Režie:
Karen ŠachnazarovKamera:
Nikolaj NemoljajevHudba:
John AltmanHrají:
Malcolm McDowell, Oleg Jankovskij, Olga Antonova, Armen Džigarchanjan, Jevgenija Krjukova, Jurij Beljajev, Anton Tabakov, Andrej Charybin, Jurij Šerstňov (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Pacient moderního ústavu pro duševně choré trpí utkvělou představou, že je mužem, který v roce 1881 zavraždil cara Alexandra a o třicet sedm let později i cara Mikuláše II. Jeho charisma a sugestivnost jeho vyprávění brzy uvrhnou všechny přítomné do víru historie a znovu se tak může odehrát příběh, který doposud nebyl dějepisci pořádně vysvětlen ani objasněn. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (27)
Nemalej pozornosti je hodný tento snímok! Od začiatku pútavé (skoro až napínavé) a Malcolm McDowell podáva omračujúci výkon (naviac do herecky nemenej agilného kolektívu zapadá ako rodený Rus). To samé o sebe by stačilo na plnú spokojnosť. V rukách režiséra sa ale príbeh podivuhodnej schizofrénie s mysterióznym nádychom postupne mení na nie práve najoslavnejší komentár k histórii ľudstva a povahe jednotlivca. Komentár rovnako presvedčivý, ako vlastne skoro nepovšimnuteľný. Možno práve preto. ()
Veľmi netradičná koprodukcia - Sovietsky zväz a Spojené kráľovstvo, a s na Sovietov veľmi netradičnou témou - očierňovania socialistických praktík. Vidieť v sovietskom filme britského, a ešte k tomu veľmi známeho, herca je zasa veľkým ťahákom a McDowell sa toho zhostil, napriek svojmu nesovietskemu zovňajšku, skutočne dobre. Psychologickej dráme síce chýba viac atmosféry, ale svojim depresívne ladeným tónom a mysterióznou zápletkou zasa zaujímavo kombinuje jednotlivé prvky a v súčte aj spolu s poctivým spracovaním jej to celé vychádza. ()
Celkem vzato jakmile to skončilo, konstatuji, že jednoznačným kladem filmu je výkon hereckého protagonisty Malcolma McDowella. Jeho hluboký pohled míří vždycky přesně k cíli. Schizofrenní vzpomínky v konečném důsledku jsou také chvilkami interesantní, ale hledat v nich hlubší podtón či dokonce něco zvláštního nemá žádný smysl. Nebo hodnotit a soudit hledat odpověď na otázku viny či neviny vrahů? Protože příběh na hranici fikce a reality nic jiného nenabízí a navíc se zde neodehrává nic, co by člověk předem neočekával. V tomto směru lze snadno dopředu uhádnout tragédii a konec dynastie Romanovců, která dokáže dojmout, ale ne udivit. Co říci k filmu závěrem? I přesto, že se jedná o fikci, není jisté přesně, co chtěl autor tím říci? ()
Vyvraždenie cárskej rodiny, ktorú aj tak každý nenávidel, je dobre utajovanou, ale veľmi dôležitou udalosťou ruskej histórie. Vo filme sa o nej dozvedáme ako spomínanie hlavných účastníkov, a aby to bolo zaujímavé, tak mystérioznym spôsobom. Zaujímavé to je len tak spolovice, lebo to mysteriózno je podané ruským filozofickým spôsobom. Rusi by sa chceli aj takto vyspovedať zo svojich storočných kostlivcov v skrini a tak sa v malom cameu z diaľky objaví aj samotný Lenin večne živý, ktorý za to všetko vraj mohol. –––– Nabite si zbraň. Mierte na srdce...–––– Svet sa však nikdy nedozvie, čo sme s nimi urobili. ()
Překvapivě zajímavý a depresivní film o atentátech na dva cary podaný z vyprávění jejich vraha, přičemž ten člověk je blázen, ale zároveň ví neuvěřitelné podrobnosti a navíc vykazuje symptomy shodující se se skutečnými vrahy. Nejlepší a nejzajímavější jsou ovšem ty historické scény, opravdu z nich až mrazí. ()
Galerie (60)
Photo © Mosfilm
Reklama