Režie:
Terry GeorgeKamera:
Robert FraisseHrají:
Don Cheadle, Sophie Okonedo, Nick Nolte, Hakeem Kae-Kazim, Mothusi Magano, Joaquin Phoenix, Cara Seymour, Jean Reno, David O'Hara, Tony Kgoroge, Fana Mokoena (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1993, ve Rwandě vypukla kmenová válka mezi Hutu a Tutsii. Celý svět v čele s OSN fatálně selhal a nyní jen prostřednictvím médií bezmocně přihlíží jednomu z nejmasovějších a nejkrutějších pogromů od konce 2. světové války. Paul Rusesabagina je managerem hotelu, který za normálních okolností slouží diplomatické smetánce a bohatým cizincům. Bez váhání otevře brány luxusního resortu bezbranným uprchlíkům. Těch se tam až do konce konfliktu postupně tísní 1268. Jeden muž tak zmohl tisíckrát víc, než tisíce vojáků mírových vojsk. Konflikt si za pouhé 3 měsíce trvání vyžádal skoro milion lidských životů. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (853)
Čtvrtou hvězdičku přidávám jen kvůli sympatickému Donu Cheadlovi a menší roličce Jeana Rena. Opět pro mě jeden z vysoce nadhodnocených filmů. Stejně jako jsem před zhlédnutím lehce očekávala, že bych opět po čase mohla nějakému "výstavnímu" kousku ze zdejší Topky udělit plný počet, jsem zároveň již krátce po začátku filmu vytušila, že tomu tak asi zase nebude. Hotel Rwanda mi přišlo spíše jako průměrné dílo, jehož jistá část byla vyplněna patetičností, nepříliš záživnými a v podstatě pro hlavní děj nic neříkajícími scénami z prostředí hotelu. Také se spoustou sladkobolných scén, při nichž jsem nejspíš měla pocítit šok, vztek či obavy o hlavní postavy, avšak během celého sledování se ani jedno z toho nedostavilo. A ta zbylá část snímku, která měla být tou hlavní a měla se věnovat onomu krutému masakru nevinných lidí, mi přišla svým námětem zcela nevyužitá. Spousty vojáků, spousta úplatků za záchrany nevinných, pár drsných záběrů na probíhající zvěrstva či melodramatické scény mezi manželi (zvláště ta na střeše). Od tak vysokého hodnocení jsem čekala podstatně více. Chyběl mi ten čirý, krystalický naturalismus, větší síla v samostatných scénách a celém ději, vtažení do něj, mrazení v zádech či slzy a prožívaná bezmoc z těch hrůz. Jakoby tvůrci obcházeli dokola a měli obavy, nebo se jim nechtělo "vypravit" do samotného centra "zla." Zase na druhou stranu, v tomto příběhu jim nešlo o znázornění brutality a detailů, ale především o poselství jednoho muže, který zde nebude chránit jen svou rodinu, ale i tisícovku obětí, které se do jeho hotelu uchýlí. Ale i tak jsem na tyto skutečné události, na množství jejich obětí a na těch 87% zde, čekala nemilosrdnější a krutější zpracování. Uživatel heyda to vystihl velmi podobně mému dojmu. ()
Tak damy a panove, takovahle zverstva se dela pred 14 lety, nekolik tisic kilometru od nas. Co jsme delali? Nic! Vzdyt vlastne nedelal nikdo nic, zapad se otocil zady, vzdyt jde pouze o africky odpad. Lide to videli v televizi a klidne spali dal s pocitem lhostejnosti. Jestli jsem mel nekdy podobny pocit, tak uz nikdy vic, zacal jsem pouhou smskou pro UNICEF a treba jednou... Sila totohle filmu nespociva ve styl natoceni, ve vykonech (i kdyz Don Cheadle a Nick Nolte jsou perfektni), ale halvne v emotivnim podani. Na konci, pri zaverecnych titulcich a zvlastni hudbe - ktera doprovazela cely pribeh - jsem se citil opravdu smutne a uplne bezmocny. Tak co, porad se vam zdaji vase problemy jako velke? Mi uz teda ne... ()
Hotel Rwanda se dá popsat uplně stejně jako dialog Joaquina Phoenixe: Lidé akorát řeknou "To je hrozný!" a vrátěj se k večeři.... Při sledování filmu si člověk akorát řekne "ty jo, to muselo bejt hrozný, chudáci lidi" a odejde se zhulit/ožrat/hrát hry/provozovat sex/spát a na ten film už nikdy nepomyslí. Rwanda má (asi) silnou citovou stránku, bohužel Krvavý diamant vyhrává na celé čáře. Neuškodilo by třeba film proložit autentickými záběry o hromadné genocidě, také točit film trošku jinou kamerou (točí se tu rekonstrukce, ne drama ála Pokání) by je nezabilo. Abych řekl pravdu, Hotel Rwanda ve mně neprobudil ani jeden z pocitů "litování neštěstí" a to by se u takového filmu nemělo stát. Don Cheadle sebelepší a utrápenější, emotivní zázrak a pořádná ukázka co si lidé způsobují se nekoná. ()
tak tohle se mi nadočekávání líbilo. Sice jsem věděl že to je dobře hodnocený, ale takovýhle typy filmů mě moc neberou a taky to tak ze začátku vypadalo, že tu bude kvalitní film, ale rozhodně nic co by si 5* zasloužilo a to jsem si myslel první polovinu filmu kdy se tam moc neděje a je to takový pomalý a tak trochu o ničem, jenže to se jenom připravovala cestička k naprosto skvělý druhý polovině, kde je spousta emocí a ty se pořád stupňují, až to vyvrcholí naprosto skvěle vygradovaným koncem, to mě úplně dostalo, stejně tak musim uznat, že Don Cheadle je tady prostě úžasnej, bez něj by to tak dobrý asi nebylo a celej film by dokázal bez problému utáhnout sám. Ale to naštěstí nemusel, film disponuje ještě spoustou scén, při kterých zůstanete jen němě zírat. A všechno to je ještě podpořený faktem, že je to podle skutečné události. Terry George odvedl skvělou práci ()
Film ze stejného rodu jako Joffého Killing Fileds. Vypjaté, emotivní, bezprostřední a přitom nijak vydírající a drastickými proprietami vynikající drama. Najdeme shodné prvky i na rovině motivické, např. první kontakt se skutečnou brutalitou genocidy na tutsijském obyvatelstvu sledujeme skrze zprostředkující plochu televizní obrazovky. Dojem všudypřítomné brutality a beznaděje jen umocňuje ohraničený prostor hotelu a občasné dravé vpády okolních hrůz do něj. Terry George rytmizuje svůj film jako střídání tichých konverzačních poloh a neuvěřitelně vypjatých sekvencí, které jsou plné zoufalství a na kost odrané existenciální starosti. Ústřední postava Dona Cheadla která projde vývojem od ustaraného manažera, jemuž je práce vše, až po člověka, který pro zachování existence své i svých bližních udělá cokoli, se sice odehrává jaksi v druhém plánu, ale je podstatným zcivilněním drásajících pasáží jedné z nejhorších genocid 20. století. A západní svět se svojí pasivitou působí neméně hyenicky a trapně než ve dvacet let starém Jaffého snímku. Historie opakuje strašlivé kruhy. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (26)
- Napsat první koncept scénáře trvalo celý rok. (Zdroj: ČSFD)
- Skuteční Paul (Don Cheadle) a Tatiana (Sophie Okonedo) Rusesabaginovi se kvůli práci na scénáři vrátili s režisérem Terry Georgem do Rwandy. Mnoho lidí je přišlo přivítat na letiště. (Kulmon)
- Skutečný Paul Rusesabagina se osobně setkal se "svým" představitelem Donem Cheadlem. (Kulmon)
Reklama