Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na jedné ruské vsi žije společnost statkářů a šlechticů svým tradičním, ospalým způsobem. Společně trávené chvíle v salonech u nezajímavé konverzace se změní příchodem mladého Rudina (V. Kratina), který všechny svými názory ovlivní, a některé i oslní. Zvláště mladou dceru statkářky Lasunské Natálii (Z. Adamovská), kterou tajně miluje Volyncev (Z. Žák), bratr vdovy Lipinové (E. Balzerová). Ta má také tajného ctitele, pracovitého, leč málomluvného Ležněva (V. Helšus). Objevil se náhle a změnil jejich životy... Když počátkem roku 1856 vydal sedmatřicetiletý I. S. Turgeněv román Rudin, měl již za sebou bohatou a úspěšnou literární činnost. V hlavní postavě románu, Rudinovi, vylíčil hrdinu třicátých let 19. století a soudí v něm neschopnost přizpůsobit se životu, pasivitu, neúměrnou převahu reflexe nad schopností vidět a chápat skutečnost, pranýřuje plané nadšení a frázovitost. Rudin bytostně touží změnit svět k lepšímu, ale nedokáže proměnit slova v činy… (Česká televize)

(více)

Recenze (6)

Igy007 

všechny recenze uživatele

Ano, negramotné lze lépe ovládat. Ale já znám i takové negramoty, kteří mají tituly před i za jménem. Kdyby školský systém podporoval myšlenkovou nezávislost, absolutistická matrona mařka terka by školu nikdy nezavedla povinně - naopak by byla zakázaná pod trestem smrti. Ivan Sergejevič otevírá velmi hutná témata, zmiňuju jen jedno ... ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Obávám se, že několik příštích desetiletí u nás bude ruská kultura na indexu, je tedy fajn se moci alespoň občas vracet k ruské klasice z dob, kdy jí u nás bylo přáno mírou víc než vrchovatou. Ta hojnost se ovšem na druhou stranu podepisovala i na kvalitě zpracování, což se bohužel projevilo i na tomto TV filmu, zejména pokud jde o režijní provedení a zřejmě z toho i plynoucí přehnané přehrávání některých herců. Výborně ve svých rolích obstáli Eliška Balzerová a Vladimír Kratina, naopak málo přesvědčiví byli Zdeněk Žák a zejména Zlata Adamovská, které zřejmě neprospělo ani obsazení do role mladé naivky ve věku, kdy už se jí zrovna tato vlastnost nedala příliš věřit. Její vykulené oči při zamilovaných pohledech a směšně stydlivé pózy působily místy téměř až komicky. Velkou předností tohoto kusu je naopak myšlenková bohatost a neuvěřitelná aktuálnost až do současnosti, kterou nedokázala úplně přehlušit ani poněkud křečovitá režie a mnohé až příliš školometsky neživotné dialogy. ()

Reklama

rivah 

všechny recenze uživatele

Věrná a přitom současnost oslovující adaptace románu s inspirativní režií a perfektními hereckými výkony. (Rudin-výřečný, charismatický, pro ideály zapálený, avšak uvnitř nerozhodný a nepraktický člověk - to musel být v předrevolučním Rusku podobně vyhraněný termín jako třeba Oblomov) - (90%) ()

Hombre8 

všechny recenze uživatele

Na to že se jedná o ruského klasika jde o velmi zajímavý film - inscenaci. Turgeněvovi se podařilo skvěle vystihnout typologii postav. Nevím, zda je to tak i v originále, nebo to bylo přidáno dodatečně, ale v podstatě celou zápletku už predikuje hned zpočátku Pigasov v podání originálního Gustava Opočenského (škoda, že se pak ještě v závěru nevrátil na scénu). Dnes už by se samozřejmě takové věty ve filmu objevit nemohly. Lemplů, parazitů a zmrdíků, kteří mají bezvadně vycizelované PR (nic jiného taky neumí) a získávají tím nehynoucí přízeň zejména žen a zženštilců (Basistov) je ale čím dále tím víc. A proto je naše společnost tam kde je. Kratina jako typ byl sice vybrán dobře, ale jeho toporné herectví se na roli moc nehodilo. Naopak herecky zazářila Adamovská, která si roli poblázněné naivky střihla s přehledem. Pragmatička Vlčková taky fajn. Závěr klasicky ruský. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Konverzačně nudný historický film, který připomíná divadelní představení. [56. hodnocení, 1. komentář, 65%] ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama