Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen

Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (437)

gouryella 

všechny recenze uživatele

Coenovi na nas prichystali dalsi skvelou lahudku. Film samotny je sice jako jeho hrdina - tj. velmi pomaly. ale presto je divak po celou dobu pevne vtazen do deje, ktery mu nedava prostor o oddechu. No a co predvedl Billy bob Thornton je naprosto uzasna studie toho jak hrat, nebyt pri tom moc viden a prece cely film odtahnout na svych bederech. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Pro mě překvapivý a zcela odzbrojující film. Souhlasím, že tento snímek Joela a Ethana Coenových není noirem, jelikož "černý film" je vymezen především dobou. Ale líbí se mi užití výrazu - neonoir. Je tedy spíše poctou filmům, které ve 40. a 50. letech minulého století reflektovaly kulturní a politické vlivy ve Spojených státech a staly se díky svému přízračnému stylu spíše novým směrem filmového umění než pouhou reflexí. Podobu můžeme nalézt jak v charakteru a formě, tak ve volbě způsobu technického zpracování. Zápletka je samozřejmě kriminální a snad neprozradím příliš, když řeknu, že se jedná o vraždu. Je zde víc než kdy jindy patrná "špinavost" a zkorumpovanost světa - druhá strana mince. Jakoby zmizela nějaká clona a odhalila divákovi dříve neviděné zkažené jádro společnosti, kde však vždy zbývá nikdy nenaplněná jiskřička naděje. Zobrazované prostředí není nijak ohyzdné, zato z něj však čiší depresivní všednost a osamocenost. Povětšinou je noc nebo šero (kterým působí i mnohé interiéry), kdy vznikají pitvorné stíny a vše, co je za dne jakkoliv krásné, vzbuzuje touto dobou obavy a hrůzu. Ale přes všechnu stylizaci a bezchybnou režii by tento film byl polovičatý bez fantastického projevu Billy Bob Thorntona. Ten odvádí vynikající výkon v roli Eda Cranea, životem otráveného zaměstnance typického amerického holičství. Ed vede jednotvárný život, je často zmítán silnou paranoiou a pomalu nerozeznává realitu od iluzí (létající talíře). V důsledku těchto exotických stavů vědomí jedná často tak, jak by se za běžných okolností pravděpodobně nezachoval. Ed Crane boří dnešní zažitý model o vlastnostech ústředních postav. Je pasivní a odtažitý a přitom ve filmu vynikne. Ani jeho identita není příliš konkretizovaná, což je příznačné názvu filmu. Vlastně sám sebe vnímá velmi méněcenně a ve svých vypravěčských monolozích se o sobě dokonce zmíní jen jako o "přízraku". Jeho život je postupem čím dál nuznější a nevyhnutelně vede k z mého pohledu hlavnímu motivu tohoto filmu - ztrátě kontroly nad svým životem. Nejvyšší mocí je zde totiž osud, jehož bizarním machinacím se pouhý člověk nemůže ubránit. Zvláště, když vlastně vůbec nebyl. ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

Vizuálně perfektní úmyslně černobílý snímek bratří Coenů. Špičková kamera, jednotlivé záběry by se mohly tisknout jako fotografie ve fotografických magazínech - třeba ta hlava vdovy v závoji vyprávějící o svém mrtvém manželovi v dokonalém protisvětle. Film je černý až hrůza (ve smyslu stále se zvyšujících následků původně nápadité pomsty), jen trochu tady absentuje černý humor u bratří Coenů jinak obvykle hojně přítomný (např. v Bratříčku, kde jsi?), takže se z toho stává "pouze" dokonalá absurdní detektivka, jakou dokáže napsat život, nebo dokonalý scénárista a natočit skvělý režisér. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=htxvLcSnOU0 ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

K filmu jsem přistupoval s nedůvěrou. Abych pravdu řek, tak mi neni zrovna moc po chuti, když někdo v roce 2001 natočí černobílej film. Navíc hned na začátku je zpomalená scéna, do toho ta klavírní hudba... Měl jsem obavy, aby to nebyl ukázkovej případ vítězství formy nad obsahem. Ale moje obavy se naštěstí nevyplnily a já jsem se zase po delší době dočkal skvělýho filmovýho zážitku. Dokonce jsem si to pustil asi po hodině hned znovu, což se mi opravdu moc často nestává, abych se na film podíval hned 2× po sobě. Výborná atmosféra, naprosto přirozený herecký výkony a pro Coeny několik typickejch zvratů v ději. To dělá z Muže, který nebyl (aspoň pro mě) druhej nejlepší film od Coenů (nejlepší je Big Lebowski). A že těch dobrejch filmů už natočili hodně. Jinak černobílá tam vyloženě seděla, v barvě si to nějak nedokážu ani dost dobře představit. Můžu chválit v podstatě cokoliv, těžko hledat na filmu nějaký chyby. Po delší době dávám bez nějakýho velkýho rozhodování 5 hvězdiček. Dost mě překvapuje, že tohle neni v TOP 200. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Trochu drsný příběh o tom, že žádný život není tak marný, jak se zdá a nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. ____ Když se podíváte do zamyšlené tváře Eda Crane (Billy Bob Thornton), značně nekomunikativního samorosta, říkáte si, že s tímhle týpkem to nebude jen tak. Je jasný, že nás ještě hodně překvapí a to se také celý film děje. Ačkoli se to nezdá, po nějakém čase začne Crane od života chtít více než jen sříhat lidem vlasy. Citelná snaha o únik z celoživotní unitarity, která je ve tváři skryta, se následně má projevit činy. Pak už jen stačí sledovat, jak může vypadat americký sen v praxi. Za hlavní taháky filmu považuji originální způsob vyprávění společně s téměř vzorovými typovými charaktery vedlejších postav. Černobílou kameru lze vnímat jako poctu noir filmu s odpovídající atmosférou. Naopak 50. léta jako retro podívaná ubírá na autenticitě. Poněkud zbytečná věc, bez které by byl film aktuálnější a údernější. 76% ()

Galerie (67)

Zajímavosti (11)

Související novinky

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

18.08.2021

Noir bez předsudků bude stěžejním tématem 9. ročníku Noir Film Festivalu, který se letos stěhuje na nové místo – hrad Český Šternberk, v jehož pěti interiérových sálech a na hradním nádvoří bude od… (více)

Reklama

Reklama