Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Chytilová to tentokrát ještě drobátko víc přitáhla za vlasy. V posledních letech se s námi všichni režiséři mazlí, dávají nám české filmy snadno pochopitelné, aby se taky prodaly, že? Chytilová na nás diváky sere. Točí to tak jak chce a to se mi na ní líbí. Nezajímá jí náš názor. Točí situace, zaujalo jí to téma naháčů, tak to udělala. Je v tom atmosféra doby, spousta těch změn, které všechny lidi zkroutily do nepříčetna, že se chovají jak kokoti. Ona to vidí a točí. Nic víc nic míň. Všichni jí za to nenávidí, ale já jí tleskám...po druhé projekci přidávám čtvrtou hvězdu za Bolka. 80% ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Ona jí má, ale nechce jí říct!"  --- Paní Chytilová není Malick. Ten by se myslím tématu zhostil mnohem lépe. Ne každý záběr byl vyloženě na odpad a to propojení s vážnou hudbou místy také nebylo špatné. Většina komentujících se stala obětí jakéhosi vlastního najetí na minu, protože komentují ten přihlouplý  film co točil Polívka, ale nekomentují film co točila paní Chytilová.  Tedy film o tom jak Polívka točí film. Nudistické scény s převažující většinou amatérského komparzu pak k tomu najetí diváka přímo vedou. Bohužel to bylo celé opravdu velmi špatně zpracované, byť se Bolek snažil hrát v rámci možností.  Při delším hledání by se v tom pár myšlenek najít dalo, ale to množství ochlupených klínů v době předdepilační i špatné herecké výkony některých protagonistů tuto snahu doslova zadusí. Věru Havelkovou bych jako hereckou Evu nikdy nikam neobsadil, protože hrát neumí. Ale trávit s ní nuda prázdniny bez nudy na pískovně kousek od Třeboně by asi nemuselo být zas tak promarněným časem .-). Jinak ta nahota je ve filmu brána nikoliv jako cosi divného, ale naopak jako prvek přirozenosti, volnosti a svobody. Až si dám oddech, přesto si myslím, že by tento film stálo za to ještě jednou v klidu dát. Po prvotním šoku by to filozofično mohlo zafungovat lépe. Zajímavé bylo, že se mi dostala do ruky verze opatřena anglickými titulky. Jsem celkem zvyklý koukat na anglicky mluvené filmy s českými titulky, ale koukat na česky mluvící film a anglickými titulky bylo docela zvláštní už jen z hlediska pilování angliny :-). Dávám tedy zatím jen za dva z vody lezoucí rozsévače. * * ()

Reklama

Endyis 

všechny recenze uživatele

Hodnocení filmu tak nějak vyjadřuje povrchnost některých českých diváků a opravdu trapné mi příjde, když snímek se nezdráhá shodit ani sám distributor!!! Tak se vrať k těm svejm tisíckrát opakovanejm Hřebejkům, trendovejm Ondříčkům, či nekriticky brakovejm Troškům. Tento film je v podstatě sražen k zemi pouze necenzurovanými a odvážnými záběry. Tito puritánsky orientovaní diváci pak nikdy nemohou ocenit některé bezpochyby kvalitní snímky např. od Reygardase, Passoliniho, Felliniho. Dalším důvodem je řetězová reakce, kde pak další diváci hodnotí odpadem, pouze z principu, že tak volí ostatní, včetně jejich oblíbených uživatelů. Jasně - je to experimentální snímek, ano - je tak trochu perversní a do toho chytilovsky nekonvenční. Film je ovšem dobře natočený, s inteligentními myšlenkami, jejichž rozbor by se mohl psát na několik stránek (zde již někteří uživatelé učinili :)), dobrou "chytilovskou" kamerou i hudbou. Semtam je to i prdel. Není nic, co bych vytknul, tudíž hodnotím nejvýše a jsem znovu ubezpečen, že zdejším hodnocením se nedá řídit jakožto i žebříčekm daných top a worst snímků... Btw.: Nejvíce mě fascinuje, že přes 70 let stará režisérka v tomtu věku dokáže vyprodukovat takovýto film, to už stojí samo o sobě za pováženou. 19%??? Jděte někam!!! ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Taky si myslim, že tohle je potřeba brát jako fiktivní dokument o natáčení nesmyslného filmu, na kterém se i přesto snaží vydělat zahraniční distributor. Možná tajné upozornění paní Chytilové na celkovou prodejnost filmu, nejen na začátku 21.století. Film jako výrobek, který se musí prodat. Je to prostě experimentální forma, kterou si režisérka drží desítky let. Určitě nepočítala s nějakou kladnou odezvou. ()

jitrnic 

všechny recenze uživatele

Nechápu tak příkré odsouzení filmu. Mám rád Věru Chytilovou, která, přestože mě někdy dokáže svými názory rozčílit, jako snad jediná u nás ještě umí provokovat (jak filmy, tak těmi názory) a Vyhnání z ráje se mi líbilo, možná proto, že jsem byl ze všech stran varován, co mě čeká za hrůzu. Mě nakonec vadila jen dvouhodinová stopáž a podivný závěr. Jinak to beru jako originální uměleckou výpověď, která mi přišla chytrá i vtipná a nemám s ní problém. Myslím, že časem bude film doceněn. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama