Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Náš přední dramatik Jiří Hubač se inspiroval příběhem z antických dějin, soubojem básníků Petronia a císaře Nerona, jenž ovšem proslul spíš jako krvavý diktátor. Římský patricij Petronius je přijat do kroužku Neronových důvěrníků, aby se stal rozhodčím v otázkách jemného vkusu. Petronius se dlouho podřizuje Neronovu tyranství, nakonec se nechá donutit i ke zničení větší části svých básní, aby dokázal, že Nero je lepší básník než on. Ale když se má zesměšnit ve věci osobního vkusu, odmítne se tyranovi podřídit... Konflikt umění a moci, svobody a despotismu - běžně se opakující v nejrůznějších podobách v různých společenských strukturách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Tento příběh rivality mezi sebestředným a zákeřným císařem Nerem a jemným hrdým básníkem Petroniem je poměrně známý z románu Henryka Sienkiewicze Quo vadis nebo z knihy Jarmily Loukotkové Není římského lidu. Název Hostina je zřejmě odvozen z Petroniova spisu Satirikon z kapitoly Hostina u Trimalchiona. Jiřímu Hubačovi se podařilo do příběhu zakomponovat atmosféru intrik, narůstajícího napětí a strachu z nepředvídatelných činů šíleného Nera. I když se jedná o televizní inscenaci odehrávající se ve studiových interiérech, zaniká tato skutečnost při hereckém koncertu hlavních představitelů - Marka Vašuta jako císaře Nera a Jiřího Bartošky v roli arbitra Petronia. Skvělé dialogy mezi oběma aktéry jako hra kočky s myší, udrží diváka v napětí od začátku až do konce. Mám ráda příběhy z tohoto úseku dějin a tak jsem toho názoru, že i když se jedná pouze o televizní drama, tak díky Hubačově dobře napsanému příběhu a šťastné ruce při výběru herců, je tato podívaná ve své třídě skoro dokonalá a stojí za shlédnutí. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (2)

  • Při natáčení inscenace došlo k poměrně vyostřené situaci. Ve scéně, kdy Marek Vašut jako vládce Říma oznamuje Josefu Vinklářovi zprávu o chystané popravě jeho syna, vstoupil Vašut napoprvé mimo scénář do záběru přesně před Vinkláře. Toho to rozčílilo natolik, že dle vyprávění kolegů vybuchl jako sopka a celý natáčecí den se zrušil. Vinklářovi šlo jako vždy o precizní uchopení role, ke kterému patří i přesný výraz tváře. Scéna se tedy musela točit druhý den znovu. (mchnk)
  • Jiří Hubač scénář později i upravil pro divadlo na Vinohradech pod názvem „Hostina u Petronia“. (sator)

Reklama

Reklama