Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen

Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (437)

castor 

všechny recenze uživatele

Udělal jedno zbrklé rozhodnutí, které jej mělo vytrhnout ze stereotypu a zbytečnosti svého života. Ethana a Joela Coenovy vždycky bavilo pohrávat si s žánrovými pravidly, tentokrát se zaměřili na jednoho maloměstského holiče, kterého podvádí žena, který poslouchá každodenní žvanění svého švagra a který byl pro jednou ve své jednotvárnosti aktivní: při nápadu, jak zbohatnout. A skončilo to katastrofou. Příběhu pasivního Američana se stále rozžhavenou cigaretou nechybí absurdní humor, kruté podzápletky, výborné dialogy a ještě lepší herci. Billy Bob Thornton, Frances McDormand, Tony Shalhoub, James Gandolfini, Jon Polito, Scarlett Johansson.. radost je sledovat. ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

50. léta. Ed Crane je holič. Ed Crane toho moc nenamluví. Nemá důvod být šťastným, ale ani nemá chuť to někomu zazlívat nebo si na někom vybíjet zlost. Ed Crane totiž nemá zlost. Je tím člověkem, který nemá svoje místo na tomto světě.Je jen osamělým bodem, okolo kterého obíhá celý svět. Jeho žena mu zahýbá se svým šéfem, Velkým Davem. Ed to ví, ale nic s tím neudělá. Nemá chuť s tím něco dělat. Jednoho dne se k němu přijde ostříhat muž, který mu nabídne partnerství v prádelně. Muž ale potřebuje deset tisíc. Ed v tom vidí příležitost konečně aspoň trochu změnit svůj život. Ale jak sehnat deset tisíc? Ed se tedy rozhodne napsat anonymní výhružný dopis Velkému Daveovi, kde po něm chce deset tisíc, jinak se svět o něm dozví nepěkné věci. A v tu chvíli se Edovi změní dočista celý život, ale ne tak, jak si to představoval. Tak takhle začíná příběh nového filmu bratrů Coenových. Dále vám nebudu z příběhu už více prozrazovat, protože byste přišli o spoustu překvapení. Film je plný absurdních situací, jak je už u bratrů Coenů zvykem. Naleznete zde spoustu věcí, které si divák spojuje s tvorbou těchto dvou nadaných filmařů. Ať už to je doba, do které je hodně jejich filmů zasazena, či jejich typická představa detektivů, jako prostomluvných mužů, kteří mají zálibu v nošení ošuntělých klobouků. Hrdina je také coenovsky typickým smolařem, kterému se nic nedaří a pokazí se mu vše, co se pokazit dá. Celý film stojí na výkonu Billyho Boba Thorntona. Thortnton dostal do rukou roli, na které by spousta herců pohořela, protože je tak nevýrazná, že by se dala nazvat až nudnou. Nenajdete zde žádnou chvíli, ve které by Thorntonova postava ze sebe ždímala emoce tak, jak se to líbí akademikům. Ne, jeho postava většinou mlčí, je nezúčastněným pozorovatelem, a když už nějak zasáhne do děje, jeho projev je chladný. Nedává svému okolí příležitost, aby mu nahlédlo do jeho nitra. Jim ne, ale divákovi se otevírá, prostřednictvím nespočtu monologů, ve kterých líčí své pohnutky a životní zklamání. Dokonce jen divák ví, co si Ed Crane opravdu myslí. Ale Thornton zvládl tuto na první pohled prázdnou, ale ve skutečnosti opravdu náročnou a nevděčnou roli na jedničku. Celý snímek má klidnou, nezúčastněnou tvář. Pracuje jen pohyby hlavou a očima. Je opravdu potěšením sledovat tak precizní minimalismus. Edovu manželku hraje manželka režiséra Frances McDormand a hraje zde svůj standard. Dále bych ještě zmínil Tonyho Shalhouba v roli egoistického právníka, Jamese Gandolfiniho jako Velkého Davea a Scarlett Johansson jako dceru Edova souseda Birdy, u které Ed našel únik od svých narůstajících problémů. Kamera a režie jsou, nebojím se říci, geniální. Tvůrci zvolili stylově černobílý materiál, ale měl jsem možnost vidět i barevnou verzi, která má také něco do sebe. Filmu dominují dlouhé statické záběry, kde je dokonale rozvržené osvětlení celé scény. Kontrastní záběry s ostrým světlem střídají ty, kde je osvětlení jemné. Siluety celých postav střídají detailní záběry obličejů, při nichž můžete zkoumat každou hercovu vrásku. Film je poctou noir-filmům a celková atmosféra tomu dokonale odpovídá. Dialogové scény jsou bez hudby, ale Craneovy monology podkreslují klidné klavírní skladby. Muž, který nebyl je filmem velmi pomalým, ale nikoliv nudným. Příběh plyne pozvolna, ale jakmile vás vtáhne do sebe, budete s nadšením hltat každé filmové políčko. Je to filmařsky precizní práce. () (méně) (více)

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Řekl jim, aby nehleděli na fakta, ale na význam těch fakt. Pak řekl, že fakta nemají význam." Pokud bych byl někdy souzen, tak bych se obrátil na advokáta Riedenschneidera. Ten je neskutečně zábavnej. Za hodinu u soudu si klidně naúčtuje dům nebo firmu, ale kdo by lpěl na majetku, když jde o zábavu. Já mám zábavu rád, ale kromě pana advokáta mi ji dodal už jen Velkej Dave a to ještě v časově omezeným množství. Ti ostatní to brali moc vážně a vláčně. Jedinej, u koho mi to nevadilo, byl holič Ed, kterej si svou bezvýznamnost užíval fakt parádně. Taky bych chtěl bejt tak krásně smířenej s osudem, ale nemůžu toho dosáhnout, protože si strašně rád poměřuju péra s jinejma alfasamcema. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

K filmu jsem přistupoval s nedůvěrou. Abych pravdu řek, tak mi neni zrovna moc po chuti, když někdo v roce 2001 natočí černobílej film. Navíc hned na začátku je zpomalená scéna, do toho ta klavírní hudba... Měl jsem obavy, aby to nebyl ukázkovej případ vítězství formy nad obsahem. Ale moje obavy se naštěstí nevyplnily a já jsem se zase po delší době dočkal skvělýho filmovýho zážitku. Dokonce jsem si to pustil asi po hodině hned znovu, což se mi opravdu moc často nestává, abych se na film podíval hned 2× po sobě. Výborná atmosféra, naprosto přirozený herecký výkony a pro Coeny několik typickejch zvratů v ději. To dělá z Muže, který nebyl (aspoň pro mě) druhej nejlepší film od Coenů (nejlepší je Big Lebowski). A že těch dobrejch filmů už natočili hodně. Jinak černobílá tam vyloženě seděla, v barvě si to nějak nedokážu ani dost dobře představit. Můžu chválit v podstatě cokoliv, těžko hledat na filmu nějaký chyby. Po delší době dávám bez nějakýho velkýho rozhodování 5 hvězdiček. Dost mě překvapuje, že tohle neni v TOP 200. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že všechny ty hrátky s noirovou formou mě naprosto převálcovaly. Samotný příběh o člověku, který je tak bezvýznamný, že vypadá, jako kdyby vůbec neexistoval, je dobře vymyšlený, ale nevím, jestli by, nebýt té výše zmiňované formy, na mě tak zapůsobil. Režie, celé to nasvícení, scéna havárie a Scarlett Johansson. Tyto věci bych vyzdvihl zvlášť. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (11)

  • Inspirací k natočení tohoto snímku byl plakát, na který bratři Coenovi narazili při natáčení Záskoku. Zobrazoval obrázky různých účesů a byl vytvořen ve stylu čtyřicátých let. (Tygrys)

Související novinky

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

18.08.2021

Noir bez předsudků bude stěžejním tématem 9. ročníku Noir Film Festivalu, který se letos stěhuje na nové místo – hrad Český Šternberk, v jehož pěti interiérových sálech a na hradním nádvoří bude od… (více)

Reklama

Reklama