl (až snad na tu skvělou scénu, kde Depp a jeho kámoš seděli na sobě v autě a čuměli přitom na poldy). Délka dvou hodin je poměrně hodně vyčerpávající. Dobrých příběhových nápadů to mělo dost, ale všechno jaksi nedotažený. Nicméně já si aspoň hodně užil atmosféru 60. let a ty krásný starý auta :-) ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

Není to výborný film, spíš bych dokonce řekl, že má hodně nevyužitý potenciál - naběhnuto měl na depovský Arizona Dream po 20 letech ... bohužel se někdo lekl natočit buť příliš velké halucinační psycho nebo opravdu pořádnou kritiku společnosti, médií, systému a bůhví čeho ještě. Takhle z toho nakonec není obdi hodný dvacetiletý bílý rumík, ale jen flaška neurážejícího Captaina Morgana ... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Kdyby existoval subžánr alkoholických filmů, režijní debut Bruce Robinsona Withnail & já by mohl být uváděn jako typický zástupce. Kultovní britská komedie o dvojici kamarádů, kteří dělají vše pro to, aby nevystřízlivěli, bývá charakterizována adjektivy jako „drsná“ a „dekadentní“. Na Robinsonův čtvrtý film tyto příměry při nejlepší vůli vztáhnout nelze. Alespoň ne za střízliva. ___Thompson pochopitelně trošku zdramatizoval, čeho byl tehdy v Karibiku skutečně svědkem. Právě pozorování je činností, kterou jeho filmové alter ego tráví nejvíce času. Jeho snaha moc se nezaplést a zachovat si odstup, generuje většinu konfliktů opovážlivě nedramatické podívané. Kemp nejdříve poznává nové prostředí, následně se jej snaží pochopit, aby v závěru pochopil, že stejně nepochopí. Jediná od začátku rozvíjená zápletka, související s osobou podezřelého podnikatele Sandersona, namísto dramatického rozuzlení vyzní do prázdna. Uspokojivější není ani vedlejší milostná linie, připsaná zřejmě kvůli možnosti vpašovat do filmu několik záběrů Amber Heard. ___ Struktura filmu má nejblíže v názvu obsaženému deníku, v němž rovněž není pravidlem, aby na sebe jednotlivé zápisky navazovaly. Namísto uceleného příběhu sledujeme řadu různé obskurních příhod, z nichž většina souvisí s alkoholem, některé s drogami a v té nejbizarnější účinkuje černá magie, kohout a žába. Protagonista okolní dění pozoruje, ale příliš do něj nezasahuje, spíše se nechává vést ostatními, výraznějšími postavami. Nekoherentní vyprávění se tvůrci poněkud zoufale snaží zachránit závěrečným textovým vysvětlením, podle nějž náleží Kempovu karibskému popíjení iniciační povaha, tudíž by bylo troufalé očekávat lépe prokresleného hrdinu s jasným cílem a motivací. Kemp teprve hledá cestu, po níž se bude dále v životě ubírat. ___ Závěrečné sdělení zároveň zpětně osvětluje, že byl film zamýšlen jako pocta Thompsonovi. Není divu – ze všech postav pouze Kemp projeví pro situaci Portoričanů určité pochopení a namísto toho, aby velkého bílého muže poslechl, staví se vůči němu do opozice. Odmítnutím cynického kolonialistického přístupu v období soumraku kolonialismu dává najevo svou prozíravost. Soudobý politický kontext filmu není zcela lhostejný, ale stejně jako většina ostatních motivů zůstává pouze naznačen a nerozpracován. ___ Odbíhání od již tak nejasně vymezené hlavní dějové linie je příčinou dvou stěžejních nedostatků, kvůli nimž si Rumový deník nelze prostě jen tak užít, nestálého tempa a nekoherentní atmosféry. Ospravedlněním obojího by mohla být snaha tvůrců napodobit Thompsonův „gonzo“ styl. Síla každého nového emočního prožitku rozbíjí ucelenější strukturu a znemožňuje práci s dopředu daným konceptem. Dění v Portoriku je s přihlédnutím ke Kempově dobrodružné povaze neodhadnutelné, proto lze filmu co chvíli přisoudit jinou žánrovou nálepku. Pestrost žánrů se projevuje také na nestejnorodosti vizuální stránky. Pohlednicové záběry krajiny kontrastují s detailem Kempových krví podlitých očí nebo s brutálním zápasem kohoutů. Film je chvíli jednoduše líbivý, následně nepříjemně autentický. ___ Dramaticky rozdrobený film bez jasného žánru a uspokojivého vyústění rozhodně není velkým diváckým lákadlem. Rumový deník nikam nesměřuje, postrádá hlavní téma a o nic zásadního v něm nejde. Třebaže může jít o přesné vystižení toho, jak Karibik na Thompsona v 60. letech působil, za kvalitní film bych se tuto snůšku dojmů zdráhal označit. 55% Zajímavé komentáře: movie, jojinecko, Zeebonk, Dreadd () (méně) (více)

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

V piatok skončil megaproces medzi Johnnym a Amber. Netrpezlivo sa teraz čaká na rozsudok o tom, či je alebo nie je #metoo honom na čarodejnice, a ja som sa rozhodol vrátiť sa na začiatok, kde všetká tá romantika začala. A Amber tu vyzerá vskutku jak reklama na ejakuláciu, ale čo ma prekvapilo, že medzi nimi ani vtedy nebolo cítiť žiadnu chémiu.  Ps: Díky za doporučenie MontyBrogan. ;) ()

Galerie (85)

Zajímavosti (16)

  • Filmári navštívili okrem hlavného mesta San Juan aj mesto Vega Baja ležiace na severe Portorika. (MikaelSVK)
  • Filmový dialog totožný s konkrétní pasáží z knihy lze slyšet během představování Paula Kempa (Johny Depp) s Chenault (Amber Heard), v němž na Sandersonovu (Aaron Eckhart) otázku, zda-li se dvojice viděla už dřív, Paul odpovídá, že se viděli snad v letadle během letu na ostrov. (Conspi)

Reklama

Reklama