Reklama

Reklama

Udju Azul di Yonta

  • Francie Les Yeux bleus de Yonta (více)
všechny plakáty

Recenze (2)

Traffic 

všechny recenze uživatele

Yontiny modré oči je zajímavé sledovat jako příklad kolonizační síly hollywoodského transnacionálního stylu. Přestože jde totiž o film afrického režiséra natočený s africkými herci, je v něm jasně patrný vliv neviditelného stylu, který se pro svoji čistotu a srozumitelnost rychle rozšířil za hranice USA. Kromě vcelku povinného dodržování návaznosti pohledů a dalších kontinuitních pravidel se tu opakovaně využívá analytické střihové skladby (prostřihy z celků na detaily postav a zpět) a herectví se řídí metodou "stand and deliver". Možná právě proto působí snímek Flory Gomese tak trochu nepatřičně a strojeně: Afričané tu toporně postávají, odříkávají své věty a pak zase poslušně vycházejí ze záběru. Afriku přitom často vnímáme jako divoké necivilizované místo nacházející se mimo západní vnímání času a prostoru, z našeho pohledu ovládané chaosem. Alespoň v rovině vyprávění se však snímek klasickým normám vzdorovat snaží. Yonta si sice dává za cíl vypátrat identitu tajemného ctitele, ale nakonec se o ní dozvídá jakoby mimochodem a bez vlastního přičinění. V závěru se nevytváří žádná partnerská dvojice a vše vyznívá tak trochu do ztracena. Yontiny modré oči tak v celku představují film, který by se podle mě dnes už nedostal do výběru festivalu v Cannes, protože od uměleckých snímků se v současnosti očekává větší stylistická propracovanost a nezávislost na (původně) hollywoodských normách. ()

Reklama

Reklama