Reklama

Reklama

Devátý den

  • Německo Der neunte Tag (více)
Trailer

Obsahy(1)

Abbého Henryho Kremera propustí nacisté jednoho dne roku 1942 ze živoucího pekla z koncentračního tábora v Dachau a pošlou ho domů do Lucemburku. Po pár dnech na svobodě ale zjistí, že od německých katů nedostal milost, ale že má devět dní na to, aby přesvědčil lucemburského biskupa ke spolupráci s německými okupanty. Mladý důstojník Gestapa Gebhart se snaží přimět abbého Kremera, aby vyvolal rozpor mezi lucemburskou církví a Vatikánem. Za nesplnění tohoto úkolu mu hrozí převelení do některého z vyhlazovacích táborů. Začíná devítidenní válka mezi těmito dvěma muži, pro jednoho boj o moc, pro druhého boj o přežití. Gebhart, vysvěcený diákon, se ho nejprve snaží přesvědčit teologickými argumenty, když ale vyjednávání zklamou, musí nastoupit ráznější prostředky. Zvítězí v abbém hlase svědomí nebo hrůza z návratu do koncentráku? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (41)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Farář Kramer stojí před dilematem, zda zachránit tělo či duši. Pro silně věřicího jednotlivce to může být zdánlivě jednoduchá otázka, ale pokud člověk nerozhoduje pouze o sobě, stává se pro něj život peklem. Komorní válečné drama, které se mi zapíše do paměti především představením Ulricha Matthese, který prakticky souběžně hrál jak postavu hlavního říšského propagandisty, tak oběť nacistického režimu a obojího se zhostil bravurně. Stejně tak jeho protihráč, představitel gestapáka Gebharta. Dojem na mě udělalo i vykreslení života v koncentračním táboře - jasně, na tohle téma už toho byla natočena celá řada, ale tohle bylo zkrátka v něčem jiné a ačkoliv nejsem věřící, tak to na mě působilo nějak osobněji. Němci se zkrátka dokáží podívat své nedávné historii do očí jako nikdo jiný a i tentokrát se jim to povedlo na výbornou. 90% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nacizmus a cirkev, to je veľmi nepohodlná téma a preto asi aj toľko málo filmov na túto tematiku vidíme. Teda myslím dokopy, samostatne pochopiteľne je to o niečom inom. Hra na kočku a myš, neprehľadná šachová partia, mladosť verzus skúsenosti, svedomie verzus zodpovednosť. Bernard to mal počas tých deviatich dní rovnako ťažké, ako počas pobytu v Dachau, ak nie ešte ťažšie. Škoda, že Schlondorff nakrúca až príliš televízne, na veľkom plátne si tento vizuál neviem dobre predstaviť, ale možno by to fungovalo. Skôr ako divadelnú hru. Inak hodnotné dielo, ktoré ukazuje, že čo sa týka koncentračných táborov, dajú sa nakrúcať aj veľmi originálne snímky. Ulrich Matthes je veľmi charizmatický a výrazný herec a ak ste ho videli aspoň v jednom filme, na jeho tvár nikdy nezabudnete. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Zajímavé. 1) Pamatuji si výrazné oči 45letého Ulricha Matthese (kněz Kremer), působivou atmosféru v koncentračním táboře a skvělou výslovnost (mluvil rychle a stejně jsem mu rozuměl každé slovo) 28letého fešáka Augusta Diehla (esesák Gebhart). 2) Za zmínku stojí i postoj církve a Gebhartovo svědomí. ()

Bubble74 

všechny recenze uživatele

Působivé drama, které přesvědčivě, ale nenásilně vyobrazuje hrůzy fašistického vražedného systému a tématicky se zaměřuje na postoj katolické církve k národnímu socialismu. Klade přitom stále aktuální otázky svědomí, víry, zrady a viny. Schlöndorff zde upouští od klišé jednoznačného dobra a zla, neboť i nacista Gebhardt je nalomená figurka a stává se tak autentičtějším protihráčem kněze Kremera. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Tam odkiaľ prichádzam niet boha!"Tým miestom je koncentračný tábor Dachau.Odtiaľ na 9 dní , nútene odchádza kňaz Kremer.Tých 9 dní sa odpočítava aj na obrazovke a kňaz má čoraz menej času na úlohu , na ktorú mal jasný názor ešte pred prepustením.U.Matthesa s charakteristickými rysmi poznáme už z Pádu tretej ríše, ale tu na ňom stojí celý film.Film je komornou drámou o postoji človeka a kňaza k nacistickej nadvláde a snahe Hitlera a jeho zverencov nakloniť si cirkev na svoju stranu.Aj keď sa snažím naslúchať každému príbehu z vojnového obdobia , tento u mňa na štyri hviezdičky nedosiahol a to hlavne kvôli pre mňa nie príliš zaujímavému "cirkevnému pohľadu". Ako dráma o nezlomnej sile a vôli stojí za pozretie.60%. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (1)

  • Scénář Eberharda Görnera (Nikolaikirche) a Andrease Pflüglera (Operation Rubikon) se opírá o skutečné události a o autobiografické zápisky lucemburského kněze - abbého Jeana Bernarda. (ČSFD)

Reklama

Reklama