Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Děj se odehrává v 17. století, do západní Afriky proniká islám a křesťanství. Pro obě náboženství jsou k naplnění kostelů i mešit dobré všechny prostředky. Nikdo se neštítí ve jménu víry použít zbraně, alkohol nebo uplácet bezcennými cetkami. Islám získá na svou stranu královskou rodinu i šlechtu, ale narazí na odpor lidu Ceddo. Pro tuto etnickou skupinu původních obyvatel by změna náboženství znamenala zavržení tradičního afrického spiritualismu. Ousmane Sembene shromáždil dokumenty o historii lidu Ceddo a natočil film založený na skutečných událostech. Dílo je jedním z klíčů k pochopení kořenů africké společnosti a zároveň poctou ženám, protože i tentokrát to bude žena, kdo se vzepře útlaku. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (10)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Výrazná divadelní stylizace – na jedné straně důraz na obřadnost, důsledné zachovávání konvencí při jednání, teatrálnost gest, neproblematičnost postav a převažující statické scény, na druhé pak výrazně distancující hudba ve spojení s bezčase působícími kulisami a kostýmy, vyvolávajícími (přinejmenším v dostatečně nezasvěceném evropském divákovi) dojem, že zde se děj odehrává právě nyní (ostatně se Afrika častěji vyjevuje jako stále táž) – mi celé zachycené drama lidu Ceddo proměnilo v jakousi liturgickou divadelní hru, pravidelně sehrávanou a připomínající a uchovávající vlastní minulost. Tedy: jako bych nebyl svědkem historického dění (historického filmu), ale divákem (dokumentárního) záznamu cyklického rituálu, při němž moderní Afričané znovuprožívají své historické povstání. Tento pocit během dvouhodinové cesty různě sílil a slábl a při princezninu heroickém závěrečném činu nakonec převládl – a obávám se, že mi snad původní režisérský záměr zkreslil. Uplatněné výrazové prostředky mi však, příliš vzdálenému, jiný výklad neumožnily. Obřad. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Člověka až překvapí, jak kvalitní snímek se k němu může dostat ze Senegalu. Mimo jiné i proto, že jsem nějak moc nevěděl, že se v Senegalu točily nebo točí filmy. Tenhle rozhodně stojí za zhlédnutí, protože ukazuje, že je možné natáčet filmy v různých oblastech a s různými postavami. Nijak překvapivě snímek vypadá dobře. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sembene sa znova v ďalšom svojom filme venuje inému problému Senegalčanov a Afričanov všeobecne. Tentokrát si berie na paškál prenikanie náboženstiev do kútov sveta, ktoré si žili dovtedy po svojom. Jedná sa taktiež o formu kolonizačného smogu, ako napríklad Coca cola v obchodoch v Xale. Sembene opäť kritizuje, oslavuje a satiruje svoj národ. V podstate v rovnakej miere a asi aj preto sú jeho filmy prístupnejšie širšiemu okruhu divákov aj inde vo svete. Zaujímal by ma význam využitia hudby 70. rokov, či režisér chcel poukázať jej nepriliehavosťou k deju k neprirodzenosti kontaminácie islámu a kresťanstva domorodcov, alebo sa mu proste iba páčila. ()

Sarpele 

všechny recenze uživatele

Nadčasový příběh o islamizaci (resp. kristianizaci) Afriky. Muži, přestože jsou nositeli moci, se nakonec nechají zlomit. Až žena (princezna Dior), sybolizující zároveň pradávné hodnoty a budoucnost Afriky, se dokáže vzepřít. Pro nelichotivý pohled na islám (oficiálně však kvůli špatné transkripci názvu) byl film v Senegalu několik let zakázán. ()

JimiH 

všechny recenze uživatele

Náboženské války v prostředí afrického kmene... trochu divadelní pojetí mě ze začátku nadchlo a bavilo, ale nadšení rapidně opadalo s tím, jak děj setrvával na místě a nebýt závěrečného zvratu, dalo by se říct, že šlo jen o pár hádek a jeden únos. Což je na film s tak nosným tématem z mého pohledu málo. ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama