Režie:
Čchan-uk PakKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (830)
Není nic blbějšího, než když člověk trefí pointu na začátku filmu (tím nemyslím "proč uvězněn", ale vztah hlavních hrdinů). Od vyřčení věty „Neznáme se?“ jsem měl bohužel jasno a finále mě tak nechalo chladným, protože ten nejsilnější trumf děje jsem již stihl vstřebat během filmu. To je nicméně čistě můj problém. Coby celek mi přišel Oldboy zbytečně emocionálně odtažitý, vizuál nadprůměrný, ale nijak výjimečný (měl jsem pocit, jako by se Park snažil skloubit Finchera s Leterrierem) a komplikovaná střihová skladba se mi zdála krapet samoúčelná (Joe Wright a Alejandro González Iñárritu jsou jednoznačně šikovnější v „matení“ dějovými střihy). Příběh je poměrně zajímavý (a líbí se mi pochybná moralita), nicméně jeho způsob podání mě neoslovil. Nemám problém s asijským stylem podání, Oldboy mě ale nestrhl. Zůstal jsem v jeho vesmíru nezúčastněným divákem. Jak řekl ďábelský Al Pacino ve snímku Ďáblův advokát „Je to šprýmař. Obdaří člověka instinkty. A co udělá pak? Čistě pro pobavení, jako na soukromé kosmické grotesce, stanoví pravidla, která je potlačují. Podívej se, ale nesahej. Sáhni si, ale neochutnej. Ochutnej, ale nepolykej.“ Přesně tak jsem se cítil při sledování Oldboye. ()
Jeden z mnoha důvodů, proč na velice čestné výjimky nevyhledávám asijské (akční) filmy. A po shlédnutí Old Boye mne ve společnosti imbecilních zápletek a lidí, kteří mlátí pěstí do zdi, žerou syrový chobotnice a stříhají si jazyky už nejspíš nikdo nepotká. A ačkoli spousta kolegů kritizuje závěrečný twist, pro mě je to jediný důvod, proč ode mne Old Boy dostane alespoň 40%. ()
"Oldboy" se mi vůbec nelíbil..."Oldboy" se mi líbil hrozně moc..."Oldboy" ve mně vyvolával pocity odporu..."Oldboy" mě fascinoval...Jsem zmatený. Nechápu, jak se může někomu povést to, že mě jeho film na jedné straně odpuzuje a na té druhé vím, že jsem jím byl uchvácen. Není mi vůbec po chuti jeho romantizování patologie postav a jejich vztahů (ti, kdo "Oldboye" už viděli, vědí co mám na mysli). Přesto vím, že se na film Park Chan-wooka znovu podívám. Musím. Chci ho vidět...Jedno je jisté, korejský tvůrce je v ý t e č n ý režisér a jeho "Oldboy" se mi zaryl pod kůži...Zastávku na čtyřech hvězdičkách proto neberte jako konečnou stanici. P.S.: Pro natvrdlé - Oldobye jsem viděl znovu, hodnocení zvedl na 5*. Komentář napíšu až se mi bude chtít ;). P.S.2 : Gemini je právník, jestli víte, co tím myslím :). A soundtrack už má. Ode mě. ()
O tom, že Asiaté jsou trochu… zvláštní (a to je ještě mírný výraz) jsem věděl už nějakou dobu. Ale až po zhlédnutí Old Boye jsem pochopil, jak moc jsou zvláštní. Tenhle film vám totiž dává po většinu jeho délky otázky (co se tam děje, proč se to tam děje) a pak, během deseti minut vás přesvědčí, že i to málo, co jste měli šanci pochytit, bylo špatně a převrátí vyznění filmu vzhůru nohama. A musím přiznat, čekal jsem cokoliv, ale tohle ne. A i když mě film donutil přemýšlet, tak stejně nemám ten správný pětihvězdičkový pocit. Takže slušných 80 % je tak akorát, ale už teď vím, že jednou si tuhle šílenost musím dát znovu. ()
8 / 10 V krátkodobom rozčarovaní som chcel dať smutné tri hviezdičky, ale až také prísne zaobchádzanie si Old Boy určite nezaslúži - snaha o originalitu, aj keď neraz samoúčelná, z neho vyteká prúdom a to je vlastnosť, ktorú si treba v dobách, keď kinám vládnu Lovci pokladov a Sahara, vážiť. Celému filmu tak podkopáva nohy hlavne márne scenáristické snaženie urobiť z jednoduchého príbehu niečo väčšie a hlbšie, čo má však za následok jedine to, že silná a rafinovaná pointa sa stráca v spleti flashbackov a vedľajších dejových línii. Škoda, priamočiarejší postup by bol podľa mňa oveľa vhodnejší a jeho tvrdosť by si z ničím nezadala s frontálnym úderom kladivka do hlavy. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Stejně tak bylo spontánní bušení hlavou Dae-su Oha, aby zastavil Mi-do ve čtení jeho diáře. (don corleone)
- Předlohou filmu byl japonský manga komiks Oldboy od Minegičiho Nobuakiho a Tsučiju Garona. (imro)
- V roce 2004 vyhrál režisér Chan-wook Park Velkou cenu poroty na Filmovém festivalu v Cannes. Dalších 5 ocenění snímek získal na jihokorejských Grand Bell Awards. (imro)
Reklama