Režie:
Mike NewellScénář:
Richard CurtisKamera:
Michael CoulterHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Hugh Grant, Andie MacDowell, James Fleet, Simon Callow, John Hannah, Kristin Scott Thomas, Elspet Gray, Rowan Atkinson, Corin Redgrave, Anna Chancellor (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Snímek vypráví příběh Charlese (Hugh Grant), vtipného a okouzlujícího muže, který ve svých dvaatřiceti letech stále střídá partnerky jako na běžícím pásu. Jeho životem prošla spousta žen, které zbožňoval, ale s žádnou z nich nedokázal navázat hlubší vztah. Rezervovaný Angličan vystavěl kolem vlastního nitra tak nepropustnou zeď, že nyní nedokáže projevit své city. A čím více svateb společně se svými kamarády navštíví, tím méně se sám hrne do ženění. Až do oné osudné soboty, kdy v jednom kostele spatří Carrie (Andie MacDowellová) – tu nejzajímavější, nejkrásnější, nejdůvtipnější a také nejnedostupnější Američanku, jakou kdy v životě potkal. Charles se ze všech sil snaží, aby ji příliš neuháněl a hlavně se do ní nezamiloval - během jednoho pohřbu a tří dalších svateb… (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (346)
Richard Curtis mi opravdu jen potvrdil, že je jedním z nejlepších scénáristů pro konverzační romance. Dovede napsat skvělé vtipy, ale především dovede napsat příběh, který není až tak předvídatelný, je zábavný a vyniká skvělými hereckými výkony. Režie Mike Newella tomuto snímku krásně sedla, je decentní a přesná. ()
„Všechny komedie končí svatbou.“ (George Gordon Byron). Ten Grantův herecký projev, kdy každou druhou scénu vypadá, že se za pár vteřin rozpláče, mě ze všech jeho filmů asi tady nejvíc iritoval, ale naštěstí křehký půvab A.MacDowell a sebevědomý šarm K.S.Thomas nastolily rovnováhu. Není tam to univerzální kouzlo Love Actually či sympatičnost postav Notting Hillu, ale charakteristické znaky Curtisovy tvorby jsou hustě přítomny a musím ho i s Newellem pochválit za to, jak dovedně rozčísli děj, když se vypínal Měsíc a zahalovalo slunce. Nejspíš to bylo definitivností toho segmentu.. ()
"Není nic horšího na svatbě než kněz s erekcí." Tak o tom pochybuju, nicméně své kouzlo to má. Mě tedy nejvíc pobavilo, když si Carrie s Charlesem skládali sexuální účty, přičemž konstatování: "Vyrůstala jsem na venkově. V senících se děje spousta věcí. " mě hodně pobavilo a rozlítostnilo mě to nad mým městským původem. I Charlesovi blízcí se mi jevili býti poměrně zábavnými figurami, ale přesto jsem vynaložil značný úsilí, aby se nedozvěděli o mý svatbě a neučinili z ní riskantní podnik s nejistým výsledkem. ()
Přestože bych neměl být při hodnocení naprosto ovlivněn názory ostatních, vím dobře, jak je těžké takového ideálního stavu dosáhnout (živím se tím). Jde to v podstatě jen za velmi specifických podmínek a ty právě tady nastávají. Já vám naprosto kašlu na hluboké rozbory a rozmrzelá stěžování - jestli tenhle film jako romantická komedie není za pět, tak už žádnej jinej. Copak nechápete, že TAHLE romantická komedie přinesla zcela nový, zásadní krok ve vývoji žánru? Je to první romantická komedie, která záměrně potlačuje stylizaci a zcela věrohodně simuluje skutečnost - u této komedie se nesmějete dobrým vtipům, ale usmíváte se, protože tohle všechno znáte a ty lidičky máte rádi. Ano, Notting Hill nebo Láska nebeská jsou skvělé (ode mne to mají taky za pět), ale vznikly PO čtyřech svatbách a troufám si říci, že by bez nich nevznikly! Malá ukázka geniality. Nevěsta: "Víš, já tě miluju...a tebe taky miluju... a tebe...tebe vůbec neznám, ale taky tě strašně miluju.......". Ženich kamarádovi: "Nevšímej si jí, je opilá... teda aspoň doufám, jinak jsem v pěkným průseru". ()
Když byl režisér Lindsay Anderson hostem na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, poskytl zde mimo jiné zajímavý rozhovor časopisu Rock&Pop. Byla mu položena otázka, jaký film z poslední doby považuje za nejlepší, a naopak. Anderson uvedl jako nejlepší snímek Co žere Gilberta Grapea, jako nejhorší pak právě tento (mnohem úspěšnější) Newellův film. Charakterizoval ho jako "nechutně buržoazní záležitost". Po Gilbertovi jsem se vcelku usilovně pídil (nakonec, kdo by nedal na doporučení tvůrce úžasného O Lucky Mana s neméně úžasným Malcolmem McDowellem?) a brzy jsem ho také - díky polské televizi - zhlédl. Čtyři svatby za nějaký čas potom uvedla Nova. Mám vcelku rád představu staré dobré Anglie, jako kolébky duchařských příběhů vyprávěných u krbu, s jejími kluby gentlemanů s dýmkou a deštníkem, mám rád představu londýnské mlhy, blata a vřesoviště, černohumorné historky Roalda Dahla, Doktora v domě, nebo ty fenomenální šílence z Monty Pythonů. Tady není po ničem podobném ani památky. Mám rád svatby, a jistým způsobem mě fascinují pohřby. Od filmu s takovým názvem by se tedy dalo čekat, že se mi bude líbit. Avšak chyba lávky: V tomto snímku je vše podáno v tak tupě snobském, dokonale povrchním a chladném duchu, že si člověk nemůže nevzpomenout na Andersonova slova o buržoazním filmu. Nechtěl bych být hostem na těchto svatbách (brr), nechtěl bych se účastnit takového pohřbu (dvojnásobné brr). Zde nenajdu žádného našince. Jsem tu pouhý cizinec, který se raději vytratí někam do nejbližší hospody, aby spláchl onu pachuť, která z Newellova chladného filmu čiší na sto honů... [Mimochodem: Je zajímavé, jak šla po Čtyřech svatbách kariéra Andie MacDowell dolů. Taková hvězda, a kde je jí dnes konec.] ()
Galerie (43)
Zajímavosti (32)
- O roli Carrie se ucházela také Sarah Jessica Parker, obsazena však nakonec byla Andie MacDowell. (Roman.Ticka)
- Hugh Grant (Charles) byl do filmu vybrán ze 70 kandidátů na hlavní roli. (raininface)
- Náklady na výrobu filmu byly tak malé, že svatba ve Skotsku se vůbec netočila ve Skotsku a svatebčané si museli vzít vlastní obleky. (cariada)
Reklama