Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rodinný dokumentární portrét všemi generacemi milovaného českého autora, herce, textaře, scenáristy a spoluzakladatele legendárního Divadla Járy Cimrmana Zdeňka Svěráka, který natočil jeho syn, světoznámý režisér Jan Svěrák, se svým kolegou Martinem Dostálem. Dali mu lehce humorný podtitul "Mramorizace Zdeňka Svěráka". Oba tvůrci laskavě nahlížejí do tvůrčího zákulisí i soukromého zázemí Zdeňka Svěráka a nechávají vyniknout jeho nezaměnitelné vnímání světa. Dávají rovněž možnost poznat kouzlo mnoho desítek let trvající sounáležitosti, na jejichž základech stojí úspěch slavného cimrmanovského souboru. Stranou však neponechávají ani momentky ze Svěrákovy životní cesty a soukromého života, na nichž odhalují pro řadu diváků možná neznámé odrazy jeho osobních osudů ve filmech, které si získaly trvalou přízeň publika. Snímek má nicméně osobní rozměr i pro samotného režiséra, který v době realizace prožíval společně s otcem tvůrčí i generační spor. Natáčením portrétu se pokoušel rovněž hledat nová východiska pro vzájemný vztah, jehož hodnotu mohli diváci ocenit na působivých filmech Obecná škola, Kolja či Tmavomodrý svět – plodech kongeniální spolupráce otce a syna, jež naštěstí měla úspěšné pokračování. (Česká televize)

(více)

Recenze (209)

Aidan 

všechny recenze uživatele

Zdeněk Svěrák je obrazem toho, jak vypadá češství, když se povede. Češství sebeironické, před konfliktem a patosem za pomoci humoru prchající, chatařící, agnostické, a pokud zbožné, pak jen plaše. Když se totéž češství nepovede… to jsou třeba Homolkovi. I já jsem zpola Čech a musím a chci toto své určení žít, a když už ho žiji, raději bych se v tom podobal panu Svěrákovi než zmíněné rodince. Ale přece nám leccos doma schází a musím se poohlížet za humny. Hledám-li heroismus, ohnivé sebezřeknutí, vážnost či svatost, podívám se, pokud jde o kinematografii, například k sousedům do Polska, a jinak třeba ke svatému Františku, k oběma Terezám („malé“ i „velké“) nebo k dávným církevním otcům z egyptské pouště, abych u nich hledal inspiraci k zcelení své české neúplnosti. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nesmírně milá, hřejivě lidská, dojemná a příjemná záležitost. Zdeňka Svěráka mám zafixovaného jako dobrého a moudrého chlapa, milujícího inteligentní humor a češtinu (o Cimrmanově odkazu nemluvě). Oproti rozevlátým kotletám a tvavé čupřině let sedmdesátých mu plnovous a šediny dodaly charisma moudrých a vážných mužů. Stále má však v očích ty veselé jiskřičky. Dokument nahlíží do jeho soukromí, popisuje osobní a profesní vztah s jeho druhým já Ladislavem Smoljakem, či tvůrčí vztah se synem Janem. Vystupuje zde i jako dědeček a uspávání vnoučka na rameni bylo velmi dojemné... Navíc celý je proložen tipickým Svěrákovým humorem i moudrostí starého muže a člověka najednou napadne jaké to bude až tu on a jemu podobní nebudou... Poprvé mne to bolestivě zasáhlo u smrti Ladislava Smoljaka. Kdo je zastoupí? Nechci nikoho pohřbívat a panu Zdeňkovi přeji pevné zdraví, ale kdo tyhle sakra chytrý lidi nahradí ??? Tvůrců laskavého a inteligentního humoru u nás ubývá čím dál více a začínají být ohroženým druhem. ,,Když je někde zaděláno na legraci a ona pak nevykvete, tak to je hřích! " - Zdeněk Svěrák. * * * * ()

Reklama

Smileface 

všechny recenze uživatele

Naprostá nádhera, výborný a procítěný osobní dokument. Pánové vy z akademie, asi víte proč jste zakázali dokumentům soutěžit o Českého Lva. Nějaké Horem Pádem by nemělo v souboji s Tatínkem či Českým snem šanci. Na pódiu měl stát místo Hřebejka Jan Svěrák(alespoň bysme nemuseli poslouchat trapný Hřebejkův politický výstup při přebírání, který se nápadně potobal Americe a znechutil mi celý večer). ()

Jespi 

všechny recenze uživatele

Strašně příjemný, rodinný, ale zároveň profesionálně natočený dokument. Svěráka zbožňuju a myslím, že větší poctu mu jeho syn nemohl vyjádřit. Dokument zachytil prakticky všechny aspekty Svěrákova života, které mě zajímaly, na druhou stranu bych si i moc přál, aby byl delší, klidně o půl hodinu. 85% ()

Mrkvič 

všechny recenze uživatele

Patnáct let starý dokument. Kdo by to byl řekl. Zdeněk Svěrák v něm popisuje své zázemí v mládí, které formovalo jeho osobnost a stalo se předobrazem jeho tvorby. Smutnější závěr o konci spolupráce se synem je nyní už jen úsměvný, když si divák uvědomí, že Vratné lahve se nakonec realizace dočkaly a později přišlo třeba ještě i Po strništi bos. Příjemné jsou také informace ze začátků Cimrmanů a kdo s kým se zná už od školy. Snad jen historie Svěrák-Uhlíř se do tohoto dokumentu moc nehodí. I když písničky z jejich tvorby, které v dokumentu zazní, se vždy a všude skvěle poslouchají. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (10)

  • Spolurežísér Jan Svěrák vzpomínal: "Zjistil jsem, že přestože jsem vystudoval dokument, nikdy jsem žádný nenatočil a nevím si s tímhle formátem moc rady. Pozval jsem tedy ke spolupráci Martina Dostála, který sice dokument nevystudoval, zato jich už asi dvacet natočil. Dohodli jsme se, že tátu vezmeme na místa, která byla pro jeho život důležitá, a tam ho, rozjitřelého vzpomínkami, budeme zpovídat." (NIRO)
  • Za kamerou stál Ivan Zachariáš, jeden z nejznámějších režisérů reklam vůbec. Na domácí půdě působí jen zřídka, je například režisérem výpravných spotů TV kampaně na pivo Stella Artois aj. (hippyman)
  • Několik záběrů bylo natáčeno v Měcholupech u Žatce, v Žatci samotném, hlavně ve školách, kde Zdeněk Svěrák po absolutoriu VŠ učil a dále pak na žateckém náměstí. (Frontie)

Související novinky

Dlouho odkládaný porod

Dlouho odkládaný porod

15.04.2006

Natáčení nového filmu rodinky Svěrákových otce (scénář, hlavní role) a syna (režie) Vratné láhve se chýlí ke konci a brzy přijdou na řadu formovací práce ve střižně apod. Hlavním hrdinou je… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno