Režie:
Jean-Jacques AnnaudKamera:
Robert FraisseHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jane March, Tony Leung Ka-fai, Frédérique Meininger, Arnaud Giovaninetti, Melvil Poupaud, Lisa Faulkner, Philippe Le Dem, Hélène Patarot, Jeanne Moreau (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Není nic bolestnějšího než láska… Saigon, konec dvacátých let minulého století, patnáctiletá francouzská školačka se vrací z prázdninového pobytu na venkově u matky. Na přívozu přes řeku Mekong upoutá pozornost bohatého mladého Číňana a ten jí nabídne odvoz do Saigonu. Již během společné cesty do města mezi nimi vzniká výrazné napětí, jež záhy přerůstá v intenzivní vztah – spíše erotický, než citový. Nezkušená dívka, pocházející z nemajetných poměrů, začíná prostřednictvím svého sedmadvacetiletého přítele objevovat svět fyzické lásky i svět peněz. Zatímco Číňan zcela propadá jejímu kouzlu a zamiluje se, dívka mu dává najevo, a jako by tím utvrzovala i sebe samu, že ji k němu váží jen sex a peníze. Styky mladičké bílé dívky se světáckým Číňanem však nemohou zůstat dlouho utajeny... Příběh se ve filmu začíná odvíjet jako vyprávění staré spisovatelky, jedná se o autobiografický román "Milenec" známé francouzské spisovatelky, dramatičky a filmové režisérky Marguerite Durasové, který vydala v roce 1984 a získala za něj prestižní Goncourtovu cenu. Nezvykle otevřeně v ní vzpomíná na svůj bouřlivý milostný vztah, který prožila jako patnáctiletá, když žila se svou matkou a bratry ve francouzské kolonii Kočinčíně (jižní Vietnam) ve dvacátých letech minulého století. Film režíroval Jean-Jacques Annaud, autor slavných filmů Jméno růže, Medvědi či Nepřítel před branami. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (168)
Mistrně vyprávěný příběh, což cítíme až v samém závěru. V první části sledujeme rozvíjející se erotický vztah mezi asi třicetiletým bohatým Číňanem a mladičkou patnáctiletou Francouzkou z chudé rodiny. Jen škoda, že herečka je evidentně starší, pokud by ale nebyla, snadno by mohli režiséra obvinit z jistých nezákonných praktik. Děvče je moc krásné a snadno uvěříme, že na ní Číňan po několika vášnivých setkáních začne být sexuálně závislý. Erotických scén se nám v této první části shlédneme hodně a svůj název si plně zaslouží. Asi ještě nikdy jsem v normálním filmu neviděl takto názorně předváděný sex. Bravo Annaudovi za odvahu! V druhé části filmu do té doby čistě erotický vztah komplikují společenské překážky a, co je horší, láska. Číňan je vázán zvyky své kultury a musí se oženit s ženou, kterou mu vybral jeho otec. Film neodsuzuje toto východní pojetí lásky a nijak nenaznačuje, že to naše západní je jediné přirozené. Příběh se odehrává v indočíně v první polovině 20. století, Číňan je z rasových důvodů pro dívčinu rodinu nepřijatelný byť i jen jako "přítel" (skvělá je scéna v restauraci a na veselce - chudí Francouzi Číňanem sice opovrhují, ale přesto se od něho nechají pozvat a hostit a přitom ho urážejí). Závěr sice nepřináší žádný zvrat v ději; závěrečná slova však dávají celému filmu smysl a mnohý si při nich jistě vzpomene na velkou lásku, kterou již nechal za sebou. 10/10 ()
Silný příběh z nevšedního prostředí je přehlídkou parádních hereckých výkonů, perfektního erotického náboje, citů, emocí, ale také skvělé dobové výpravy. Milenec je výrazné drama, které dokáže zaujmout a vtáhnout. Annaud znovu představil zajímavý film, který i tentokráte je naprosto odlišným, než ty předchozí. 4* ()
Knoflíček po knoflíčku. Malíček k malíčku...Oh, L´amour. Zaposlouchejte se do nekrásnějších melodií jejich „věrného“ milování. Má touha po tobě, dívko bez závoje. Jsem na palubě. Vím, že i podruhé se setkáme. Noblesnímu obřadu vášnivé milenecké meditace se oddáme. Naše fyzická láska nechť se propojí v opojné aleji. Pod kloboučkem spanilá parádnice - tvá pohledná, mladinká tvář, hned položil bych tě na svůj mládenecký oltář. Pod šatičkami průsvitnými rýsují se skulinky tvé tělesné krajiny. V mém "kočáru" je místo pro ni. Cestou romantiku naplňuji. Svým dotekem se přibližuji, v komorním chvění ruce se setkávají, nebrání se, prsty se nevinně proplétají. Vzájemně jsme očarovaní - ta představa milování. Splynutí jiskří tak, že přestáváme myslet i dýchat. Její ladná chůze směřuje ke mně. První vlahý polibek na zadní okénko vozu oněměle propustí vánek sladké něžnosti. Jen přimhouřit oči a zachytit šepotavý tlukot milostné žádosti. Víc než jen přitažlivý žár polibků. Víc než jen prosté sklouzávání šatů. Tesknivé vyznání lásky v její nejkřehčí svůdnosti. Leť, amorku, leť, do srdcí důvěrnostmi se tref, list milostný zanech v těchto zdech, milence unášej na svých křídlech. V tomto pokoji, pohlceni vějířem vzrušení, vzdychají ryzí slastí v rajské oáze rušného okolí - v posteli, na zemi. Aristokrat požitků v lůně panny prostupuje sólo milostné předehry. Kráska v prvotním poznání aktu milování. Jen tebou si přeji být svlékána, na lože jako do korábu pokládána, s tebou postupně dobývat výšek milenecké rozkoše. Záchvěv nahých těl září jako poetický, smyslný diadém. Kapky erotické magie rosí siluety těla, svitem dne i noci spoře oděná, nezavrženým chtíčem zdobená. Obklopeni přepychem vášně a něhy. Vášeň - ten neodolatelný projev výbušnosti, něha jako libreto pohlazení. Každý dotek, každý polibek, milenecké intimity sen, jako póza na velkých plátnech, zátiší výtvarných děl. V každém detailu je zachován půvab, taj a smyslný šarm. Kradli si společné chvilky pro sebe. Dotkni se mě, obejmi mě, líbej mě. Líbám tě. Však mé tělo netouží po té, která doopravdy nemiluje. Láska za zrcadlem, city v loži slz. První, neopakovatelný, výsostný, jen pouhý milenec? Jmění touhy, slavnost lásky bezedné, nedozírné melancholii zaslíbené. Milostný příběh neskomírá v srdci těch, kteří chtějí hlasu lásky rozumět. ()
Monumentálna ľúbostná romanca, dvaja ľudia, ktorých odlučuje odlišnosť svetov a zbližuje iskrivá harmónia hebkých tiel trejúcich sa v záchvatoch erotickej, živočíšnej lásky. Niektoré... ehm... scény mali diváka priam bezhranične priviesť do šialenstva alebo ho aspoň priblížiť k predstave telesnému raja - áno, to režisér naznačil presne. Mňa však fascinujú hypnotické oči krásneho Tonyho Leunga a pri ich pohľade by som sa s Jane bez rozmýšľania vymenila :-) ()
Najmenej známy Annaudov film z toho jeho 20-ročného tvorivého obdobia, kedy každých pár rokov prišiel s nejakým prepracovaným filmovým zázrakom, dlho unikal aj mne. Keď ma konečne oblial jeho dusný orientálny senzualizmus a lenivá dekadencia neskorého kolonializmu, len som sa tak vyžíval v tom nevzrušenom tempe a vzrušenej sexualite, kde je každý záber dokonale vytieňovaným aktom alebo vťahujúcou impresiou medzivojnového Vietnamu. Réžia prvej polovice filmu je úžasne citlivá a presná, predstavitelia sú úžasní (a naozaj sexy) a atmosféra je horúca ako saigonské ulice alebo láska vášnivej tínedžerky... lenže potom sa MILENEC zasekne v stojatých vodách Mekongu - a v druhej polovici sa už nestane vlastne nič. Ani vývoj postáv, ani prehĺbenie ich psychológie alebo odhalenie pozadia, ani rozohratie rodinných drám, ani rozvinutie niektorého aspektu príbehu, súvisiaceho s rasovými či sociálnymi otázkami danej doby, času a miesta. A v takej situácií začne byť to tempo, ktorým sa príbeh sunie k nevyhnutnému záveru, smrtiace - pričom odvolávať sa na vernosť predlohe nejde, keďže tá údajne vôbec na popise erotických scén nestavia, či ich hádam ani neobsahuje... ()
Galerie (75)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (9)
- Na konci filmu na parníku, kterým se dívka s matkou a bratrem vrací zpět do Francie, jedné noci zazní krátký úryvek valčíku C moll, op. 64 č. 2 Frédérica Chopina. (noelcoward73)
- Na zádi parníku, kterým se dívka s matkou a bratrem vrací zpět do Francie, můžeme vidět nápis Alexandre Dumas, což odkazuje, buďto na prozaika Alexandera Dumase staršího, který napsal např. knihu „Tři mušketýři“, anebo na jeho syna Alexandera Dumase mladšího. (Matej.Mirejo)
- Natáčení filmu bylo přísně hlídáno místní vládou. Četné sexuální scény musely být natáčeny až dodatečně v Paříži. (Cherish)
Reklama