Reklama

Reklama

Obchodníci s "coolturou"

(TV film)
  • USA The Merchants of Cool (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Američtí "teenageři", dospívající mládež, utratí ročně 100 miliard dolarů. A za dalších 50 miliard dolarů jim nejrůznější věci nakoupí jejich rodiče. Mladí lidé, a nejen v USA, se stali cílovou skupinou, na kterou se zaměřili velcí výrobci spotřebního zboží spolu s producenty zábavního průmyslu a pomocí přímé i nepřímé reklamy si "své zákazníky vychovávají". Ovlivňují vytváření životního stylu, jehož skutečným smyslem je spotřeba toho "pravého "zboží". Mnoho mladých lidí si to vůbec neuvědomuje a hru symbolizovanou slogany jako "Nevaž se, odvaž se" či "Klídek - pohoda" berou jako svou vlastní. Mediální produkty určené mládeži vycházejí často také z jakéhosi "prvoplánového rebelství". A tak se v mnoha případech "generační revolta" stává jen dalším zbožím a mnozí charismatičtí "rebelové bez příčiny" rebelují hlavně kvůli zajímavým honorářům reklamních agentur. Americký dokument režiséra Baraka Goodmana nabízí pohled na praktiky marketingových a obchodních stratégů a zároveň je zamyšlením nad tím, jak dalece bezprostřední je či není svět dnešních mladých lidí. Věříme, že hledání odpovědí na otázky, které nastoluje, bude zajímavé i pro mladé lidi a jejich rodiče v České republice. A snad nejen pro ně. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (9)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Výborný dokument, který za 60 minut stihne otevřít opravdu hodně výsostně zajímavých témat. O tom jak v dnešní době působit na vkus mladých, vše od reklamních spotů, kapel, životního stylu, seriálů...Ukáže jak se podprahově a skrytě dá něco zviditelnit, jak se dá vyrobit star typu Britney či udělat z Limp Bizkitz kapelu numero uno. O vlivu MTV a jejího rychlostylu, o psaní a cílení seriálů typu Beverly Hills či Dawson´s Creek apod. Trošku zamrzí, že do té hodiny se nevešlo spousta zajímavých věcí a pár se jich zde jen otevře, ale vyzní do ztracena. Rozhodně námět na minimálně dvojnásobnou délku. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Téma musí zaujmout skoro každého, včetně té části mládeže, která si suverénně myslí, že pro ně trendy neplatí a že se jim dokáží vyhnout. Avšak chtělo by to něco trochu hlubšího, sociologicky zasvěcenějšího, co by nemuselo být určeno pouze pro rádobyanarchistické vyznavače antiglobalizačního boje. V každém případě to však slouží jako hold konzumním přístupům nejvyššího stupně a možná i tochu oddechovější příručka pro mladé kandidáty marketingu. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Dokument odhaluje spoustu zajímavých zákulisních praktik nadnárodních korporací, kdy název showbussiness, tedy hlavně to "bussiness" skutečně odpovídá. I když mohlo být téma rozvedenější a propracovanější, i tak zůstává silný námět k zamyšlení, který vás vyvede z omylu, že ještě existuje něco jako nezávislá tvorba nebo snad dokonce umění. Tedy v Americe vůbec ne. ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Komerční dokument o komerci. Masová šrotiště na sledovanost, zájem diváka s chutí ovlivňovat jeho rozhodování, jeho zájmy a hodnoty, to všechny shrnuje jediný titulek - MÉDIA. Ať se nám to líbí nebo ne, šachisté co tahají figurky v podobě diváka po sobě vlastní šachovnici tak ovládají dnešní svět. Jsou nám servírovány v seriálech, kde se oko dokumentu zaměřuje na sex a sexualitou všeobecně, která (to koukáte co?!) nabírá na obrazovkách stále větších obrátek. Dawson's Creek jak jsem pochopil má být jakousi morální antikoncepcí pečlivě skrytou do pozlátka citů a krásných tvářiček. Ty krásné tvářičky všeobecně někdy hrají jasný prim jako kupříkladu u zmiňované Britney Spears, které umetly cestičku k vrcholu silná hudební média (a jak se třeba v její herecké kariéře ukázalo, zas tak světabornej talent to holka teda není). Soutěže krásy, hledání modelek a holčiny sotva odrostlé hraní si s Bárbínama, co na párty tančí jako profi slečny od naleštěných tyčí. Hledači talentů, kvůli kterým se z milých děvčátek stávají chladnokrevně jednající ženy, kterým by 7mou třídu netypnul ani přiopilej telepat. Oproti tomu měla část o nekomerčním, undergroundovém poli zájmu ukázat, kdo se chce vymykat nalinkovaným trendům. Kapely jakožto Insane Clown Posse nebo Limp Bizkit začaly razit novou vlnu hudební revolty v podobě nezřízeného a sprosťárnama nadupaného rap-metalu. Ale kluci kolem velkohubého Freda Dursta už ve své revoltě zapomněli, že právě komerce je dostala na takový vrchol, který si kapela na čas pronajala. Zkrátka zasvěcené vyprávění o něčem, co nám ani nijak zvláštní nepřijde, umně sestříhané a nudně odkecané. Pro tu úvodní větu dávám 3 komerční hvězdičky. [6/10] ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Dokument ponúka už objavené, zjednodušené tézy v pôsobivom zhrnutí: Ovplyvňovanie dospievajúcich ku kúpe produktov ich vlastnými zbraňami- odmietaním a nihilizmom. Buď proti všetkým, ale našu značku si kúp, našu televíziu sleduj a kupuj výrobky ňou propagované. Kašli na rodičov, učiteľov, politiku, vládu, ale uži si (s nami). Spomenie sa pätica megakorporácií (Vivendi/Universal....) ovládajúcich všetko od kníh, filmu, oblečenia cez alkohol až po hudbu, ale nejde pod povrch a neukáže, čo všetko vlastnia, kam až vedú ich chápadlá, ako ovplyvňujú bežný život kohokoľvek z nás (až by z toho mrazilo). Namiesto toho sa celým filmom ako červená niť vinie upozorňovanie na bludný kruh od undergroundu k mainstreamu, bez výnimky. Alternatívu predstavujú pomaľovaní šašovia, ktorí nakoniec končia v chápadlách MTV. Bože, akoby nič iné, odpojené od týchto štruktúr, neexistovalo (!), len TV, reklamy a hip-hop. Niekoľko zaujímavých postupov je zľahka načrtnutých (napr. detailnejší rozbor by si zaslúžilo spomenuté vyhľadávanie lídrov mladých), odznie aj zopár myšlienok, ale v celkovej urečnenej koncepcii filmu sa stratia. Rozpačitý dojem z nevyužitej príležitosti, kde výsledok viac pripomínajúci marketingovú objednávku ako objavný a skryté súvislosti odhaľujúci dokument. 50% ()

Terminus 

všechny recenze uživatele

Nejen staří zapšklí důchodci se podivují nad tím, kam ta mládež spěje. Podivují se i mladí tvůrci tohoto poněkud naivního dokumentu, který se s vyvalenýma očima snaží odhalit zákulisí merchandisingu či propojení zábavního průmyslu a zdánlivě nezávislé kultury (hip-hop, Limp Bizkit). Nejzajímavější momenty přicházejí při popisu vzestupu rap metalových skupin - z undergroundu určeného privilegovaným, těm, kteří se chtělí odlišovat a tvořit vlastní kulturní milieu, až do pozice těch, kteří diktují vkus. Nic převratného se však nedozvíme, komentující Douglas Rushkoff navíc otravuje svými zhrzenými výlevy o tom, že "mládež byla vždycky divoká, ale alespoň to nebylo spojeno s televizí". Ano, televize pro mladé je sex a násilí, ale je třeba z toho vyvozovat něco více než zdrcené výkřiky do tmy, kterým tímto dokument bezesporu je. "Antibushové", antiglobalisté a různí "zelení" však budou utvrzeni ve svých názorech. ()

venalce 

všechny recenze uživatele

Děsivé...velice děsivé. Při sledování jsem děkovala za to, že jsem v něčem takovém nevyrůstala (rozhodně ne v takové mediální masáži). Vychovávat děti v Americe musí být vážně "zábava". No, však ono už to přichází i k nám, takže je nám takových dokumentů víc než třeba. ()

Amper01 

všechny recenze uživatele

Od doby natočení dokumentu se hranice lovišť rozšířila až na děti od 3-4 (?) let a díky médiím se posunuly hranice morálky až do míst naprosté nevázanosti. Ale ovoce se už začíná vracet - stačí otevřít noviny... Za sebe mohu pouze říct - díky Bohu, že jsem byl toho všeho díky věřícím rodičům uchráněn! Nic z toho jsem neznal a nevidět tento dokument, tak snad ani nadále neznám. Myslím kromě podlých praktik, jak pro peníze zničit svět... ()

Reklama

Reklama