Reklama

Reklama

Epizody(3)

Obsahy(1)

Malá Dido vyrastá v patricijskej rodine lekára Alexandrosa. Je vychovávaná k pohŕdaniu a nenávisti ku kresťanom. Postupne však zisťuje, že tí najlepší a najčestnejší ľudia z jej okolia sú kresťania. Nevie to pochopiť a v jej detskej dušičke nastáva zmätok. Až postupne porozumie, že kresťanstvo je predovšetkým láska človeka k človeku a podľa toho sa zachová v závere filmu. Zatiaľ však zdanlivo usporiadaná rodina zažíva svoju morálnu drámu, ktorá vedie až k tragédii. Jej iniciátorom je najstarší syn Fortunant, ktorý v záujme dodržiavania poriadku v štáte pošle nevedomky na smrť kresťanov, členov svojej rodiny. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (7)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

1/3 Vysloveně zajímavý příklad porevoluční televizní koprodukce, ve které hrála prim bratislavská televize a německé peníze. Námět zvolen podle německé autorky zabývající se životy křesťanů ve 2. století našeho letopočtu je skutečně zajímavý. Ačkoli slovenský nebo český překlad Die Nacht der Zugvögel z roku 1983 nikdy nevyšel. Obsazení je na svou dobu atraktivní, exteriéry působí také dobře. Pakliže jde o seriál Dušana Rapoše, samozřejmě nechybí Eve Vejmělková, solidní výkony jsou na bedrech Munzara, Bartošky, Valentové a Hanzlíka s Vášáryovou, pro mladší je tu Tofi, představitelka hlavní dětské role Švecová je přirozená. Dnes by ale samozřejmě stejný děj stačilo převyprávět v jednom televizním filmu. ()

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Tento televizní film byl natočený podle knihy Evy Rechlin Noc stěhovavých ptáků. Jeho tři části – Znaky na múre, Zrkadielko a Pochopenie jsou působivým dramatem o pronásledování prvních křesťanů ve starém Římě. Tento počin Československé televize je velmi ojedinělý a nezvyklý, co se tématu týče a velmi zdařilý po stránce vizuální a hudební. Výprava není tak velkolepá, jak tomu bývá u amerických a italských velkofilmů z té doby, ale snímek je velmi dobrý po stránce dramatické a herecké. Jana Švecová v roli mladinké Dido, jejímiž ústy je příběh vyprávěn, podává pozoruhodně bezprostřední a přirozený herecký výkon. Příběh zobrazující život patricijského domu i život těch nejubožejších otroků, je plný lásky a nenávisti, víry a zrady a je natáčen v zajímavém atraktivním prostředí, podle titulků zřejmě v Tunisu. I když se jedná o film televizní, který je snad trochu rozvláčný, rozhodně je na naše poměry originální. Herecké obsazení je kvalitní a to jak na české, tak i na slovenské straně. Film je ve slovenštině, čeští herci jsou předabováni. Mám ráda filmy z římských dějin a musím přiznat, že už dlouho mne žádný televizní snímek tak nezaujal. ()

Reklama

KrestanFilms 

všechny recenze uživatele

Tento film byl spíše zklamání. Ano - na Česko-slovenské poměry je to dost nezvyklý a tudíž zajímavý výtvor. Nicméně pro koho byl natočen? Vzhledem k tomu, že byl točen spíše z pohledu křesťanů nejspíš nezaujme nevěřící. Ale křesťany zase odradí už první díl, který je plný sprosťárniček a jakoby mimochodem, na ději zcela nezávisle, je zde i zcela nahá žena. V druhém díle už sprosťárniček ubylo, ale nahotinku sem stejně vrazili a to rovnou při milování. A třetí díl? Tady šlo o prsa a velkou sochu penisu. Dělají si z nás snad autoři srandu? A vzhledem k tomu, že byl děj dost nezáživný a konec naprosto nijaký, tohle dílko prostě nemohu doporučit... ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Před několika lety jsem v Praze na hlavním u stánku s DVD (to se akorát vyprodávala)  koupil do zásoby tuším za 49 Kč 3 DVD v papírovím obalu s podivným názvem DIDO.  Že nejde o další album populární zpěvačky jsem pochopil již z úvodního fota, protože na něm byl zarostlý Bartoška v jakési plátěné tunice a hned za ním stejně zarostlý a v tunice Sagvan Tofi. Rok vzniku filmu 1991. Obsah hovořil cosi o prvních křesťanech a Římu. Nu, to by mohla být docela bžunda na nějakou párty na chalupě s přáteli napadlo mne hned. Mám bujnou fantazii, ale představit si Sagiho jako křesťana... a ještě bez Vaculdy, to mi prostě nešlo. Časem se neustálým přehrabováním v knihovně určené pro DVD tahle věc někam ztratila až byla nedávno nalezena. Ze zvědavosti jsem si to pustil a už jsem nepřestal koukat. Našim se totiž ve spolupráci s Němci podařilo natočit něco mezi Ben Hurem a Quo Vadis a to fakt nepřeháním! A nemyslím teď jen námět samotný, tedy dobu krátce po smrti Ježíše, kdy byli křesťané pronásledováni a zabíjeni. Římská říše byla v podstatě mnohonárodnostní a neskutečně tolerantní. Pokud jste chtěli, mohli jste mít za boha třeba koně, nebo kohouta. Ale museli jste být oddáni císaři jako svému vládci a bohům Říma. Většina tehdejších náboženství s tím uměla koexistovat, ale křesťané nesmí míti jiného Boha a touto podmínkou se zcela jasně vymezovali tehdejšímu pořádku. Přesto i tak měli leckdy dost času odvolat a zachránit si život. Leč, kdo to s vírou myslel vážně, neměl jiné cesty než na popraviště. Dido je dospívající dívenka žijící v domě řeckého lékaře a řádného římského občana. Je to privilegovaná rodina vlastnící otroky i veliký dům mající se velice dobře na thedejší poměry. V čase našeho příběhu se křesťanství šíří navzdory represím velmi rychle. Je tehdy běžnou zábavou chodit se dívat na popravy a upalování křesťanů. Křesťané jsou škůdci, tráví vodu ve studnách i chleba, je tedy v pořádku je likvidovat. To ví od dospělých i Dido a bere to jako samozřejmou věc. Dívky je plný dům, občas se nudí a tak poslouchá za dveřmi co si kdo povídá. Díky tomu zjistí, že i v domě jsou nejspíše křesťané. Snaží se pochopit co je k víře vede a proč někteří touží po mučednické smrti, nebo odmítají milost možností obětovat v římském chrámu. Dobře ví, že stačí se jen zmínit a římští vojáci dům vyberou jak liščí doupě. Ona ale není sama kdo je z nástupu nového náboženství zmaten. I její dospělý bratr vidí, že se něco děje. Pro něj ale jako Římana je to jednoznačné porušování řádu, kázně a pořádku na kterém říše stojí. On chaos nedovolí... --- Musím říci, že jsem byl ohromen náročnou látkou do jaké se filmaři pustili krátce po revoluci i tím, že tento skvost je prakticky divákům u nás neznámý. Bratři Slováci prominou, štval mi tam ten slovenský dabing. Českých herců tam hrála hromada a špatně se kouká na Barťáka nebo Luďka Munzara, kterak jsou slovensky dabováni. Film byl točen dle lokací snad kdesi na Balkáně nebo v Severní Africe. Tvůrci si dali neskutečnou práci s dobovými reáliemi a já si ve filmu krom litinových patek sloupů veřejného osvětlení v přístavu nevšiml jediné chyby. Ať už se jednalo o oblečení, kahany, vybavení domů či domy samotné. Dokonce chleba se podával pravý římský. Nad tímhle filmem bděl někdo, kdo dobře věděl jak vypadal Řím v prvním století na začátku našeho letopočtu... Krásná byla i hudba. Munzarovi ten fous a ohoz moc slušel. Krásné byly mladé Eva Vejmělková a Vendula Křížová v římských outfitech s dobovými účesy... Horší to bylo s hlavní představitelkou Dido pihatou Janou Švecovou. Moc mi tam typově neseděla a její postava se chovala občas divně. Například když její blízké odvádí vojáci, směje se atd... Blbost mládí? Možná. Ale hrála celkem slušně, to jí musím nechat. Každopádně tohle je dost neprávem zapomenutá věc a já nechápu proč se to u nás nepouští v TV alespoň na velikonoce, místo přiblblých amerických filmů s nábořenskou tématikou ! Dávám za 4 potvrzení o obětování! * * * * () (méně) (více)

mira007 

všechny recenze uživatele

Třídílný seriál slovenské televize z roku 1991 o malé dívce Dido z patricijské rodiny, na jejímž osudu se ukazuje pronásledování křesťanů ve starém Římě. Pro mne unikátní dílo, protože si nevybavuji, že by se kdy natočilo nějaké československé dílo odehrávající se v době starověku v uvěřitelných exteriérech - díky německé koprodukci se točilo kdesi asi v Tunisku i u moře nebo v solidních dobových vilách. Hodně silnou stránkou je i obsazení včetně Vejmělkové ve vrcholné formě a Sagvana Tofiho, ale herecky je vítězem Hanzlík v roli otroka a hlavní hrdinka Jana Švecová. Takže proč se tento seriál ztratil kdesi v černé díře archívů? Protože je to vyprávěno tak neskutečně nudně a nezáživně, že se to nedá. Dialogy rovná se polofilozofující plky o ničem do nikam a tematika křesťanů je tak násilně a hloupě cpána divákovi do hlavy až je to otravné, páč třikrát do minuty užití slov se základem křesťan- za každou cenu je snad pro nedoslýchavé. Po právu zapomenutý seriál. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama