Režie:
Vlasta JanečkováScénář:
Vlasta JanečkováKamera:
Věra ŠtinglováHudba:
Vadim PetrovHrají:
Karel Greif, Milena Dvorská, Jiří Zahajský, Petr Kostka, Carmen Mayerová, Květa Fialová, Pavel Chalupa, Petr Šimák, Svatopluk Beneš, Lída Plachá, Ivanka Devátá, Mirko Musil, Ladislav Kazda (více)Obsahy(1)
Pohádku o Popelce znají všechny děti. Její příběh si vypůjčil Josef Lada, a jak to uměl jen on, vtipně jej převyprávěl jako jednu ze svých originálních pohádek „naruby“. Tento Ladův text se stal podkladem pro televizní zpracování, které se i ve výtvarné podobě inspirovalo mistrovými obrázky. Pohádku s původními písničkami natočila v roce 1986 režisérka Vlasta Janečková s Karlem Greifem v titulní roli, Milenou Dvorskou coby macechou, Jiřím Zahajským jako otcem. Květa Fialová si zahrála tajemnou paní, Simona Vrbická princeznu a Carmen Mayerová s Petrem Kostkou královské rodiče. (Česká televize)
(více)Recenze (56)
Československá televizní pohádka podle předlohy J.Lady zpracovaná jako variace na známý příběh o Popelce. V hlavní roli umouněného mladíka plnícího funkci čeledína, neustále okřikovaného nevlastní matkou, ztvárnil K. Greif. V této gendrově prohozené pohádce, jehož příběh je jinak v podstatě totožný s Vorlíčkovým pohádkovým vánočním megahitem, však najde štěstí i tento věčně ukoptěný chasník zanedbaného zevnějšku, neboť obrovský střevíc, jenž zanechal na zámeckých bálech, kde okouzlil princeznu, byl schopen obout pouze on. Vedle nevýrazného Greifa a o něco více zajímavější princezny S. Vrbické s přehledem nejvíce zaujala ona nepřející macecha M. Dvorská. Královský pár tvořili skuteční manželé P. Kostka a C. Mayerová, S. Beneš se představil v roli mazaného královského komořího a Popelákova zasmušilého otce ztvárnil J. Zahajský. Mizernými hereckými výkony se prezentovali Popelákovi nevlastní bratři, darmošlapové Karel a Bronislav, avšak skutečně nejhorší pohádkový zážitek spatřuji v katastrofálním zpěvu K. Greifa. Přesto bych výtvor V. Janečkové úplně nezatracoval, možná právě díky podivné titulní postavě a nehereckému a přeslazenému Greifovi dostal tento televizní počin jiný, více komediální rozměr. ()
Jo, Popelák je docela legenda. Nechá na sobě sice dříví štípat, ale když macecha poručí, je z něho takových borec, že jednomu bratrovi strčí nohu do úlu a druhému nohu klidně usekne. Nebo to bylo trochu jinak? Každopádně, když existuje milion variant této pohádky, tak proč se nepobavit právě u této. ()
Papundeklová gender-swapnutá Popelka z 80. let. Čekal jsem v tom alespoň nějaké zajímavé úpravy založené na odlišných společenských normách a očekáváních, ale zmohli se jen na to, že ztracený střevíc byl všem moc velký a ne moc malý. Nicméně doporučuji pokud vás zajímá, jak Čeští před-revoluční literáti a filmaři zvládali kreativní kanibalizace klasik, na jaké jsme teď zvyklí od moderního Hollywoodu. - 30% ()
Lada věděl, že i muž, syn či otec, může být obětí domácího násilí. Jenom nechápu, proč si to takový chlapák, jak tedy o Popelákovi všichni mluví, nechá od macechy a svých titěrných nevlastních bratrů všechno líbit. Dvorská je jinak zlatým hřebem pohádky. P. S. Je zajímavé, že komořího hraje Svatopluk Beneš, který stejnou roli hrál i v Popelce s Evou Hruškovou. ()
Původní pohádka o Popelce dostává nový ráz, když si pan Lada vypůjčil děj a změnil ho na muže se ztracenou botou. V pohádce de facto není nic nového. Vše je téměř stejné až na to, že v obráceném gardu. Ale tak nějak je to urychleno. Tedy holubi prostě pomůžou a není to nic divného, ani se nedočkáme viditelného důkazu, je to prostě zmíněno. Popelákovi pomáhá čistě víla a sám tak nic nenajde ani nezařídí, navíc se pěkně zlobí, když na ples skoro ani vyrazit nechce. Vlastně ho k tomu v počátku musí nutit. Ocenit tak lze snad jen hudbu a Milenu Dvorskou. Pohádkové předělávce nepomáhá ani studio. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Vlasta Gronská
Zajímavosti (2)
- Představitel královského rádce, Svatopluk Beneš, si tutéž postavu zahrál i v pohádce Popelka z roku 1969. (Stupet)
- Královský pár v této pohádce ztvárnili manželé Petr Kostka s Carmen Mayerovou. (majky19)
Reklama