Reklama

Reklama

I na královském dvoře se chodí do školy. Yul Brynner a Deborah Kerrová v hlavních rolích slavného amerického muzikálu, oceněného pěti Oscary... Proslulý americký herec Yul Brynner (1920–1985) je u nás patrně nejznámější postavou pistolníka Chrise z legendárního westernu Sedm statečných. Pravdou ovšem je, že jeho nejslavnější rolí byl siamský panovník Mongkut v muzikálu Král a já dvojice Richard Rodgers-Oscar Hammerstein II. Jeho premiérové nasazení se odehrálo na Broadwayi v letech 1951–54 a obnášelo celkem 1246 představení. Mimořádný divácký úspěch této inscenace korunovala i různá ocenění, mj. pět prestižních cen Tony (z nichž jedna byla i pro hlavního představitele). Brynner se s touto rolí na broadwayské jeviště ještě dvakrát vrátil (1977; 1985) a samozřejmě byl prakticky jediným kandidátem i do připravované filmové verze. Ta vznikla v produkci hollywoodského studia 20th Century Fox v roce 1956 ve scenáristické úpravě Ernesta Lehmana a v režii zkušeného specialisty Waltera Langa, který vedle Brynnera použil i další tvůrce z jevištní verze (mj. choreograf Jerome Robbins a kostýmní výtvarnice Irene Sharaffová). Jeho partnerku ve filmu hrála britská herečka Deborah Kerrová, neboť divadelní představitelka Anny Leonowensové, známá diva Gertrude Lawrenceová, už v době natáčení nežila. 
(Česká televize)

(více)

Recenze (34)

vesper001 

všechny recenze uživatele

Jsem moc ráda, že se divadelní hra Král a já stala filmem (resp. velkofilmem), protože jinak bychom my, později narození, byli odkázáni na remaky, které jsou v lepším případě akční, v horším animované. Verze z roku 1956 ale nemá chybu. Anna je kultivovaná anglická lady s místy až neanglickým smyslem pro humor, její zaměstnavatel je svérázný vladař pevných zásad a železné nelogiky s početným harémem i potomstvem. „Kolik dětí máte?“ „Jenom 106. Nejsem ženatý moc dlouho.“ V prvních scénách král působí jako typický orientální diktátor, brzy se však ukáže, že i přes své „barbarství“ (= neevropský původ) je to muž, který nejen přemýšlí, ale i tak trochu filozofuje, nejen vládne, ale snaží se být i dobrým vládcem. Vyžaduje, aby se mu jeho ženy i děti klaněly až k zemi a byly mu naprosto poddány, ale zároveň by byl rád dobrým manželem i otcem všem z nich (kromě těch, co jsou v nemilosti, pochopitelně). Obdivuhodné na výkonu Yula Brynnera je skutečnost, že ať je král zrovna zábavný, panovačný, škodolibý nebo krutý, každou polohu mu stoprocentně věříte. Zároveň to mezi oběma hlavními postavami fantasticky jiskří, jejich vzájemná chemie je bezchybná. Nejlepší ze všech jsou proto scény jejich slovních konfrontací. („Jak mi tedy vysvětlíte, Vaše Veličenstvo, že je tolik mužů věrných jedné ženě?“ „Jsou nemocní.“) Výprava je překrásná a kostýmy – už dlouho se mi nestalo, aby se mi ty mužské líbily víc než ženské. Dialogy jsou politicky velmi nekorektní a velmi vtipné, stopáž je delší, ale únosná, zkrátka…et cetera, et cetera, et cetera. 10/10. (více zde) ()

otík 

všechny recenze uživatele

Příběhově a herecky moc hezké a kvalitní, po muzikálové stránce však pro mně osobně o ničem. Ani jediná píseň se mi nelíbila, taneční výstup pouze jediný, a to ještě skočná polka (tedy nic vizuálně zajímavého). Filmu by spíše slušel klasický vypravěčský formát bez písní. Jsem až překvapen, jak mě to vůbec nedostalo. I přesto však určitě kvalitní film. ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Jako mocný vládce Siamu a přilehlých vesmírů si dovoluji tvrdit, že musím mít hlavu nejvýš ze všech, že Lincolnovi chybí k úspěšnému vedení války sloni a že Britové nejsou dost na úrovni, aby jedli hůlkami. A taky si troufnu tvrdit, že Yul Brynner je jako vědecky mazaný král prostě dokonalý - i v těch srandovních pumpkách. Jenže to kolem jedinečného krále je celkem průměrné - děj, písničky, neposlušná Anna, více či méně poslušné manželky, jejich 106 dětí, et cetera, et cetera, et cetera. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

-2* po pár měsích od shlédnutí nejnovějšího zpracování knihy Anna a král Siamu z roku 1999 jsem zkusil pro srovnání i tuhle vyzdvihovanou starší muzikálovou verzi. A musím napsat, že tohle zpracování historického melodramatu mě nebavilo a dost mi vadila divadelní přehrávanost a tehdejší naivita, proto jsem to zvládnul jen s přetáčením. Svoje kouzlo to má a aspoň každý si může svobodně vybrat v jaké formě si tento příběh nechá vyprávět.[ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Velkofilm své doby, dnes působící na diváka poněkud kulisovitě divadelně, o to víc zde však září Yul Brynner. A kdo se chystá navázat poznámkou o bleskovce, říká si o ránu. Siamská inscenace Chaloupky Strýčka Toma je svojí "šíleností" nezapomenutelná. Více než dvouhodinová stopáž je snesitelná - pro mě osobně daleko lépe než třeba u My Fair Lady. Mimochodem Anna A Král s Jodie Foster a Chow Yun-Fatem trvá ještě o čtvrt hodiny déle, za což ale nemohou hudební čísla, ale akční scény;) 80% především za Yula a jeho nechtěný humor, pro nové zpracování v době prolezlé politickou korektností zřejmě nevhodný. ()

Galerie (76)

Zajímavosti (13)

  • Původní divadelní představení „Král a já“ se hrálo na Broadwayi od 29. 3. 1951 a dočkalo se 1246 repríz. Zatímco v roli Anny se vystřídalo několik hereček, krále hrál ve všech představeních Yul Brynner. (vesper001)
  • Roli Anny Leonowens měla původně ztvárnit Maureen O'Hara, ale Yul Brynner výslovně požádal o obsazení Deborah Kerr, kterou předtím viděl ve hře „Tea And Sympathy“. On sám se neucházel o hlavní roli ve filmovém zpracování, ale o jeho režii. (vesper001)
  • Příběh filmu je založen na knize Margaret Landon „Anna a král Siamu“, skutečném příběhu Angličanky, která byla v letech 1862–1867 vychovatelkou dětí siamského krále Mongkuta a inspirovala jej k politickým reformám. (vesper001)

Reklama

Reklama