Reklama

Reklama

Obsahy(1)

I v 70. letech vznikaly u nás filmy, které zdůrazňovaly nejen nutnost všemi prostředky hájit neprostupnost západních hranic, ale hlavně rehabilitovaly stalinistickou éru. Se směšnou patetičností vyprávěný příběh se odehrává v roce 1951 a odehrává se v armádních kruzích, zachycuje spory o co nejúčinnější vzdušnou ochranu hranic... Zvolil k tomu pracovní spory mezi zkušeným, ale myšlenkově již ustrnulým generálem a mladým politrukem, jenž prosazuje moderní koncepční řešení společného úkolu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (71)

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Jeden z ne moc povedených socialistických vojenských filmů. Režisér Vladimír Čech chtěl nebo mohl ukázat jen to, co mu dovolili, protože ve filmu mluvil jenom Martin RŮŽEK a jeho mladý "zapálený" politruk Jiří BEDNÁŘ. Hraje tam sice celá plejáda výborných herců, ale dělalo to na mě dojem, jako by řekli : " Hele rejžo, my ti v tom hrát budem, ale nechtěj po nás, abychom tam něco kecali s čím nesouhlasíme." Psal se rok 1973, byla normalizace po okupaci Československa Sovětskou Armádou. Z toho filmu ten strach přímo číší. ()

Dr. Hawkeye 

všechny recenze uživatele

Mladý kapitán (Jiří Bednář) přichází na novou posádku jako politruk a zástupce pro věci politické poněkud svérázného, ale v jádru dobráckého generála (Martin Růžek). Píše se rok 1951. A mladý kapitán si píše deníček... Vzpomíná na tu rozpornou a krásnou dobu svého mládí, "které se dnes říká léta padesátá". Soudruzi popravili Miladu Horákovou, začali si brousit zuby na Rudolfa Slánského a desítky a stovky dalších... To se ale z filmu pochopitelně nedovíme. Přes hranice přelétávají balony se štvavými letáky Svobodné Evropy. Většinou tak vysoko, že je nemožné je s vrtulovými letouny zničit. Ale nebojte, naši letci budou mít brzy ocelové ptáky. A skutečně, za zpěvu Kalinky přilétá peruť MiGů! Piloti se chystají na přeškolení. U jednoho jména je však otazník. Major Zeman... totiž Pilař (Vladimír Brabec) chodí opravovat kostelík! A při tom na bytovkách by byli potřeba zedníci jako sůl... Major je však generálův kamarád z koncentráku, který oba přežili jako zedníci... a tak vše dobře dopadne. A jako happy-end jedna sestřelená americká stíhačka.____________ Je poněkud smutné sledovat bývalého pilota Študenta (Neběžští jezdci), kterak pobíhá mezi piloty jako politruk, kterému se v letadle dělá šoufl. Celkově film vypadá nejen jako z jiné doby, ale snad i jiné planety... ()

Reklama

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Po politických událostech roku 1968 se českoslovenští filmaři občas vraceli k budovatelským a oslavným tématům padesátých let a jako obvykle se snažili, aby to vypadalo. Hodně se toho natočilo o pohraniční stráži, ale překvapivě nic o letecké ochraně hranic a právě tímto filmem se dluh napravil. A aby si filmaři nemuseli vymýšlet, použili skutečnou událost z 10. března 1954, kdy se nad Merklínem střetly dvě československé stíhačky MiG-15 a dvě americké F-84 Thunderjet. Filmaři samozřejmě neměli možnost taková americká letadla získat, a tak pro film upravili letouny L-29 Delfín. Aby letecké záběry na plátně vynikly, byla dokonce poprvé použita technologie 70mm filmu. Scénář byl inspirován knihou „Osm a půl výstřelu“ Václava Podzimka, ale bohužel jen okrajově. Československé letectvo se modernizovalo, západní imperialisté stále provokovali a ve velení letectva došlo ke generačnímu střetu mezi zkušeným generálem a mladým politrukem. S takovým námětem by film nemusel být špatný, ale v dobách normalizace si o něčem takovém mohl každý nechat jen zdát. Samotný scénář je prostě katastrofální. A nepomáhá ani občasný lehký humor. Martin Růžek je v roli generála obecně výborný a dá se bez skrupulí říct, že je to opět jeho herecký koncert, ale to je asi tak na celém hereckém pokolení vše. Samozřejmě, že u takového filmu vzbuzují zvědavost letadla a letecké scény. A ať se to někomu líbí, nebo ne, technicky je to skvělé. Jen kdyby takové scény dostaly mnohem více prostoru. Stalinská éra československých padesátých let byla skutečně temnou dobou, a jak je zmíněno už v úvodu, po politických událostech roku 1968 byla snaha se k této éře ve filmech vrátit. O to více však překvapí, že typické vymoženosti týkající se *přátelství se Sovětským svazem* nebyly nijak zvlášť prosazovány. Každopádně i tak měli diváci dostatek rozumu na to, aby tento film nepřijali. Jde tedy o další politický film, který je třeba v dnešní době vnímat s jistým odstupem. ()

milwaukee 

všechny recenze uživatele

Dal jsem tři hvězdy (66,6%) a hned řeknu proč. Rádoby experti na leteckou tématiku se zde již vyjádřili. Teď se vyjádřím já. Film jsem viděl v mládí, ještě před vojnou. Protože jsem odebíral časák L+K, o letectví jsem věděl poměrně dost. Tak mě hned zaujalo, že kapitalistické Šůting Stáry tady nahrazují Aero L-29 Delfin. Ale zase si dost dobře nedovedu představit, že by nám soudruzi z Jůesej nějaký takový stroj půjčili. A pak jsem šel na vojnu. K letectvu. A právě s takovými chlapíky, jsem seděl na velitelském stanovišti a poslouchal jejich historky. Teď už to byli starší pánové, ale všichni piloti. A to, co popisuje tenhle film, o tom jsem taky něco slyšel. A tito pánové do teď mají můj respekt a obdiv, protože to, co říkali, opravdu ukazuje, že ten film až tak špatný není. Přistávat bez podvozku, katapultovat se z MiGu, kterému se roztrhla turbína, přelétávat ze Slovenska trofejní Mezky proti Tatrám a mít staženou prdel, jestli v přídavné nádrži nebude bublina, .... A v telefonním seznamu, který jsme na VS používali, byl u dvou jmen křížek. Ti takové štěstí neměli. Berme to tak, že dotyční byli vojáci. A voják, ať už sedí v Čáslavi, v Žatci nebo v Náměšti na letišti a nebo letí do Afgánu, pouze plní rozkazy. Nic víc a nic míň. A pokud jde o tu zeď, též by se mi nelíbilo, kdyby mi někdo cizí chodil po zahradě nebo lezl do bytu. Taky bych s ním byl hodně rychle hotov. Nižší hodnocení dávám za politruka, protože ten jako takový s létáním neměl moc co dělat (ale vlastně měl, vždyť to byl Študent z Nebeských jezdců). Pár jsem jich poznal a byli úplně k ... A Martin Růžek generála zvládl hodně dobře. I když bych ho párkrát kopnul do řiti, je to obrovskej záhul šéfovat armádě nebo divizi aby fungovala. Možná ty vojenské historky jednou zpracuji trochu víc, abych těmto profíkům vzdal hold. /zajímavý komentář Fondak/ ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, že dobrý režisér, který natočil výborný film Úplně vyřízený chlap, několik let poté točí takovýhle shit. Asi jen proto, aby měl práci. Kecy o imperialistech číhajících za hranicí jsem poslouchal celou základku. Na to jsem už starej a opravdu šťastnej, že už je poslouchat nemusím. Na druhou stranu názorná ukázka toho, co všechno si byli soudruzi schopni vymyslet, aby nějak omluvili ten nehoráznej bordel a rozklad naší země. To byli přece imperialisti, kdo za to mohl. To je zase dobrý vidět...50% ()

Galerie (3)

Zajímavosti (16)

  • Ve filmu je zachyceno zřícení letadla po údajné srážce s letákovým balónem. V roce 1951, kdy se film odehrává, vypouštěla takovéto balóny sekce Svobodné Evropy zvaná Crusade for Freedom, jednalo se o první vlnu nazvanou Wind of Freedom. Jediná nehoda, kdy byla jako možná příčina uvedena srážka s balónem Svobodné Evropy, se však odehrála v roce 1954 na Slovensku u Levoče. Tam se 18. ledna zřítil dopravní letoun ČSA Douglas DC-3 - Dakota (imatrikulace OK-WDZ). (Robbi)
  • Sestřel amerického letounu je inspirován skutečnou událostí z 10. března 1953, kdy poručík Jaroslav Šrámek na MiG-15 zlikvidoval americkou stíhačku F-84E Thunderjet. Ve filmu pošle k zemi narušitele USAF (L-29 Delfín) pilot Janda. (Robbi)
  • Letoun, který používají vojáci z povolání k přesunu (imatrikulace D-05), je dvoumotorový Iljušin IL-12, jehož výroba probíhala v letech 1946–1949. Do Československa putovalo deset strojů, ovšem výhradně pro civilní dopravu. Armáda používala jen velmi krátce 2 letadla k tažení cvičných kluzáků. (Robbi)

Reklama

Reklama