Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jugoslávské filmové drama o lásce, žárlivosti a zradě. (oficiální text distributora)

Recenze (3)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KB - J/K) Příběh o pomstě, zaazený do poválečného Kosova, stylizovaný jako fordovský western. Zní to slibně, ale u toho to taky končí. Režisér Zivorad Mitrovic sice může pracovat s krajinou jako Ford a svou hvězdu Velimira ,Batu´ Živojinoviće snímat jako Johna Wayna, předběhnout Sama Peckinpaha závěrečným masakrem a evokovat Sergia Leoneho inscenováním finálního duelu, ale všechno je zde jaksi neohrabané a pro současného diváka nechtěně směšné. Srovnání s kanonickými díly či žánrovými legendami se může jevit jako neférové vůči menší jugoslávské produkci, ale BRATR DOKTORA HOMÉRA dost dobře nefunguje ani sám o sobě. Postavy se chovají jako žánrové figurky, a tak jim nikdy nevěříme a vlastně nás ani nezajímají, prostředí poválečného Kosova je vyobrazeno autenticky nedůsledně, podzápletka s převáděním vyprávění spíše retarduje a spousta věcí se děje proto, že je to vyžadováno, ne že by se s klišé a schématy pracovalo nějak nápaditě. Zatím pro mě bohužel sousloví "kosowský western" zůstává asi stejně zajímavé, jako by bylo například "turecké sci-fi". ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Bratr doktora Homéra je odpočinkový „eastern“, který nese množství znaků nezdařené žánrové nápodoby. Zřejmě nejvýraznější je přehnaně dramatické užití hudebních motivů, které mají vybraným scénám dodat jistou porci závažnosti a vést diváka k pociťování určitého typu emocí, ale celé to spíše působí nechtěně směšně. Epizodický typ vyprávění, objevující se v Leonových westernech, v „Homérovi“ také příliš nefunguje, protože Bata Živojinović k sobě postrádá pořádného antagonistu. Je nicméně zajímavé, že balkánské filmy si mnohdy vypůjčovaly ryze americké žánry (gangsterka, western, historický epos) k tomu, aby se skrze ně pokusily postihnout komplikovanou kapitolu vlastních dějin (zde poválečné Kosovo). Jak vidno, z pohledu dnešního diváka se ale jakákoli historická výpověď ztrácí právě pod nánosem žánrových schémat, které na sebe automaticky poutají největší pozornost díky své univerzálnosti. Sergiu Nicolaescu si s gangsterským filmem poradil zdatně, Žika Mitrović western zkrotit nedokázal. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Žánrový film? Srbský eastern nebo kosovský western? Každopádně je to soda a absolutní výplach. Sice se to má odehrávat hned po válce, ale nikdo se neobtěžoval převléci ze současnosti (jak bylo ostatně ve zlatých 60. zcela běžné po celém světě ve všech žánrech, sic!), takže veškerý apel na poválečné drama se samozřejmě nekoná. Ale co nám tedy zbývá? Masér Bata Živojinović na cestě za pomstou, která je trnitá. Takže si to žádá nejprve vyhrát pomyslný boj sám se sebou, s novými pořádky a posléze už na pomyslném kill-listu je jen ta pomsta. Ende. ()

Reklama

Reklama