Reklama

Reklama

Tajemný předmět o polednách

(festivalový název)
  • Thajsko Dokfa nai meuman (více)
všechny plakáty
Trailer
Experimentální / Fantasy / Mysteriózní / Drama / Dokumentární
Thajsko, 2000, 83 min

Obsahy(1)

Celovečerní debut thajského umělce Apichatponga Weerasethakula se stal, společně s totálně odlišným barvotiskovým retrowesternem Wisita Sasanatienga Fah talai jone (Slzy Černého tygra, 2000), jedním z prvních thajských filmů uvedených na některém z velkých evropských festivalů (zde konkrétně MFF Rotterdam). Již tímto prvním filmem si režisér získal mezinárodní uznání a Tajemný předmět o polednách zároveň v mnohém naznačuje témata a styl jeho pozdějších hraných děl.
Snímek se pohybuje na pomezí hraného filmu, dokumentu a pseudodokumentu, přičemž mezi těmito třemi základními vyjadřovacími formami neustále osciluje. Dokumentární záběry thajského venkova a dialogy s obyvateli země se prolínají s mystickou aurou prostupující celým filmem, který je zároveň záměrně značně nestabilní i co se žánru týče (pohádka, road-movie, horror, sci-fi, muzikál). Dichotomii každodenního života v současném Thajsku a tajemných prvků zakořeněných v dávných pověstech či animistických příbězích (která bude jedním z dominantních témat Weerasethakulovy filmografie) naznačuje již název, v němž se propojuje nejasná formulace („tajemný předmět") s jasně daným časovým určením („o polednách", tedy v poledne). Název je zároveň autorovým „darem" kritikům, kteří všechny jeho další filmy rádi a často označovali termínem „tajemné předměty".
Film byl natočen v amatérských podmínkách na černobílý 16mm materiál (poté byl překopírován na 35mm) a jeho příběhu dominuje princip improvizace. Štáb cestuje Thajskem od severu k jihu a vyzývá protagonisty k improvizovanému rozvíjení ústředního příběhu paraplegického chlapce a jeho domácí učitelky Dogfahr (její jméno se dokonce objevuje v původním názvu filmu). Tajemný předmět o polednách tak navazuje na surrealistický princip exquisite corpse, který praktikovala skupina kolem André Bretona a Marcela Duchampa. Jednalo se o hru, v níž každý zúčastněný rozvíjel dané téma bez vědomí toho, jak toto téma pojal předchozí hráč. Na konci hry vznikl text složený z jednotlivých příspěvků tvořících koláž na dané téma. - Jan Jílek (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (7)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Weerasethakulov debut je experimentálny film. Niekoľko postáv rozpráva príbeh o postihnutom chlapcovi a ten sa stáva skutočným??? Neviem. Veľmi sa mi páči príchuť niečoho nadprirodzeného hoci je film natočený na digitál a neobsahuje žiadnu výraznu vizuálnu scénu - teda priestor pre mágiu je tam nulový. Na druhú stranu je plný motívov aké som mohol vidieť už v Blisfully Yours takže predpokladám, že sa tu ukazujú náznaky tém s akými bude tvorca neskôr pracovať. Celý film mi príde ako vystrihnutý z nejakých dávnych dôb kedy žiadne problémy neexistovali ale rovnako neexistovala žiadna dráma. Všetko bolo všedné a nezaujímavé. Tak si začali ľudia rozprávať príbehy. Bez rozdielu koľko mali rokov. Toto sa snažil Apichatpong zachytiť + ešte partiu hrajúcich sa detí. Veľmi zvláštne ale v tom pozitívnom zmysle. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

Tajemný předmět o polednách v sobě zahrnuje všechna témata, kterým se Apichatpong Weerasethakul ve svých pozdějších filmech věnuje. Určitou formu nemoci, iluzornost vnímání, symbol božstva, prezentovaného ať už jako ducha, osoby nebo nehmotného fluida. V podstatě se dá Tajemný předmět chápat jako manifest jeho tvorby. Mnohem hlubší a výživnější čtení jeho filmů zpřístupňuje alespoň povrchní znalost buddhismu. A jako buddhisté mají možnost svým chováním ovlivňovat svoje budoucí vtělení, tak i Weerasethakul kontroluje tok jednotlivých vyprávění. Ač se to na první pohled nemusí zdát, propojenost a kompaktnost vyprávěných příběhů v Tajemném předmětu je až zarážející. ()

Reklama

jitullaa 

všechny recenze uživatele

Film jsem viděla v rámci LFŠ v Uherském hradišti. Jde o černobílou road movie napříč Thajskem plnou bizarních úkazů a příběhů. Lidé z různých koutů Thajska nezávisle na sobě vyprávějí příběh o klukovi na vozíčku a klukovi z vesmíru. Některé výpovědi jsou uvěřitelné, některé bláznivé, jiné velmi zvláštní, další fakt divné a děsivé, ale všechny dohromady jsou dokonale autentické a plné života. Příběh nabírá na rychlosti a nabývá opravdu nečekaných rozměrů. Divákům nezbývá než jen nevěřícně zírat na plátno s otevřenou pusou. Velmi nevšední zážitek. ()

NeosinneR 

všechny recenze uživatele

[Letní filmová škola 2011, Uherské Hradiště] V skratke ide o prerozprávanie legendy o chlapcovi na vozíku a jeho učiteľovi viacerými ľuďmi, pričom každý má trošku inú verziu. Každopádne, prvý dojem, druhý a dokonca aj tretí je jedno obrovské WTF. Miestami som proste absolútne nechápal, chvíľkami sa strácal a keď začali odchádzať ľudia zo sálu, moc som sa im nečudoval. Potom nastala nejaká vtipná chvíľka, napr. keď príbeh prerozprávavali deti (a zakomponovali tam tigra), no proste veľmi experimentálny film. Na dlhšiu dobu stačilo takýchto kúskov. ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Funguje tak trochu jako Příběhy tisíce a jedné noci. Vyprávěcí koncept je naprosto otevřený a volný. Dokument je především nositel arbitrárních podnětů k fikci. Skutečné příběhy se prolínají s bláznivými nápady a sny. Pamět a kolektivní nevědomí si nevybírá - všechn je stejně relevantní materiál ke zpracování. ()

Galerie (6)

Reklama

Reklama