Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh mistra dramatických point a překvapivě rozuzlených příběhů, Friedricha Dürrenmatta líčí jeden podvečer a večer úspěšného obchodního cestujícího Alfreda Trapse. Náš hrdina se vrací z velmi úspěšné služební cesty, na níž sjednal pro svou firmu výhodné kontrakty. Cestou mu vynechá vůz. Oprava bude trvat do rána. Traps zamíří do hotelu, jediného v malém městečku. Ukáže se však, že hotel je obsazen. Recepční Trapsovi doporučí, že ve vedlejší vile občas její majitel, soudce ve výslužbě Wucht, nechává odmítnuté hosty přespat. Tak se Traps dostane nejen do nádherné starobylé vily, ale i do podivné stařecké společnosti. Bývalý státní návladní Zorn, bývalý advokát Kummer a bývalý kat Pilet spolu s hostitelem Wuchtem jako každý týden pořádají opulentní večeři. A aby si to hodování zpestřili, hrají si na soudní přelíčení. Případy, které obvykle vážně-nevážně probírají, bývají inscenovány čistě hypoteticky. Dnes však mají staříci jedinečnou příležitost - totiž práci s "živým materiálem", tím je Alfredo Traps. Alfredo je celou situací kolem inscenování procesu, od velkolepého popíjení vín a likérů až k neuvěřitelné bohatosti večeře, okouzlen. Rád vstoupí do hry. S nejhlubším přesvědčením, že on je čistý nevinný, že v jeho životě není jediné zakolísání, žádná křivda, kterou by mu mohl někdo vyčíst. Moudrý soudce, obhájce, státní návladní i kat ve výslužbě se jen usmívají - oni vědí své. Jak pokračuje večer, ovínění a proces postupuje, ukazuje se, že Trapsův životní osud dostává povážlivé trhliny. A jeho přesvědčení o čistotě vlastního svědomí je fatální omyl. Hluboko nad ránem, když je vše dopito a snědeno, je Traps odsouzen k trestu smrti. Hra dostala tragický rozměr. I když soudní tribunál ústy starých pánů stále zdůrazňuje, že jde jen a jen o hru, její vyústění je tragické... tohle nikdo nečekal. Mistrná hra Friedricha Dürrenmatta je nejen o svědomí Alfreda Trapse, je především o tom, že zevrubnou inventuru vlastního svědomí by si měl čas od času udělat každý z nás. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (28)

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Přidávám se k uživateli flanker.27, ktery mi film doporučil: Právníci celého světa, tohle byste měli vidět. Brilantně zahraná hra na spravedlnost dokonale ukazuje nepostižitelnost nemorálního a možné důsledky neomalenosti, s níž si člověk bere, či se snaží brát, to, co by zlepšilo jeho životní komfort. Poznatek zcela neprávnický - také bych chtěla ochutnat víno svého ročníku. Závěr? Žampiónový krém rozhodně musím zkusit. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Čtyři právníci v penzi, jedna hospodyně a kuchařka a jeden zbloudilý obchodní cestující. Pod příslibem skvělé večeře a zábavy souhlasí obchodník s účastí ve hře na soudní případ. Hostina je to vskutku nebývale bohatá a pije se jen stoletý koňak a staré víno. Jakmile se blíží konec večeře, je všem jasné, že zde dojde k tragédii. ()

Reklama

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Setkání pěti mužských legend v jednom pokoji nemůže být jiné než zajímavé. Je to doslova herecký koncert. Na mě je dílo sice trochu delší než by mělo být, za to má však všechny atributy diváka usadit do křesla. Zpočátku totiž vše vypadá nevinně, ale postupně, díky projevům hrdinů, hra už nepůsobí jako hra a atmosféra poněkud houstne. Hlavně s dalšími a dalšími přiznáními V. Postráneckého, který až posléze, když na sebe takzvaně napráská co může, zjišťuje, co všechno vlastně opravdu udělal. Z původně až groteskní komedie se stává drama, u kterého čeká divák asi jiné vyvrcholení, než které nakonec přijde. Opravdu nesmírně působivý film. Od počátku až do konce. Skvělý scénář, kvalitní hudba i kostýmy, přestože dlouho jsem nemohl přijít na to, který rok se vlastně odehrává. Kdybych tedy měl usuzovat čistě jen z oblečení a použitého materiálu. Mobil a notebook samozřejmě leccos naznačily. Z filmu navíc vyplývají doslova dvě ponaučení, nebo možná tři. Za prvé, že každý by si měl občas sáhnout do svědomí. Za druhé, že tahat vážné věci na povrch, když má v sobě člověk velké množství alkoholu také není dobré. A za třetí, že ne každá hra má krom poražených i vítěze. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) ,,Spláchněme celé tohle století... Spláchněme 1. světovou válku! Spláchněme ruskou revoluci! Spláchněme 2. světovou válku! Spláchněme zrušení trestu smrti! Spláchněme všechny zatracené ideje!" Tenhle kousek u mne vyvolává mírně rozporuplné pocity. Samotné dialogy mají v sobě mnohdy originální vtip a pozvolna přicházející myšlenka s reflexí neočekávaných rozměrů nad vlastním svědomím na mne rovněž zapůsobila. Je to zajímavý i zvláštní zážitek vidět několik legendárních mistrů zlaté generace českého herectví (sám jsem hlavně velkým obdivovatelem Luďka Munzara, ale oblibuju rovněž Radovana Lukavského) v tomhle pozdním věku před kamerou pohromadě a ještě k tomu v inscenaci žánru pro něj netypického – absurdního dramatu. Tohle mi silně připomínalo styl divadla Sklep, tedy pokud jde o schválné přehrávání a všechno posouvající do roviny hodně bizardní komedie až parodie (včetně zesměšňování takových závažných témat jako je zločinnost, vražda a trest smrti). Ve své podstatě by mi to vůbec nevadilo, kdyby to občas nepřipomínalo trapné řádění opilců – fakt jsem nepochopil, proč při svém slovu během onoho fiktivního soudního přelíčení museli skoro všichni vstávat na pohovku a pak z ní zoufale padat na zem. Jakoby František Filip nechal herecké klasiky improvizovat bez většího režijního uchopení, což ve výsledku to budí spíše dojem nevyrovnanosti. Zatímco na Václavu Postráneckém je vidět, jak si tenhle styl naplno užívá, tak třeba sledovat a poslouchat jakési "opilecké" přehrávání ze strany Brzobohatého bylo ke konci už příliš na hraně mých diváckých schopností. Víc než polovina téměř dvouhodinové inscenace je umlaskanou a uchlastanou žranicí, i když v jistých momentech (a také skrze každou další láhev vína s nižším a nižším ročníkem) cítit jisté dramatické stupňování, které s přesunutím z jídelny do obýváku přichází. Ale jak pan Lukavský těsně před koncem říká, tak je to ,,parodie na něco, co neexistuje a čemu svět pořád věří" a v tomto pojímání funguje inscenace poměrně obstojně. Já osobně cítím s odstupem hodin, jak mne Ortel přes výhrady dost zasáhl a zanechal osobitou stopu, takže jako originálnímu kousku musím tu 4. hvězdičku nakonec přidat. Zejména za úžasného Radovana Lukavského! ,,Pojď, Freddy! Budeme si tykat, ty můj báječnej zločinče!" (70%) ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

O není přitažlivosti je kontaminována právním nihilismem především naší současnosti. I když Filipův scénář není vždycky nejdokonalejší, herecké výkony a režie rozsudek staví do vysokého nadprůměru. Co člověk cítí jaksi postranně je vnitřní svár Postráneckého postavy. Je obvyklé vozit s sebou na obchodní služební cesty pistoli? Nebyl už k sebevraždě rozhodnut a neprobíhal v něm nezávisle na dialozích destruktivní proces sebezničení? Vždyť žil vyplněný, truchlivý život. Život vpravdě postmoderní. I lidské síly mají své meze. Krize doutnala, až vzplanula k tragickému konci. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama