Režie:
Desmond DavisScénář:
Beverley CrossKamera:
Ted MooreHudba:
Laurence RosenthalHrají:
Harry Hamlin, Burgess Meredith, Laurence Olivier, Claire Bloom, Maggie Smith, Ursula Andress, Jack Gwillim, Susan Fleetwood, Siân Phillips, Judi Bowker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mocný bůh Zeus zničí království krále Acrisia jako trest za to, že dal vlastní dceru a jejího právě narozeného syna Persea svrhnout do moře. Zatímco poslední z titánů Kraken ničí království, Perseus, který je ve skutečnosti Diovým potomkem, i jeho matka, jsou bezpečně dopraveni na ostrov Serifos. Kalibos, syn bohyně Thetis, už takové štěstí nemá, protože ho Zeus změní v netvora jako trest za to, že vyhubil Diovo stádo létajících koní. O princeznu Andromedu, kterou si měl vzít za ženu, se tak sice mohl ucházet každý, jenže všichni zatím skončili na hranici, protože nedokázali uhádnout její hádanku a tím zlomit prokletí. Perseus, kterého Thetis z pomsty přenesla do fénického města Džopy, je okouzlen krásou Andromedy a rozhodne se ji získat. Využije magických zbraní, kterými ho vybavili bohové na příkaz Dia, a v nebezpečné noční výpravě se mu podaří odhalit odpověď na novou hádanku. Radost však netrvá dlouho, protože marnivá královna Kasiopeia urazí Thetis a bohyně žádá jako odplatu smrt pro Andromedu. Kasiopeia ji musí za třicet dnů na mořském břehu obětovat Krakenovi. Pouhých třicet dnů má tak Perseus na to, aby své milované zachránil život. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (820)
Ne všechno v tomhle filmu je ideální. Představitel Persea Harry Hamlin patrně vytvořil nejlepší filmovou postavu ve své kariéře a vtiskl jí silácké charisma, neohroženost, ale i určitou lidskost. Ani ostatní postavy jako je Kalibos nebo Kraken si nevedou špatně a dají se zapamatovat A co teprve taková jedovatá Medusa. Jenže triky z dílny Ray Harryhausena jsou tak žalostné, že film dost strhávají a ubírají filmu na jeho propracovanosti, ačkoliv nedá se jim upřít jistý půvab. Režie Desmonda Davise nabízí studnici nápadů, která ovšem vlivem špatných triků nepříjemně časem vyschla. Slušná podívaná, ale hlavně pro ty, co jsou schopni tolerovat naivní triky, kterých je nepočítaně a mírně naivní pojetí filmu. Hlavně o mém hodnocení rozhodlo to, že po letech mě už film tolik nebral jako v dětství. Kouzlo se úplně vytratilo. 60% ()
Velmi křehké vztahy božských vládců Olympu a nezaměnitelný trikový styl Raye Harryhausena nám jsou průvodci dvěma hodinami půvabů antické mytologie a i když už to člověk viděl x-krát, ta mrška nostalgie ho stejně k obrazovce zase přivábí. Trošku mě mrzí stařeckými vrtochy způsobená bezohlednost dvojce Zeus, Poseidón, kteří než by si vybrali nějakou lokální stvůru, tak raději vláčí Krakena do Řecka až z daleké Skandinávie.. ()
9 / 10 Nádherné mýtické dobrodružstvo plné rozprávkovej atmosféry a roztomilých, naivných efektov. Kiež by bol každý film rovnako očarujúci, hravý a evokujúci nostalgické spomienky na detstvo a poličky plné gumených príšer a mocných bojovníkov - po jeho pozretí mám vždy sto chutí prekutrať povalu starých rodičov a všetky tieto tretky opäť vyniesť na denné svetlo. No tom som už však, bohužiaľ, príliš starý... ()
Film ako taký je síce ilúziou, nie však zrkadlom (reality alebo predstavy). Triky v Súboji titanov, ktoré ako triky vyzerajú sú mi preto stokrát milšie než mnohé súčasné ťažkokalibrové "digitálky", efektné, ale neosobné - špecificky štylizovaná ilúzia dokáže byť viac cool než ilúzia dokonalá. Ak je divák vtiahnutý do sveta, ktorý čiastočne vyzerá ako bábkové divadlo, okamžite si uvedomuje, že je vo svete neskutočnom, čo je fascinujúce. Na druhej strane prekvapuje, že niektoré zvláštne efekty spred štvrťstoročia sú presvedčivé rovnako ako tie súčasné. Tvorcovia Súboja mali k dispozícii prebohatý zdroj inšpirácie v gréckych bájach, ktoré svojou fantáziou tromfnú akúkoľvek modernú fantasy (ak hovorím akúkoľvek, tak mám na mysli Akúkoľvek - áno, aj Pána prsteňov, veru tak, pane) a vytvorili preciózne vybudovanú klasiku, kde žiadna scéna nie je navyše a takmer každá je emocionálne strhujúca. Čo sa týka hercov, rád by som sa pristavil pri Sian Phillipsovej. Poznám ju z troch filmov (Ja, Claudius, Súboj titanov a Vek nevinnosti) a vo všetkých prezentuje jedinú hereckú polohu - aristokratickú blazeovanosť dovedenú k úplnej dokonalosti. Nemám rád manieristické herectvo, ale na margo tejto Velšanky si trúfam poznamenať, že ide o národný poklad (Zeta-Jonesová možno neskôr). ()
Scéna súboja Persea s Medúzou v starom temnom chráme je stále pekelne napínavá a privádza ma po trikovej stránke do väčšieho úžasu než všetky Jurské parky, Hviezdne pechoty a Pánovia prsteňov dohromady. Ako niekto môže povedať, že tie triky dnes už pôsobia smiešne? Ani náhodou - sú stále nádherné. Vo svojej kategórii sú tým najlepším, čo kedy prišlo na filmové plátna. Ray Harryhausen s jeho 20-centimetrovými plastelínovými "pandrlákmi" a fintami, ako ich skombinovať so živými hercami je väčší umelec a "koumák" ako kompletné osadenstvo ILM a Wety. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (37)
- Přestože se mechanická sova Bubo ve více ohledech (především vydávanými zvuky) nápadně podobá droidovi R2-D2 z filmu Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977), Ray Harryhausen prohlásil, že ji vytvořil ještě před uvedením Hvězdných válek. (SeanBean)
- Ve scéně, kdy se Perseus (Harry Hamlin) prochází po tržišti, na rameni jednoho muže můžeme spatřit papouška Aru žlutokrkého. Tento papoušek se ovšem vyskytuje pouze ve Střední a Jižní Americe a v antickém Řecku se tak objevit patrně nemohl. (HYCYK)
- Maggie Smith (Thetis) byla během natáčení provdaná za scenáristu filmu Beverleyho Crosse. (Javert)
Reklama