Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Opravdu skvělý maďarský (!) film, který se odehrává v podobném metru jako máme my. Skvělá je především temná atmosféra (ani jednou za celý film se nepodíváme nad zem), které hodně pomáhá i dobře zvolená hudba, velice vtipné a dobře střižené sekvence (u psychologa, kontroly jízdenek), zajímavý hlavní hrdinové (hrdina asi není to správné slovo), dobře natočené honičky a několik hodně silných momentů. Co bych vytknul je nepříliš zajímavá zápletka kolem toho chlápka jak hází lidi pod koleje, ale přesto dávám 5*, protože něco takového už jsem dlouho neviděl. ()
Kontroll je výborný film, jen mě zaráží nálepka "thriller". Revizoři přicházejí při své práci do styku s postavami do panoptika, nemají nouzi o újmu na zdraví a to ani pokud jde o to psychické - "vrací se mi jeden sen, že na onom světě jsou všichni, komu jsem dal pokutu, a mučí mě rozžhaveným železem", ale i v tomhle prostředí se najdou vtipné, tedy spíš trpce humorné situace. Učaroval mi střih i hudba - jak spolu srostlé. Žánrově se film krapet tříští, já jsem v tom viděla spíš ten "svrab" než akční film, takže vraždící "kapucín" mi de facto překážel a nebýt jeho, je to za 5. Zvláštní, že to měl někdo naopak :-)) ()
Brilantně natočený snímek o boji člověka se svým strachem a o jeho postupném vnitřním přerodu. Antal hrdinu situuje do uzavřených prostor metra, kde ho ve vizuálním stylu, jenž mi připomínal Bekmambetovu Noční hlídku, nechá pracovat jako revizora po boku mnohdy neuvěřitelně vyšinutých jedinců ve stylu kolegy, který když se pořádně rozčílí, tak upadne do spánku a nic si z toho pak nevybavuje. Jedná se zde o otevřené dílo, které nechává divákovi naprostou svobodu pro rozšifrování filmu a jeho významu a tak si každý ve výsledku na film aplikuje své znalosti a životní zážitky a v jejich rámci si film vyloží. ()
Mysteriózní thriller z prostředí metra, které je nerozeznatelné od pražského. Atmosféra opuštěných stanic je navozena perfektně a k tomu je přítomna i řádná dávka humoru. O to více zamrzí, že v závěru to celé vyzní poněkud do ztracena a ač měli tvůrci evidentně za vzor Lynche, tak jeho filmům svým "mystičnem" ani zdaleka nepřiblížili. Přesto se nelze nijak podivovat nad tím, že Revizoři pomalu (ale zato jistě) získávají status kultovního počinu. Až čas ukáže zda zaslouženě. ()
Hodně atmosferická podívaná, která spíš než z propracované dějové struktury čerpá z uzavřených prostor metra, z temného a inspirativího motivu světa na periferii našeho zraku. Poněkud sypký narativní materiál táhnou skvělí herci a vypointované situace ze života maďarských revizorů a v závěru ho uspokojivě posune završení symbolické roviny. Příběh "renegáta" Bulcse, který v temnotě metra hledá exil před venkovním světem, je místy prostoupený lynchovským balancováním na hraně snu a skutečnosti, na hraně reality a fantazie. Je to spíše náznakové, ale v důsledku velmi důležité pro atmosféru Revizorů. Zvláštní, svojský a vrcholně moderní snímek (výtečné spojení hudby a obrazu!), který třeba naší harmonické menzelovsko-svěrávkovské kinematografii citelně chybí. ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Pro natočení tohoto filmu byl velkou inspirací Nimródu Antalovi film Andreie Tarkovskyho Solaris (1972). (TomikZlesa)
- První maďarský film uvedený na filmovém festivalu v Cannes po 20ti letech. (TomikZlesa)
- Vousatý revizor sedící za stolem během scény, kdy je personálu rozdělována práce, je režisér Péter Bergendy. (TomikZlesa)
Reklama