Režie:
Pavel BlumenfeldKamera:
Václav HuňkaHudba:
Jiří ŠustHrají:
Jiřina Švorcová, Vladimír Ráž, Gustav Heverle, Otomar Krejča st., Otakar Brousek st., Viola Zinková, Jela Lukešová, Josef Gruss, Marie Brožová (více)Obsahy(1)
Velký případ nadporučice Terezy Machátové (Jiřina Švorcová): Ing. Bernard (Vladimír Ráž) oznámí, že se jeho žena (Viola Zinková) nevrátila z návštěvy příbuzných v Berlíně. Tereza, která společně s kapitánem Landou (Gustav Heverle) záležitost vyšetřuje, si zjištěná fakta dá do souvislosti s nálezem těla utopené ženy. Pachateli zbývá jen přiznání... Nezajímavá konverzace na kriminální téma. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (25)
Jiřina Švorcová v roli vyšetřovatelky. Na svou dobu trochu překvapení, ale v detektivním žánru zásadní zlom. Snímek je však velice nezáživný a táhnoucí. Scénář cílí především na konverzaci, která pomíjí veškeré napětí a alespoň ždibec tajemna. Ona vyšetřovatelka nadporučice Tereza Machátová je až neuvěřitelně lidská a jako policistka absolutně nepřesvědčivá. Příběh ale není napsán špatně. Potřebuje však hodně oživit. A tak tu máme detektivku, která je tak odpočinková, že u toho bude nejeden spolehlivě usínat. ()
Neuvěřitelně zamotaný případ se snaží obecenstvo přesvědčit, že se běžní pracující stále snaží utíkat na Západ, a že se kvůli tomu dokonce dopouštějí i závažných kriminálních činů. Socialistická propagace „nejkrásnějších křesťanských svátků“: „Manželce posílá k Vánocům vždycky nějakou pozornost.“ 20:05 – něco jako merkelsign; Esenbačka: „Chceme lidem pomáhat a oni se nás bojí.“ – první část věty výsměch tehdy i dnes. 1:07:04 – bohyně Kálí 1:15:02 – symbolika jednoho oka Slabší tři rudé hvězdičky. ()
Černobílá detektivka z roku 1961 s p. Rážem v děčínských kulisách ode mne dostane těžko méně. Pí Švorcová pojala docela dobře roli začínající kriminalistky, která vyšetřuje s empatií a porozuměním psychologii. Film stojí za shlédnutí mj. díky pěkným exteriérům i interiérům. Perlička: pasy měli občané nejspíš na úřadě (i když to možná bylo personální oddělení zaměstnavatele) a brali si je jen na cestu. Kvůli letošní karanténě mi ale nejexotičtější přišlo, jak si všichni pořád podávali ruce. ()
Prostinký název filmu, který ničemu nenasvědčuje, odkazuje pouze na to, že hlavní postavou bude žena, jinak nic jiného. Film se nese na vlně tehdejších kriminálních příběhů. Má však jednu zvláštnost, hlavní postavou je skutečně žena, která je dokonce vyšetřovatelkou případu.Tu hraje Jiřina Švorcová, která vypadá skutečně dobře. Ale já jsem ji tu vyšetřovatelku nevěřila. Prostě mě nedokázala přesvědčit. ()
Jelikož soudruh režisér Blumenfeld vyzval mou oblíbenou Jiřinu k velmi zajímavé roli, dokážu být velmi shovívavý. Není to pouze Švorcová, ale pro režiséra nezvyklé dlouhé, skvělé scény, namísto vteřinových střihů a naivních pohledů do kamer. Celkově výborné herecké výkony. Krejčovo rozverný kumštýř má v sobě dokonce i určitou uvolněnost, která do roku výroby skvěle sedí. Pro mě osobně je nepřekonatelně smutné, že se Jiřina Švorců nedala spíše alternativní cestou, nýbrž cestou stranickou a ideologickou. Je to paní herečka, která by pod vedením jiných režisérů předvedla určitě super výkony. Zde opět dokazuje, že i žena se v socialistickém soužití může věnovat ryze mužské činnosti. Sesedla z traktoru (CESTA KE ŠTĚSTÍ), svlékla montérky a nasazuje zelenou uniformu. ()
Galerie (2)
Photo © Filmové studio Barrandov
Reklama