Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Plavba je považována za jeden z nejlepších filmů v historii polské kinematografie, dodnes existují fankluby, jejichž členové znají tento film nazpaměť. Na palubu výletní lodi, která pluje po Visle, se dostává černý pasažér. Kapitán ho považuje za nového kulturněosvětového referenta a černý pasažér se ochotně vpravuje do této role. Zorganizuje seznamovací setkání, během něhož se zrodí nápad na další večírky a zábavy. Kulturní referent se stále více opájí svou funkcí a získává spojence mezi cestujícími s organizačními sklony. Film vyvolává dojem spontánnosti, je natočen téměř jako dokument. Je nejen originální studií trapnosti, ale i kritikou nesvobody všeho druhu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Na Rejs jsem se po objevení ve Willyho VRK hodně těšil. Podobné film se mi občas dokáží trefit do vkusu a skvěle mě pobaví. Zvlášť když se ve většině objevovaly pochvalné komentáře. Také občasná přirovnání k Formanovým filmům dál podnítily mou zvědavost. Navíc polská kinematografie mě poslední dobou baví velmi. Možná má očekávání byla moc velká, každopádně jsem byl nakonec spíše zklamán. Dokážu pochopit kultovnost snímku pro Poláky a jeho oblibu v roce 1970, nicméně pro mě nemá už tu sílu. Satirické navážení do socializmu chtělo rozhodně odvahu, ale kromě té odvahy nemám moc, co ocenit. Pár vtipných dialogů a umění si ze sebe dělat srandu (hodnocení polského filmu) jsou další body k dobru. Bohužel několikrát film sklouzl k nevtipnému a banálnímu plácaní o ničem. Nápodoba stranických schůzí mi přišla až moc přehnaná a místo pobavení se dostavila nuda. Například výstup básníka byl úplně zbytečnou scénou. Možná kdybych byl Polák a pochytal všechna drobná pomrknutí… Možná kdybych film viděl v roce 1970… na možná se nehraje. Díky za další rozšíření obzorů, tentokrát jsou to ale jen průměrné tři hvězdy. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Na parníku si sesednou dva výletnické páry a muž-skeptik si povzdechne nad stavem domácí kinematografie: "Polský film, to máte tak... Nuda... Nic se neděje... Dialogy špatné... A polští herci... Nic." (K této metakritice se film vrací ještě v samotném závěru "prázdným" koncem.) Byť duchem spíše klasicky absurdní, nežli přímo revoluční, film Marka Piwowského se přesto vydává jinou cestou, když při idylické plavbě pod letním sluncem staví k sobě různorodé člověčí typy, čímž vzniká série groteskních výstupů, trapných chvilek, nemotorného žvanění a celkově směšné komunikační neschopnosti. V závažnější rovině se pak v kolektivu, pokoušejícím se - podobně jako ve Formanově Hoří, má panenko - společně ustrojit slavnostní výstup, zrcadlí (ne)fungující komunistická společnost, za což byl snímek také napadán a díky čemuž se stal tolik populárním. ()

Reklama

evapetra 

všechny recenze uživatele

Jasně, že je to zjevná alegorie na socialismus. Na to bezduché plácání a žvatlání na povinných stranických a odborářských schůzích, nuceně organizovanou společnou zábavu a podobně. Několikrát jsem se dobře pobavila, taky jsem se ale často nudila, stejně jako na těch tehdejších akcích, takže mi to vychází na 3* ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Natočeno ve stejném stylu a ve výsledku stejně geniální jako první Formanovy filmy vzniklé v Československu. Rejs pak připomíná zejména Hoří, má panenko: Stejně jako ve Formanově filmu, i zde se postavy chystají zorganizovat společenskou událost - místo soutěže krásy na hasičském bále jde o oslavu narozenin na výletní lodi - a tento proces odhaluje obdobné (mírně alegoricky motivované) charakterové vady zúčasněných: tvůrčí a rozhodovací impotenci, trapnost, znuděnost, užívání prázdných floskulí, manipulativní sklony... A stejně jako u Formana je to hrozná sranda. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

By mě celkem zajímalo, zda jsem jediný, kdo spatřuje (strukturální) podobnosti mezi Rejs a Havlovými absurdními hrami (kupř. Zahradní slavnost)? Jako by východoevropské absurdní drama nutně tíhlo k tomu převzít komunistickou frazeologii a rituály, a zesměšnit vládnoucí třídu tím, že tyto opěrky režimu důsledně aplikuje (= nechává promlouvat) v nepatřičných kontextech (totiž v soukromé sféře). Přiznávám, že až na výjimky mě Havel nudí (jako by se z vymizením zesměšňované státní moci vytratil i náboj Havlových her), a tak se nedivím, že mě víceméně nudilo i Rejs. Díky za tip Willymu Kufaltovi! 60 % ()

Galerie (17)

Zajímavosti (6)

  • Úćastníci plavby představují polský lid - od profesorů, přes inženýry po pijáky, kteří se přizpůsobují novému „diktátorovi“ - kulturně-osvětovému referentovi. (majky19)
  • Loď, na které se celý děj snímku odehrává nese název „Neptun“ - tento název měl symbolizovat Polsko. Tvůrci původně přemýšleli i o jménu „Józef “ podle čelních vůdců - Józef Pilsudski, Józef Stalin, Józef Cyrankiewicz. (majky19)
  • Původně měl roli falešného kulturně-osvětového referenta ztvárnit populární polský herec Bogumil Kobiela, který ovšem zemřel na následky autohavárie 10. června 1969, tj. v době, kdy se začal snímek natáčet. (majky19)

Reklama

Reklama