Režie:
Ki-duk KimScénář:
Ki-duk KimKamera:
Dong-hyeon BaekHrají:
Yeong-su Oh, Ki-duk Kim, Yeong-min Kim, Jae-kyeong Seo, Dae-han Ji, Jeong-yeong Kim, Park Ji-aObsahy(1)
Jaro. Uprostřed jezera v horách stojí malý buddhistický chrám. Starý mnich v něm vychovává malého chlapce jako svého nástupce.
Léto. Dospívající chlapec se zamiluje do dívky hledající v chrámu zdraví. Následuje ji do "skutečného" světa.
Podzim. Dospělý uprchlík hledá v chrámu útočiště před policií: zabil z lásky. Pod vedením svého mistra projde pokáním a pak se vydá do rukou spravedlnosti.
Zima. Muž se vrací, aby se znovu ujal svého poslání. Přijme pod střechu chrámu zoufalou mladou matku a po její smrti se začne starat o osiřelé dítě.
Jaro. Mnich vychovává svého nástupce
Lyrický snímek o plynutí ročních období a lidského života Jaro, léto, podzim, zima a jaro představuje v Kim Ki-dukově kontroverzní tvorbě fascinující obrat bez ztráty umělecké identity i nejosobnějších témat. Postavu mnicha v čase zralosti v něm ztvárnil sám třiačtyřicetiletý tvůrce. Snímek získal Cenu diváků na MFF v San Sebastiánu a svému autorovi vynesl Cenu C.I.C.A.E., Cenu Dona Quijota na MFF v Locarnu. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (471)
Meditácia obrazom a zvukom, poézia s minimom slov. Táto všeobjímajúca alegória o kolobehu života (v ktorej je rovnako možné nájsť budhistické ako i kresťanské motívy) stojí ako vzácne výbrusený kvalitný diamant aj sama o sebe, ale ešte fascinujúcejšiou je skutočnosť, že plnú hĺbku svojej krásy odkryje až potom ,čo si tento film zaradíte v kontexte predchádzajúcej filmografie Kim Ki-Duka. ()
Vskutku zvláštní snímek (zvlášť pro mě jako naprostého amatéra přes asijskou kinematografii). Moc se v něm nemluví, přesto je příběh celkem dost jasný, velký důraz je kladen na obrazovou a zvukovou složku filmu. Avšak plný počet to nebude, člověk se sice tak nějak připraví na pomalejší tempo, ale aby se chvilkami nudil u cca hodinu a půl dlouhého filmu, to je špatně. A moc se mi také nepozdávalo to (podle mě nadbytečné) mystično kolem starého mistra. Jinak spokojenost, pozoruhodný pohled na koloběh života. ()
No tak nejak teda nechapu, nad cim tu vsichni tak desne jasaj, netvrdim, ze to je vylozene spatnej film, je zrucne natocenej a na to, o cem vypravi, prekvapive nudi jen minimalne, ale me to proste nijak neoslnilo. Film je rozdelenej na pet obdobi, ktery sice odpovidaj rocnim obdobim, jak uz nazev filmu napovida, ale zaroven taky ruznejm obdobim v zivote mnicha a v kazdym obdobi se stane nejaka zasadni vec. Pricemz zajimavy jsou jen leto, podzim a zima. Na jare se jeste nic moc zasadniho nedeje a druhy jaro je zase desne kratoucky. Problem je, ze i kdyz kazdy to obdobi ma jakous takous zapletku, celkove je film pribehove dost chudej, vetsinou tu jsou jen dlouhy zabery na lesy, vodu nebo mnichy, ktery promluvi jen minimalne, to vse navic s dost malo hudby, takze ve vysledku film jen tak pomalu plyne aniz by zanechal nejak silnejsi dojem. ()
Kim Ki-Duk dokázal umělecky vyzdvyhnout TO, co mám na Japonsku a Číně tak rád. Žádné starosti, žádný stres- tohle jsou prostě slova , která se v téhle končině nedají použít. 300 let starý strom, za ním stará chajda ve které bydlí stařičký mistr se svým učněm, jsou naprosto meditativní pojmy, které vám vaši bolest hlavy hned vyléčí. ()
Tenhle film hledá harmonii někde mezi čistotou a špinavostí. Kupodivu ji za pomoci přírody a moudrosti nachází. Dlouho jsem se u sledování necítitla tak vyrovnaná a uvolněná. Myslím, že má moc dostat se člověku pod kůži a nenásilně mu ukázat jak to v životě chodí. Umělecké dílo s příjemnou hudbou a krajinou. 4*. ()
Galerie (15)
Photo © 2004 Bavaria Film International
Zajímavosti (11)
- Jedna část filmu byla vystřihnuta pro mezinárodní publikum kvůli týrání zvířat. (griph)
- Režisér Kim Ki-duk se objeví ve filmu v úloze dospělého mnicha v poslední čtvrtině filmu. (imro)
- Jaro, léto, podzim, zima... a jaro vybočuje z režisérovy filmografie, protože se svojí poetičností odlišuje od ostatních drsných výpovědí o životě plném násilí a sexu. (imro)
Reklama