Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Britský režisér Peter Yates (1929-2011) se prosadil zručně natočeným kriminálním snímkem Loupež (1967), inspirovaným proslulou Velkou vlakovou loupeží, jenž mu zajistil angažmá v Hollywoodu. Za velkou louží se prosadil příběhem svérázného detektiva Bullittův případ (1968) se slavnou automobilovou honičkou ve strmých sanfranciských ulicích. V jeho americké tvorbě však také nalezneme opomíjenou adaptaci kriminálního románu George V. Higginse Přátelé Eddieho Coylea (1973). Jejím titulním hrdinou je drobný zlodějíček, který se snaží uživit rodinu a vyhnout se vězení, jež mu hrozí za jeden starší delikt. Kvůli tomu se odhodlá prásknout policistovi Foleymu (Richard Jordan) bandu bankovních lupičů, jimž dodává kradené zbraně. Jeho snaha přežít však nemá v ponurém světě bostonského podsvětí sebemenší naději na úspěch... Realisticky natočený snímek se kromě působivě vykreslené atmosféry Bostonu a jeho okolí může pochlubit zejména pozoruhodnými hereckými kreacemi. Představitel drsných chlapíků z desítek filmů Robert Mitchum je přesvědčivý i v poněkud atypické roli "středostavovského" kriminálníka, kterého tíha okolností dostává do prakticky neřešitelné situace. V malé ale výrazné úloze slizkého barmana září známý představitel charakterních postav Peter Boyle (monstrum v Mladém Frankensteinovi). (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

Aky 

všechny recenze uživatele

Nezajímavý, mírně se vlekoucí, občas ne úplně srozumitelný děj; není komu fandit, neobjevuje se žádný sympaťák. Robert Mitchum není ve své roli ani chytrý ani moudrý, je to spíš mudrlant trousící plané historky, které začasto postrádají pointu, nebo aspoň takovou pointu, která by případně ilustrovala, o čem je řeč. Nuda. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Yates diváky zaháčkuje heistovým rámcem, ale namísto standardního žánrového bijáku před nimi rozprostře chladně odtažitou, ale díky tomu právě fascinující kriminálku o nevyzpytatelnosti života za hranou zákona. Bez předchozí znalosti děje navíc vyprávění představuje labyrint, v němž se pohybují různé postavy, jejichž vzájemné vztahy a role v celé kriminální struktuře se pouze postupně odkrývají. Toho scénář využívá nikoli k dramatickým zvratům, ale za účelem stupňování napětí a současně zprostředkování cynismu zdejší galerky i zástupců zákona, kde nikdo neví, kdo mu půjde po krku či ho zaprodá za iluzi vykoupení. Vztahy postav tak do značné míry lícují se samotnými loupežemi, které vlastně slouží jako metaforické paralely. Nejprve nahlédneme ideální scénář, ale i když vidíme, že je možný a naplnitelný, nezbavuje to další loupeže napětí z toho, jestli se někde něco nepodělá a co to pak bude mít za následky. ()

Reklama

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Výtečná "small-time crook" kriminálka. Mozaika malých ryb v bostonském podsvětí. Ukecaná, pošmourná, reálná. Mitchum vynikajicí a pak je tu jedna boží vedlejší postava, překupník zbraní jménem Jackie Brown, nekouknout na imdb, vůbec by mě podobnost filmu s Tarantinovým flákem nenapadla. -- -Elmore Leonard called the novel upon which the movie is based the best crime novel ever written and that made him a better writer. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Takový bezútěšný, melancholický a značně i náladový pohled do zoufalého světa drobných kriminálníčků v Bostonském podsvětí, kteří sami den co den bojují o přežití, i třeba pomocí zrad. Základem úspěchu tohoto filmu, je určitě dobrý kriminální román jako předloha (podle mnohých ohlasů, prý jeden z nejlepších vůbec), ocenit musím hezký minimalistický směr, vynikající realičnost, docela působivě vykreslenou atmosféru onoho města, ale až na ty dvě nezvykle tiché bankovní loupeže (které samotné nemají moc význam), mě to to celkově moc nevzalo, film přes svoje značně pomalé tempo spíše nudí. Snímek prakticky postrádá nějakou větší akce, nebo jen náznak či pokus o ní, napětí se divákovi také moc nedostává, chybí prostě jiskra-náboj, nějaké větší oživení a dynamika. Dalším problémem může být samotná románová předloha, přenesená na filmové plátno, samotný scénář je dost nesourodý, takže chvíli trvá než vůbec zjistíte o co tady komu jde, a než se ukáže co je tím hlavním cílem, snímek je i místy dost zmatečný a matoucí. Do světoznámé hitovky "Bullita" tohle mělo hodně daleko, svým ztvárněním to mělo blíže k francouzským noir kriminálkám a lá Melville. V tomto případě šlo o takový Post-Noir (Modern Noir). Mitchum a Boyle (parádně slizký) hezké spojení, samotný Mitchum podal skutečně vynikající a přesvědčivý výkon, jeden z nejlepších co jsem od něj kdy viděl, škoda že stále tak málo doceněných. Herecké výkony a dialogy, to je tady patrně to nejlepší vůbec, jinak toho snímek nabídnout moc nemá. Jako fanda zámořského hokeje (NHL) jsem ale musel ocenit záznam z dobového zápasu NHL, úplně na závěr, mezi místními Medvědy a Jestřáby z Chicaga - kde samozřejmě nechyběli a byli vidět hvězdy jako Bobby Orr (4), Phil Esposito nebo John Bucyk, někdejší hokejové superstar. Jeden z dalších Tarantinových inspiračních zdrojů. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Příjemné překvapení v podobě spolehlivě natočené old-schoolové kriminálky z prostředí americké galerky, která mi přijde zajímavější než slavnější Bullittův případ od stejného režiséra. Realistický příběh bezvýznamného člena podsvětí, který se nikdy nezmohl na pořádnou ránu a děsí ho představa soudu a následného vězení, které by na stará kolena mohlo znamenat konec rodinného zázemí. Odtud je jen krůček ke spolupráci s policií, jenže podej čertu prst a hned chce celou ruku, a to už pořádně smrdí a v sázce je příliš mnoho. Několik kriminálních deliktů, několik postav, jejichž osudy se navzájem proplétají, nepředvídatelnost a slušné herecké výkony. A na závěr jedna cynická tečka v podobě dvojsmyslného dialogu policisty a jeho práskače. Celkový dojem: 80 %. ()

Galerie (22)

Reklama

Reklama