Reklama

Reklama

Rapsodia satánica

  • Slovensko Satanova rapsódia (festivalový název) (více)
Itálie, 1917, 45 min

Obsahy(1)

Raná filmová variace mýtu o Faustovi podle básně italského spisovatele Fausta Maria Martiniho (1866-1931). Stará žena, seňora d'Alba, uzavře smlouvu s Mefistofelem. Ten otáčí běh času a vrací jí mládí pod podmínkou, že se nesmí zamilovat. (wero1000)

Recenze (10)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Rozšírenie faustovskej mytológie zahalené do talianskej dekadencie, dodržiavajúce posvätné dekórum a princípy zomknutého tragického príbehu. Alba, vetchá, upadajúca stará dáma, žije obklopená samotou a prázdnom v minulosti a spomienkach. Je zosobnením smrti, upírom, ktorého bozk vysáva dušu a život z nevinných obetí. Uzatvorením dohody s Mefistotelom získava prítomnosť, no netuší, že tým definitívne stráca budúcnosť. Romanticko-hororové faustovské motívy sa tu stretávajú s podobenstvom o talianskej smotánke, vyprázdnenej spoločnosti bez lásky (koho napadne Fellini, je na správnej adrese). Vizuálne na svoju dobu pôsobivá snímka s bohato zdobenými interiérmi salónov a honosných sál, v ktorých vyniká šerosvit a hra tieňov. Pasáže s Mefistom tým nadobúdajú na sile a sugescii. Režisér Nino Oxilia však neodhadol možnosti nemého filmu a hranice jeho vyjadrovacích prostriedkov. Na ploche stručných 45 minút preto pôsobí jeho podanie rozpačito, až zmätene - dej je príliš komplikovaný a Oxilia nie je zďaleka taký zručný rozprávač, aby dokázal vytvoriť naratívnu kostru založenú primárne na obraze (čo naopak Murnau o sedem rokov neskôr hravo zvládol i bez medzititulkov). Scény tak sami o sebe nedávajú vždy jasný zmysel, preto musí divák dávať veľký pozor. Na mňa to pôsobilo vyčerpávajúco a tým pádom i trochu nudne. Som však presvedčený, že nie mojou vinou. 60% P.S.: Film v skutočnosti pochádza z roku 1917. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Nádherné italské zpracování „nesmrtelného“ příběhu sebou přineslo kouzlo oné doby a ukázalo tak další skvost němé éry. Pěkné interiéry i prostředí jsou jen třešničkou na dortu jinak velice působivého snímku, který může stavět především na solidních hereckých výkonech. Lyda Borelli a především představitel Mephista Ugo Bazzini si pro mne připravili nezapomenutelný zážitek. Někteří na podobné kousky nejsou, ale já mám tyhle staré „klenoty“ velice v oblibě. 70% ()

Reklama

fragre 

všechny recenze uživatele

Klasická dekadence v rouše filmovém. Podání na dnešní vkus teatrální a expresivní, leč působivosti nepostrádájící. Věru toto dílo by zřejmě Karel Hlaváček či Paul Leppin ocenili. Ač je film z r. 1915 je hlavní hrdinka traktována co secesní plenitelka mužských srdcí, taková La Belle Dame sans Merci. Ovšemže lstivost Satanova nakonec vítězí... ()

Kass 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě nejde v žádném případě o horor, aspoň dle měřítek pod kterými tenhle žánr chápeme dnes. Jedná se o podobenství o dekadenci a povrchní marnivosti vyšší společnosti. Film je obrazově podmanivý a krásně ručně kolorovaný. Provází ho hudba Pietra Mascagniho, slavného italského skladatele. Jednalo se o jeho jediné filmové score a film čekal na premiéru dva roky, než maestro kompozici dokončil. Sex-appealem oplývající Lyda Borelli se svého partu zhostila s vervou pravé italské divy, obnášející vyzývavé pózy, špulení rtů a koulení očima. Romantická, od reálného světa odtržená, atmosferická záležitost. Delicatezza peccaminosa. ()

panjosef 

všechny recenze uživatele

Letitý italský snímek s faustovským motivem a velice příjemným pagan feelingem. Dekadentní srdce zaplesá. Moc pěkné pohanské motivy a kostýmy, velkolepé a expresivní pojetí, působivý příběh a gradace o několika dějstvích. Částečně kolorovaná podoba dodává filmu na správné vizuální barvitosti. Kvalitní a působivá záležitost. 8/10 ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama