Reklama

Reklama

Poběžím jako splašený kůň

(festivalový název)
  • Francie J'irai comme un cheval fou (více)

Obsahy(1)

Hlavní hrdina Adén je obviněn z vraždy své matky. Utíká ze západního kapitalistického světa do pouště. Tam poznává Marvel a kanibalistické drama se začíná rozvíjet. Pokud Arrabalův debut přijala kritika téměř jednohlasně, pak tento film vyvolal asi největší vlnu rozhořčení jako plný zbytečně nechutných scén a nemístného projektování vlastních traumat. Arrabal se opět inspiroval ve své dramatické tvorbě (El Arquitecto a el Emperador de Asiria), ale nejde o mechanické zfilmování divadelní hry. Režisér opět soustředil své negativní vzpomínky z dětství do morbidního příběhu, který byl sice uveden do kin, ale byl opatřen upozorněním, že některé scény mohou vyvolat fyzickou nebo psychickou nevolnost. Kontroverzní symbolický děj se stal předmětem analýz filmových kritiků ale i psychologů. Nicméně inkriminované motivy a scény nejsou použity pro svou provokativnost, ale tyčí se jako výkřik odkazující na zkázu sil a norem (rodinných, společenských a politických). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (6)

Moskoe 

všechny recenze uživatele

Nikdy nevíte, co se v další scéně objeví, přesněji zda to bude stravitelné. Tato atmosféra "zobrazování všeho (a ještě trochu navíc)" spolu s mystickým dějem a surrealistickými kulisami vás při sledování pohltí a určitě na film jen tak nezapomenete. ()

Tormentor665 

všechny recenze uživatele

Styl symbolik a některé estetické motivy připomínají tvorbu Jorodorovského, i když tohle není tak nadýchané a spíše se drží při zemi. Surreálné prolnutí působí velice svěže, uvidíme dostatek penisů i tělních výměšků. Závěren dodám, že pokud bych se opravdu někdy oženil, chtěl bych, aby mě také oddávala koza. ()

Reklama

dzej dzej 

všechny recenze uživatele

Krásný, bohatý a mladý muž se postupně totálně rozejde s konformní společností, k níž by měl díky svému mládí, kráse a bohatství patřit. Nejen že odejde z města do pouště, ale také zabije matku (obligátní oidipovský komplex) a na konci se dopouští jednoho z nejhorších možných asociálních činů (nebudu prozrazovat). Jeho společník je naopak člověk pevně spjatý s přírodou a tím i principem života, smrti a řádu světa. Ve filmu je řada surrealistických scén, které jsou nápadité, útočné a působivé, přesto je celé dílo prázdné a jeho záměr není dobře patrný. Mezi řadou neúčelných preverzit se ztrácí nejen smysl, ale i těch několik výborných sekvencí. Z kina jsem tak odcházel zmaten - Arrabal mě připoutal ke svém filmu, nadchnul mě i šokoval, přesto stále nevím o čem jeho film vlastně je. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

"Protože jim plynová maska při líbání vadí...", co je pro Voskovce a Wericha tvrdá realita, je pro Arrabala pouhou metaforou, či ještě spíš metonymií. Anebo jinak: je to zvizualizované Freudovo "Totem a tabu", bubu, bubu, nikdy přitom ale nevíme, zpoza kterého keře, duny, či rohu, a s čím na nás Arrabal vybafne - když už víme s čím, potom se samozřejmě nebojíme, protože jeho schémata/diagramy se sam a tam vyskytují v celé kulturní historii - třeba oni dva kálící muži opřeni zády o sebe, to už je zobrazeno (basrelief v dubu) v belgické bazilice Saint-Materne de Walcourt od roku 1531. Film zřejmě ocení surrealisté a patafyzikové, a ti, kteří mají v oblibě nevinnou estetiku ošklivosti. Pozn.: Ono ostatně se to dobře štimuje i se skoro dva tisíce let starými názory Marca Aurelia: "Shnilé klasy, svraštělé obočí lva, pěna vytékající kancům z tlamy mají daleko do krásy, jestliže pozorujeme každý úkaz sám o sobě. Protože však provázejí přírodní dění přispívají k jeho ladnosti, takže oku vnímavému a schopnému hlubšího porozumění pro dění ve vesmírném celku, se bude zdát téměř každý z těchto jevů, v jeho celkovém uspořádání, čímsi osobitě hezkým." (překl. Rudolf Kuthan). A rovněž tak s otázkou Ferdinanda Célina: "Pourquoi n’y aurait-il pas autant d’art possible dans la laideur que dans la beauté? - Proč by nemělo být v ošklivosti stejně tolik umění jako v kráse?" (překl. Anna Kareninová). ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama