Režie:
George P. CosmatosKamera:
Jack CardiffHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sylvester Stallone, Richard Crenna, Charles Napier, Steven Berkoff, Julia Nickson, George Cheung, Andy Wood, Martin Kove, William Ghent, Dana Lee, John Pankow (více)Obsahy(1)
Veterán z vietnamské války John Rambo je zavřený a pracuje v kamenolomu. Jeho bývalý velitel plukovník Trautman za ním přijede a nabídne mu, že ho dostane z vězení, když pomůže zachránit zajatce ve Vietnamu. Rambo souhlasí a letí na základnu do Thajska. Má za úkol najít zajatecký tábor a potvrdit jeho existenci fotografiemi – nesmí však vejít v kontakt s nepřítelem. Velitelem operace je Murdock, který v Rambův úspěch příliš nevěří, ale chce uspokojit své nadřízené. Rambo má seskočit z letadla, ale seskok se nevydaří: zůstane viset za popruhy a musí se odříznout. Murdock chce akci zrušit, protože nevěří, že by Rambo mohl takový skok přežít. Plukovník ho ale přemluví ať počká alespoň 36 hodin... Rambo přežil a setká se se spojkou – ženou, která ho má dovést na místo určení. Po řece je přeplaví říční pirát a v noci dorazí k táboru. Při prohlídce najde Rambo několik zajatců zavřených v chatrči a jednoho přivázaného ke kůlu. I přes jasné rozkazy se rozhodne tohoto muže zachránit. Společně prchají džunglí a pronásledují je vietnamští vojáci. Nastoupí na loď, piráti je ale chtějí zajmout. Rambo je zneškodní a potopí i člun, který na ně zaútočil. Mezitím se k místu setkání blíží vrtulník s plukovníkem, který má Ramba vyzvednout. Nahlásí Murdockovi, že má Rambo s sebou jednoho ze zajatců a ten dá okamžitě rozkaz ke zrušení akce. Když plukovník protestuje, namíří na něj pilot zbraň a on nemůže nic dělat. Murdock předpokládal, že tábor bude prázdný, a tím pádem se kongres o zmizelé americké vojáky přestane zajímat. Přítomnost zajatců ale mění celou situaci... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (692)
Dvojku mám strašně rád, protože právě v ní je (můj subjektivní názor) John Rambo úplně největší drsňák. Dostane tady pořádně přes p**u, což se v ostatních dílech už moc neděje, navíc mu zabijou blízkou osobu, což bych paradoxně normálně bral jako úplně nejlacinější trapas, ale tady to prostě z nějakého neohalitelného důvodu funguje fajnově, plus se to celé odehrává v džungli s rákosníkama, což filmu zvyšuje body count. Tohle je už čistě akční superdrive, kterej uplně chápu, že ve srovnání s jedničkou nemusí každýho potěšit, ale mě celkem překvapivě naplnil skvěle. 90% ()
Ačkoli z dnešního pohledu "Rambo 2", se svou misí na záchranu sebevědomí USA po vietnamském debaklu, vyznívá značně úsměvně, nelze mu upřít dvě přednosti. První spočívá v nehorázně poctivé řemeslné práci na akčních sekvencích. Ačkoli zdejší anti-choreografie a naplnění konceptu guerillového scpec-ops boje vyznívají spíše úsměvně, všechny výhrady smazává precizní topografie akce, dynamický střih a hlavně vynikající kamera, která neustále zdůrazňuje reálný fyzický rozměr každého záběru (zdejší kompozice zevnitř kabiny helikoptéry na hrdinu s krajinou v pohybu v druhém plánu za sklem zajisté opisoval i tým Toma Cruise pro "M:I Fallout"). Druhou zásluhu představuje nezpochybnitelný statut "Ramba II" coby popkulturního fenoménu, který vychází ze vzácného neopakovatelného sladění étosu díla s dobovými náladami jeho publika. Byť kritika na obou stranách Železné opony film cupovala, stal se z něj na Západě kasovní rekordman (a to v USA, i v Evropě) a finančně sice menší, ale kulturně ještě zásadnější úspěch slavil ve východním bloku skrze nelegální distribuci. Hulákající hromotluk s cárem látky kolem hlavy, ozbrojený lukem s výbušnými šípy či kuláskem a likvidující karikaturně vykreslené komouše se stal zosobněním ideálu Ameriky na samém vrcholu Studené války. "Rambo II" ale nebyl Supermanem nebo jiným konkrétním hrdinou se specifickými vlastnostmi a ctnostmi, nýbrž v sobě stejně jako Berlínská zeď koncentroval náladu drolícího se sovětského systému a společnosti otrávené patovou situací i statem quo. Zatímco v Americe drnkal na ego konzervativcům a lízal jim rány z prohrané války, v západní i východní Evropě představoval rozjařile fantazijní ventil pro frustrovanou společnost. "Rambo II" se stal ikonou i synonymem své doby a ještě do nového tisíciletí zůstává součástí společenské paměti. Jenže vše řečené zůstává vázané právě a pouze na tento konkrétní film. Právě proto a navzdory všem Stallonovým nechápavým snahám nedokáže žádné pokračování nejen že navázat na toto dědictví se všemi jeho významy, ale ani nemůže zopakovat jeho kasovní úspěch. ()
„Doba sa zmenila.“ – „Ako pre koho.“ Rambo II nemá s originálom veľa spoločného. Iste, sú tu rovnaké postavy Johna Ramba (Sylvester Stallone) a jeho mentora, plukovníka Trautmana (Richard Crenna túto svoju rolu neskôr pekne sparodoval v Žeravých strelách II po boku Charlieho Sheena). Ale to je asi tak všetko. Kým originál bol temný, ambiciózny, psychologický a vážny, dvojka, na ktorej scenári okrem Stalloneho pracoval James Cameron (!), sa odráža smerom k absurdnej komiksovej akcii. Od určitej chvíle sa tvorcovia definitívne odtrhnú z reťaze (pijavice, mučenie elektrickým prúdom, šípy s vybuchujúcimi hrotmi, rotačné guľomety a majestátny Rambo vynárajúci sa za chrbtom soka v daždivej džungli z masy bahna) a pôsobia dojmom, že to myslia vážne a že ak by Rambo skutočne išiel do Vietnamu, tak by Amerike asi tú hnusnú vojnu fakt vyhral. Obávam sa, že šialene silácke dialógy („Za toto dostaneš medailu." - "Nech ju dajú im. Zomrelo tam veľa chlapov. A aj kúsok zo mňa.“) boli mienené smrteľne vážne. Čo je strašné, tak ale zas v kombinácii s gigantickou akciou to z Ramba II robí totálny masaker, ktorému je ťažké odolať. Hlavne ak ste sa narodili v 80. rokoch a na tejto a podobných peckách ste vyrastali a lepili ste si plagáty z nich na steny svojej izby. Diváci boli nadšený: film pri rozpočte 44 miliónov ich na celom svete zarobil viac ako 3OO. ()
Stallone si očividně potřeboval po prvním díle trochu vylepšit skóre (přeci jen 1 mrtvý je na film, kvůli kterému ho všichni považují za akčního poloboha, poněkud málo) a tak se nám rozhodnul starouše Johnnyho konečně ukázat v plné kráse. A že za to vzal pěkně z vostra! Na nějaké hraní se tady opravdu moc nehraje (Sly si po celou dobu vystačí s jedním ksichtem a Crenna v podstě jen celý film popíjí kafe) a na řadu tak přichází to nejdůležitější - střílení šikomookých a Rusáků. Atmosféra - oni jsou ti zlí a zaslouží si to - tady funguje opravdu dokonale a z každého šípu v lebce či kulce mezi oči tak máte upřímnou radost. Nepřátel tady umře snad víc, než v jakémkoliv jiném Stalloneho filmu, Sly se nám dokonce zamiluje (tomuhle se fakt říká láska na první pohled) a navíc ještě stihne ukázat, jaká jsou americká vláda parchanti. Že by nejlepší akční film všech dob? No, v první pětce by rozhodně neměl chybět! ()
John Rambo se na podruhé spálil úplně stejně jako napoprvé. Zase byli ti vysloveně špatní ti, kterým věřil a zase se jim docela brutálně pomstil. Úžasný je, jak se akčňáky tenkrát točili s úctou k divákovi. Užil jsem si vysloveně všecko. Scény s bombardováním zdejší divočiny byly fantastický a v současných filmech je to jev absolutně nevídaný. Do všeho se morduje ten splašený digitál a už to vůbec není zajímavé, natož pak upřímné. Upřímných akčňáků je pomálu, ale pokud bych se k něčemu chtěl vrátit, byl by to zaručeně Rambo. Tady dávám čtyři hvězdy spíš jenom z toho, že příběhově je to prakticky to samý, jako jednička. A ten závěr, tam se ten proslov Rambovi tolik nepovedl. U jedničky mě to daleko víc sejmulo. Každopádně paráda. Je to klasika, co víc dodat. ()
Galerie (143)
Zajímavosti (75)
- Příběh filmu se odehrává v roce 1985. Tedy rovných 10 let po pádu Saigonu a skončení války ve Vietnamu. (Žralok)
- Ve scéně, kdy Rambo (Sylvester Stallone) utíká k vodopádům, má v torně na zádech několik šípů. V dalším záběru, když z luku střílí na velitele zajateckého tábora, má v torně jeden jediný šíp. (StevenW.)
- Když Rambo (Sylvester Stallone) střílí z poškozeného vrtulníku na druhý ruský vrtulník, má v ruce RPG 18, ale při samotném výstřelu je záběr na spoušťové ústrojí RPG 7, ze kterého Rambo střílel dříve z lodi. (JohnSmith)
Reklama