Reklama

Reklama

Čajovna U srpnového měsíce

  • USA The Teahouse of the August Moon (více)

Je těžké zavádět demokracii tam, kde nikomu neschází. Divadelní komedie Johna Patricka Čajovna U srpnového měsíce měla svoji broadwayskou premiéru v roce 1953 a stala se velikým hitem s více než jedním tisícem představení. Kromě diváckého úspěchu byla vyznamenána Pulitzerovou cenou, Cenou Tony za nejlepší hru a stejného ocenění se dočkal i představitel Sakiniho David Wayne. Hollywoodská filmová verze z roku 1956, kterou režíroval Daniel Mann, byla tedy adaptací prověřeného textu, jehož se také poměrně věrně držela... O roli japonského tlumočníka Sakiniho projevil zájem Marlon Brando a celkem pochopitelně dostal přednost před sice skvělým, ale přece jen pro potřeby filmu málo známým Waynem. Jeho neméně kvalitním protihráčem je Glenn Ford jako kapitán Fisby, který dostane nelehký úkol zavést v malé vesničce Tobiki na japonské Okinawě demokracii (mj. tím, že pro ženy založí společenský klub a nechá postavit školu ve tvaru Pentagonu). Do své práce se pustí s nezlomnou vervou („Mým úkolem je naučit tyto domorodce, co to znamená demokracie. A oni se to naučí, i kdybych je měl do jednoho postřílet!"), ale brzy zjišťuje, že to nebude tak jednoduché. Než se naděje, vesničané ho s pomocí nastrčené gejši Lotosového Květu (významná japonská herečka Machiko Kyo) umluví, aby místo školy nechal zbudovat čajovnu. Velitel ostrova, plukovník Purdy (skvělý Paul Ford tu opakuje svoji broadwayskou roli) se však hodlá domů vrátit jako generál a nikdo mu to nepřekazí... Čajovna U srpnového měsíce patří k nejlepším komediím padesátých let a ze svého vtipu dodnes nic neztratila. S odstupem času si také uvědomíme, že byla nepochybně jednou z inspirací populárního televizního seriálu M*A*S*H (kromě Altmanova filmu samozřejmě). (Česká televize)

(více)

Recenze (20)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Natočit jen jedenáct let po bitvě o Okinawu ztřeštěnou komedii o americké okupaci nad tímto ostrovem svědčí možná o nutnosti všechny ty hrůzy odlehčit a udělat za nimi tlustou čáru. Což žádný film nedokáže. V té době byli přece ještě v plné síle účastníci bojů. Zajímalo by mě, jak tenhle film viděli? Jak se dívali na komedii o prvním roce okupace ostrova, jehož dobytí bylo tak krvavé, že Američani na základě těchto zkušeností použili atomovou zbraň místo původně plánovaného vylodění v Japonsku? Ale dosti dějepravy. ____ Film je šíleně crazy. S vypointovanými dialogy a situační komikou, která by uspěla i v éře jejího zlatého věku - grotesky. Nešikovný ale hodný Amík v doprovodu japonského tlumočníka - Marlon Brando! - se vydává zušlechtit a přivést k demokracii jakési nevzdělané japonské vesničany. __________Spolukomentujcí vzpomínají při popisu japonského tlumočníka na Švejka, ale tak je to dle mě jen z části. Vychytralý Sakini je v přímé řadě potomků sluhů z renesančních i starších komedií, kteří svou zdánlivou tupostí vždycky přečůrají pána (Scapino a jemu podobní -Švejk je složitější, ale do téhle debaty se tady nechci pouštět)____ Komedie má říz, baví a cílí přesně na omezenost okupační armády, která si myslí, že přináší pokrok. Škoda, že se zostra nastavené tempo snímku načas rozkliží, což je přesně zobrazeno oděvem Glenna Forda - když má župan, je to slabota. Před tím to práská jako bič, pak se děj trochu vleče, ale když zase oblékne uniformu, už nesledujeme jen komedii, ale i melodrama, které dojímá - chvíle loučení gejši s kapitánem nad šálkem neviditelného čaje. ___ Tenhle film má vtip, což je vzácné.___ A když budu školometská, tak i vypovídá o tom, že od stolu sebe lépe naplánované plány nefungují, pokud je místní obyvatelé nevezmou za své. ___ Ve zkratce řečeno: ať už jsme jakkoliv rozdílní: pití a hezká holka dokážou odlišnosti smazat nejlépe. /7. 8. 14./ ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Marlon Brando v neodolatelné komediální roli japonského (!) "Švejka", který rozvrací americkou armádu zevnitř a přetáčí naruby i život svého dobromyslného "pána" Glenna Forda, který přišel do zaostalé horské vísky na ostrově Okinawa jako důstojník okupační armády v roce 1946 zavádět americký model demokracie. Narozdíl od Brandova (údajně komerčně nejúspěšnějšího) filmu "Sayonara" natočeného o rok později, který problémy vyvstávající při střetávání americké a japonské mentality vykresluje ve vážné (byť melodramatické) rovině, je Čajovna U srpnového měsíce čistá konverzační komedie s prvky sitkomu a grotesky. P.S. Nenechte se zmást tím, co o Čajovně ve svých pamětech s tradiční dávkou zdrcující sebekritiky napsal sám Marlon: "(...) v Čajovně jsme Glenn Ford i já dokázali, jak snadno mohou herci zničit dobrou hru nebo film, když jsou příliš zahleděni sami na sebe a svůj výkon a nehrají v souladu s celkem. Byl to příšerný film a já se na svou roli vůbec nehodil." ()

Reklama

andrii 

všechny recenze uživatele

Vzhůru nohama. Učiněná vzpoura, učiněná anarchie. Demokracie není náš šálek čaje. Novému na chuť přijít nechceme a nechat si zasahovat do starých dobrých, už tuplem ne. Dohazovač psích kusů, šibal - sabotér, rebel všech japonských rebelů, vážně míněné servíruje v poloze žertovné. Protřelá klauniáda - rádce pána, Marlona Branda. Račte přivonět, račte si připít na jeho neobvyklé alotrie, herecké božství, kterým znovu a znovu udivuje. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Vtipná adaptácia divadelnej hry je skvelou príležitosťou pre komediálny talent mnohých hercov na čele s Marlonom Brandom, ktorý exceluje. Príbeh sa odohráva rok po vojne a americkí vojaci sa snažia zaviesť demokraciu na japonskom ostrove Okinawa. Že sa ich snaha míňa účinku, že sa v mnohom zosmiešnia ani netreba rozprávať. Čajovňa je svieže dielko plné vtipu a dobrej nálady. ()

danecek24 

všechny recenze uživatele

14. Zlatý Glóbus za rok 1956 - nominace (6) - Nejlepší film (komedie / muzikál), Nejlepší herečka (komedie / muzikál) - Machiko Kyo, Nejlepší herec (komedie / muzikál) - Marlon Brando, Nejlepší herec (komedie / muzikál) - Glenn Ford, Nejlepší herec ve vedlejší roli - Eddie Albert, Nejlepší film (podporující porozumění) - Daniel Mann ()

Galerie (13)

Zajímavosti (1)

  • V průběhu natáčení zemřel 12. května 1956 na infarkt Louis Calhern, jeho roli nakonec ztvárnil herec Paul Ford. (contrastic)

Reklama

Reklama