Kamera:
Xaver SchwarzenbergerHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Jean Herman, Carlos Sotto Mayor, Pierre Vernier, Maurice Barrier, Tchéky Karyo, Roger Dumas, Claude Brosset, Michel Robin (více)Obsahy(1)
Řekne-li se Jean Paul Belmondo, vybaví se většině filmových diváků postava sympatického dareby. Jeden z nejslavnějších francouzských herců jich vytvořil desítky a ať už stály na straně zákona nebo na té druhé, vždycky byl tím, komu se u televizní obrazovky držely palce. Komisař Jordan, hlavní hrdina kriminálního snímku Dobrodruh, také patří mezi ně. Mezi svými kolegy i mezi zločinci je znám svými obratnými a značně svéráznými metodami. Tentokrát je vyslán do Marseille, aby vyřídil velký případ s narkotiky. Přestože se stane obětí pečlivě nastražené léčky a je odvolán, rozhodne se zůstat a pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Profesionálně natočenému snímku nechybí napínavý děj ani nenucený humor. Jordan je klasickou belmondovskou postavou a stejně jako třeba jeho Borowitz z filmu Policajt nebo rošťák, oslňuje elegantní nenuceností, šarmem a neortodoxními metodami, s nimiž likviduje zločinecké gangy. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (180)
Zbytnělé Belmondovo mužství v hlavní roli vyšetřuje zapeklitý případ, v němž jsou zločiny hlavního záporáka všem již dávno známé, avšak důkaz, důkaz chybí. Jean Paul křísí zapomenuté kriminalitstické metody práva útrpného. Když potřebuje něco vědět, pár háků a kopanců pozotvírá huby proradných hejsků, teploušů, feťáků, informátorů, zkorumpovaných kolegů, gangsterů i jinak specializovaných zločinců a pobudů. Mužnost však sídlí i ve skocích z a na jedoucí, letící či plovoucí dopravní prostředky, navštěvuje doširoka dobrovolně otevřené klíny žen a vychází z hlavně pistole. Taková pistolka i penis také od nepaměti umožňují získat člověku nejednu cennou informaci. A když už nevíme coby, stačí vytáhnout z minulosti vědoucího kohosi, jenž komisáři moooc dluží. Takhle to dopadá s filmy, které chtějí žít jen z toho, že pan hlavní role nepotřebuje dublujícího kaskadéra. Inu, na některé druhy machrování nemá ani Belmondo. Slabé **. ()
V Belmondovo filmografii nicim vyjimecna kriminalka, coz ale porad znamena, ze se jedna o slusnej nadprumer. Misty je film sice lehce stereotypni a scenar taky nepatri k nejpropracovanejsim, ale Belmondo celej film utahne, sice by moh mit vic hlasek, ale par jich pronese a kdyz dojde na akci, tak to je spravnej drsnak. Navic tu je prijemna hudba, takze dobry 4*. ()
V cool bundě, riflích a teniskách startuje. Marseille, ale kdeže, ta mu za chvíli malá je. Pařížané, vykonávající svou činnost nelegálně, zarezervujte si místo s předstihem, v lepším případě v nemocnici, v horším na hřbitově. Za/h/ranaří, zaboxuje, zaglosuje. Sex-appeal a razantní pěst zaručuje. Město nad Seinou se jeho zásluhou zotavuje. ()
[2,5*] Ťažko povedať, čo to chcelo byť. Klasická komédia s Belmondom to nebola, humor chýbal. Tvárilo sa to vážne, niečo ako Francúzska spojka (1971), lenže tá bola založená na realite a tento film mal od reality ďaleko (aj od kvality spomínaného filmu). Najväčší problém, ako sa spomína v mnohých komentároch, bol s neohroziteľnosťou hlavného hrdinu, ktorý sa správa ako superman, zo všetkých bitiek, prestreliek, a havárii vyviazne bez škrabanca. Ženy mu padajú k nohám pre jeho neodolateľný šarm (niečo ako James Bond), kašle zvysoka na všetky predpisy a pravidlá (niečo ako Drsný Harry), pri honbe za zločincami ho nejaké zákony nezaujímajú (samozvaný žalobca, sudca aj kat v jednej osobe). Čo je ale podstatné, ten film jednoducho nie je dobre nakrútený a má slabý scenár. Dokonca ani maestro Morricone nedokázal film pozdvihnúť a hudba patrí k najslabším v jeho tvorbe. ()
Jean-Paul Belmondo své dobrodruhy, ať už na straně zákona nebo proti němu, hrát umí, má charisma a svým postavám dokáže vtisknout nepopiratelný šarm. Problém spočívá v tom, že film jako takový zaujímá polohu, která mi nesedí a považuji ji za navýsost problematickou. Tváří se příliš totiž vážně tam, kde nasazuje zjevně nerealistický rámec a jeho hrdina jako by vypadl z nějakého špatného akčního filmu. Belmondův komisař Jordan až příliš machruje a je to tak těžký frajer, že do vážně se tvářící kriminálky jednoduše nezapadá. Navíc prostředky, které při vyšetřování volí, jsou eticky nepřijatelné. Harryho Callahana hraného Clintem Eastwoodem kritika svého času označovala pomalu za fašistu za jeho vyšetřovací metody, když Jordan v něčem Callahana možná i předčí. Na rušném francouzském bulváru z pomsty zmasakruje před užaslými zraky davu dva gangstery a sebevědomě odkráčí středem. Nejenže by mu to v reálném světě neprošlo, ale navíc právo a spravedlnost zatraceně relativizuje. Ve výsledku jde o velmi průměrnou kriminálku s řadou klišé ze špatných filmů a supermanským hrdinou, kerý by v případě jiného obsazení sklidil jen velmi vlažný ohlas. Celkový dojem: 45 %. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (6)
- V úvodní titulkové scéně lze spatřit legendární francouzský rychlovlak TGV. Tento konkrétní kus na záběrech navíc není obyčejný, jde o jednotku TGV PSE č. 16, která v roce 1981 vytvořila rychlostní rekord 380 km/h. Tato jednotka se v rámci propagace vysokorychlostních tratí v roce 2022 podívala do České republiky. (Foxhound#1)
- Automatická pistole, kterou Philippe Jordan (Jean-Paul Belmondo) použije v závěru filmu, je Beretta M93R, kterou používali Italské specialní jednotky. (tojowoeZNK)
- Natáčanie filmu prebiehalo v mestách Paríž a Marseille. (dyfur)
Reklama