Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Totálne luxusná záležitosť. Budem znieť ako maďarón, ale na takto parádne komponovaný, premyslený a hlavne brilantne zrežírovaný film sa česká a slovenská kinematografia nezmôže možno ešte 10 rokov. Funguje to v každom ohľade. Ako napínavý thriller pracujúci s neustálym nahadzovaním otázok, postupným odkrývaním tajomstiev a záverečným takmer hororovým vyvrcholením. Ako miestami strhujúci akčný film. Ako romanca. Ako symbolické podobenstvo. Sem-tam ako šialene vtipná komédia ("Ogrcal si mi topánky? Nevadí. Môžeš sa na mňa ešte aj vyšťať."). Má to výborný soundtrack a perfektnú atmosféru. Až na kosť to využíva možnosti zvolenej témy (velín, ktorý vyzerá ako dekorácia z Blade Runnera, súperiace "gangy" revízorov, pestrá prehliadka kontrolovaných indivíduí, zábavný rušňovodič, revízorská mytológia vrátane zjazveného veterána, obávaní "kravaťáci" atd., atd.). No a samozrejme skvelí herci. Už dávno som s takou chuťou nedával 10/10. Predators budú v Antalovej réžii trikrát zaujímavejší, ako keby ich natočil sám Rodriguez. ()
Okázalé, symbolicky hodnotné a veľa štátmi závidené ponevieranie sa party revízorov pohupujúcich sa na hojdačke medzi dobrom a zlom. Táto tajuplná korelácia vtlačená do maďarského metra je ventilovaná didaktickým diktátom od skupiny NEO (!) a pokladá jednu otázku za druhou. Či si ich zodpovieš alebo nie, je iba na tebe. Ždibec čiernejšieho humoru dianie okorení a aj keď rafinovanosť tvorcov sídli niekde na pol cesty, táto undergroundová tinktúra vnútorných pochodov dokonale lieči. ()
Depresivně laděný underground. Já tady půjdu proti proudu, protože jsem z toho filmu oproti jiným na větvi neseděla. Zaujal mě ale tajemný psychopat a jeho relativně napínavý systém vraždění zákazníků podzemních sítí místního MHD. Hned od počáteční akce mé tělo zareagovalo škubnutím a s nepublikovatelným zaklením jsem se chytla za srdce. Po zjištění, že se opět roztlouklo, jsem plná nadšeného očekávání vyhlížela další dobrodružství. Jenomže dál to byla nuda. Často proložená hádkami s chronickými neplatiči jízdenek a občasnou honičkou buď po nástupišti, nebo v podzemním, vlakovém tunelu. Vidím to tak, že jsem zhlédla jakýsi psycho dokument o práci zaměstnanců budapešťského metra, kterým stereotyp jejich práce občas zpestří nějaký debil v kapuci. Našla jsem si tam ale i jednu sympatickou osobu, a to postavu revizora, který mě bavil svým zvráceným smyslem pro humor. Kliďas, ale co slovo, to perla plná ironie i v situaci, kdy sledovali záchranáře, jak sbírají z kolejiště mozek skokana. Prostředí nevlídné, špinavé a chladné, jako to torzo těla pod vlakem. (Challenge tour 2015) ()
Předčasný vrchol Antalovy kariéry, který nápaditě stmeluje absurdní černý humor s chvílemi takřka hororovou atmosférou "divného" podzemního světa. Je to v každém ohledu výrazně karikaturické, od typického panovačného šéfíka přes životu odevzdané pracující až po záporně vykreslené gestapáky, takže bych paradoxně řekl, že černočerná figura vraha náladě vyprávění i s jeho ironickým vyzněním příliš nesvědčí, ale jinak si nelze moc na nic stěžovat. Herci jsou fajn, prostředí nevídaně deprimující a bezvýchodné (i bez vraha) a režie skutečně chytrá a vynalézavá, umně pracující s prostorem, tlumeným osvětlením a především hudbou, která scénám dodává ohromnou šťávu. Některé momenty bych náhlým návalem šoku a překvapení přirovnal dokonce k mistrovskému timingu Cuaróna či Hanekeho, jiné zase pobaví způsobem, kterému bychom se v jakémkoli jiném filmu asi těžko zasmáli ("Jestli se ti uleví, můžeš mě i pochcat"). Kreativní prácička, pro metro a revizory nejhorší představitelná reklama ever... :)) ()
maďarská kinematografia je v posledných rokoch na silnom vzostupe, rodí sa veľmi výrazná generácia režisérov a vznikajú pozoruhodné filmy. jedným z nich je aj tento "experiment" natočený celý v podzemí budapeštianskeho metra (točené po nociach, keď bolo metro odstavené, všetci ľudia a účastníci sú komparz). Technicky a kameramansky je tento film priam DOKONALÝ, tvorcovia možnosť točiť vo vizuálne príťažlivom prostredí metra využili naozaj naplno, príbeh je tajomný, jednoduchý a je to akási symbolistická vízia. Naozaj sa oplatí pozrieť si to, je to jeden z mála stredoerópskych filmov posledných rokov, ktorý sa stal vyslovene kultovým ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Roli řidiče metra Bély ztvárnil maďarský herec Lajos Kovács. Ačkoliv je filmografie tohoto herce obsáhlá (objevil se mj. ve filmech Wima Wenderse Nebe nad Berlínem (1987) v roli trenéra akrobatky Marion a v Tak daleko, tak blízko! (1993)), celosvětově svou tvář proslavil až v miniroli běžícího muže ve videoklipu kapely Radiohead "Karma police" (1997). (Magyar)
- Při kolejovém závodu mezi Bulcsú a Gonzó Gonzu téměř udeří projíždějící metro, záběr je skutečný a nebyly použité žádné triky. (TomikZlesa)
- Pro natočení tohoto filmu byl velkou inspirací Nimródu Antalovi film Andreie Tarkovskyho Solaris (1972). (TomikZlesa)
Reklama