Reklama

Reklama

Jan 69

všechny plakáty
Dokumentární / Krátkometrážní
Československo, 1969, 7 min

Obsahy(1)

"Ten film vznikl v roce 1969, už po okupaci. v laboratořích na Barrandově už byla jiná situace, už jsem neměl kameru jako v srpnu 68 a tak vypomohl ředitel studia Vlastimil Harnach, který dal k dispozici kameru i materiál a já jsem to několik dní točil. Je to narychlo zpracované. V laboratořích už byla STB a její pomahači a sledovali, co se vyvolává a kopíruje. Nakonec se panu Kalistovi a jeho známým podařily udělat dvě kopie. Já jsem tehdy točil film v Izraeli a tak jsem tam jednu kopii odvezl. Ta druhá kopie zmizela a objevila se až loni. Z archívu volali, že tam mají nějaký neidentifikovaný materiál a poznal jsem, že je to, co jsme posledních dvanáct let hledali v různých archivech STB a podobně." Černobílé záběry jsou pozoruhodnou výpovědí o době. Přibližují desetitisíce lidí, kteří tehdy do Prahy přijeli, stovky věnců, které zaplnily prostranství před Karolinem. Spolu s tímto snímkem se objevilo dalších 1500 metrů dosud nezpracovaného filmu. Unikátní materiály přežily díky archiváři Myrtilu Frídovi, který je doslova "potopil" do často nepřehledných fondů filmotéky. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (7)

Mertax 

všechny recenze uživatele

Tak zde opravdu nemám, co bych napsala. Snad jen - díkybohu, že se to podařilo úspěšně schovat a zase najít (v roce 2002). Toto je skutečně poklad. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Silné emočné smútočné vzopätie národa pri vzdaní poslednej pamiatky upálenému študentovi. Symbolicky predznamenáva politicky uniformnú dobu normalizácie. Normalizácia síce priniesla slušné sociálne zabezpečenie, v oblasti politicko-individuálnych slobôd ale mala znaky umiernenej totality. Otázne ostáva, či ostro patetická a vyhranene egoistická (smerom k vlastnej rodine), forma vzdoru sebaupálením (hoci navonok celospoločensky burcujúca), má zmysel. Ťažko povedať. Faktom zostáva, že Palach nebol zďaleka prvý ani posledný Danko. Veď Maxim Gorkij dávno napísal poému "Dankovo srdce", kde si mladý hrdina vyrve srdce z hrude a svieti ním na cestu ľuďom, aby ich vyviedol z temného lesa. Je v tom niečo pateticko-hystericky národovecké, sebaobetovacie v zmysle - ja ako jedinec som nič, národ je všetko, niečo byzantínsky odpudivé (je morálnou povinnosťou každého sa ťažkých dobách obetovať za národ). Začiatkom októbra 2020 sa v ruskom meste Nižný Novgorod, pred budovou miestnej pobočky Ministerstva vnútra Ruskej federácie, upálila 47 ročná miestna blogerka a novinárka Irina Slavinová, ktorá zanechala odkaz: "Z mojej smrti viňte Ruskú federáciu.". ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Tím zoufalým činem, obětí, kterou položil, chtěl student Jan Palach znovu vyburcovat odvahu svých spoluobčanů k protestům proti okupaci, znovuzavedení cenzury a postupnému dalšímu omezování občanských svobod. Těžko se však postavit do cesty sovětským a dalším spřáteleným tankům. Na dlouhá léta poslední mohutné shromáždění občanů se v ulicích Prahy sešlo při Palachově pohřbu. Tyto smutné záběry, které dojímají dnes stejně jako před těmi desetiletími, mohla tehdy ještě televize divákům zprostředkovat. O dva měsíce později, když byl v tichosti pohřbíván Jan Zajíc, už to možné nebylo. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Oba krátké filmy zachycující obecné pohnutí po Palachově sebeupálení, Milotův Jan 1969 i Ticho Milana Peera, zpracovávají své téma s podobnou naléhavostí a osobním zaujetím, a přesto se podstatně liší. Svědecký zrak Milotův, zaujatě se orientující v otřeseném velkoměstském dění, pohlcuje skutečnost s velkým sebezapřením, ba téměř neotřesitelně (nikoliv však chladně). Peer je naopak důvěrný, volbou obrazů spíše líčí osobní drama svědků než dění, nesnaží se je vyložit a vztahuje se k tomu nejnenápadnějšímu a nejbližšímu jako k ohnisku všeobecně zakušené tragédie, a tomu odpovídá i prostá píseň Mikoláškova, jejíž slova se ve snímku opakují téměř jako mantra. Palachův jinošský čin tedy zachycují z obou krajních chápavých pozic: mužné a dětské (k nimž třetí, neporozumivý, dospělý mohou demonstrovat odvrácené tváře, zpochybňující jeho smysl). Jindřich Chalupecký to glosoval takto: „Jan Palach byl prý dohnán k zoufalství. Snad se to dá tak říci; ale nebyla to beznaděj. Obětoval svůj život, protože tímto životem a v tomto životě nemohl nic dosíci. Mnozí přitom říkali a psali, že život je více než smrt. Ale kdo to ví? Právě o tom nebyl Jan Palach a jeho druzi přesvědčeni. Učinili smrt mírou života; absolutní čin mírou konání v relativitě. ,Po Palachově činu se shodně mluvilo o absolutních měřítkách,‘ napsal známý komentátor; ,nevěřím v jejich uplatnění v denním životě,‘ pokračoval, ,i když nepopírám mravní hodnotu Palachovy výzvy.‘ Rozpor v této větě je významuplný. Ukazuje na intelektuální nesnáze, do nichž ono obřadné konání uvrhlo pozorovatele. Mravní hodnota Palachovy výzvy nespočívá přece v ničem jiném, než že právě vyzdvihla absolutní měřítka. Ale jak smířit absolutno s relativnem? Absolutno nelze relativizovat, relativno nelze absolutizovat. Vůči relativnu zdá se absolutno iluzí - stejně jako vůči absolutnu zdá se iluzí relativno. Čin, jako byl Palachův, je v podstatě přerušením souvislostí. Vymyká se proudu příčin a následků, je mimo zákon světa. Nepatří do světského řádu, nýbrž do řádu posvátného. Smyslem oběti je smířit lidskou společnost s božským. Nezbytným vykonáváním světského života se člověk stává součástí světa, odpadá od božského. Oběť má restituovat dotyk lidského s božským. Oběť se udává v relativním světě, ale ukončuje řetěz kauzalit; je světsky bez účelu. Je bezúčelným zničením života, zvrácením jeho světského smyslu, jeho navrácením do nebytí, z něhož vzešel. Ale toto nebytí není už chápáno jako prázdnota. Je to pléróma, plné prázdno, absolutno. Je to něco docela jiného než relativní svět, je to pramen, odkud život vzchází, a oběť je rozhodnutím, které dává přednost onomu pramenu a původu před světem již uskutečněným. […] Oběť je výzvou k rozpomenutí na transcendenci. Život bez transcendence je odkázán na jsoucí, vydán automatismu udávání, odsouzen k zanikání v entropickém spádu jsoucího. Nemá důvodu a nemá míry. Evropští etnologové vysvětlují oběť jako naivní obchod s bohy: do, ut des, dávám, abys dal. Ale materiální fakt oběti nemá sám významu. Ať jde o doslovnou oběť života nebo oběť v přeneseném smyslu, její význam je symbolický. Je rozhodnutím dávat v životě přednost božím příkazům před světským prospěchem. Proto také oběť Jana Palacha nebyla pochopena jako výzva k světské akci. Lidský život se nedá vyměnit za nic v tomto světě - za zrušení cenzury či jiný akt. Cena lidského života je absolutní a nedá se splatit relativním činem. Oběť Jana Palacha mohla být pochopena jenom jako výzva změnit celý život, zbavit se hříchu, znova se odhodlat k životu.“ () (méně) (více)

Ligter 

všechny recenze uživatele

Na sedmi minutách celoplošně zakotvený společenský marasmus. Prakticky je to jen epizodní odstín hluboké šedi, ale ve své radikálnosti a syrovosti vydá za regulérní celovečerní dokument; dokonce do takové míry, že Palachův pohřeb vypadá jako dějinný bod nula, z něhož nejenže není návratu, ani postupu kupředu, ale jen nekonečného sestupu. Síla. ()

sator 

všechny recenze uživatele

Mučedník je člověk, kterému záleží na něčem mimo něj tolik, že nedbá o svůj život. Sebevrah je člověk, kterému záleží na čemkoli mimo něj tak málo, že už s tím nechce nic mít. Jeden chce, aby něco začalo, druhý, aby všechno skončilo.............Bylo to jedno z mála hvězdných období dějin Čechů.Kde bychom byli z hlediska etického,morálního,kdybychom zvedli Palachovu pochodeň dnes ? ()

Reklama

Reklama