Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokud ji nepoznal, byl štít jeho jediné lože a meč jedinou milenkou... Evropa jedenáctého století byla roztříštěna na mnohé malé útvary, kde se jen těžko dalo žít v bezpečí a harmonii. V této době posílá normanský vévoda Vilém svého nejvěrnějšího rytíře Chrysagona de la Crux (C. Heston) do Bohem zapomenutého kraje plného močálů a bažin, aby bránil zdejší poddané proti fríským nájezdníkům z moře. Dorazí právě včas, aby na poslední chvíli odrazil útok fríského knížete, jenž kdysi přivodil zkázu jeho rodině. Frís sice unikne, ale rytíř si ihned získá na svou stranu místní. Když se usadí, zamiluje se do prosté dívky Bronwyn (R. Forsythová), která má několik dní před svatbou. Chrysagon neodolá touze po dívce a dle místních zvyklostí se dožaduje svého práva první noci. V den její svatby je odvedena do jeho věže, ale za rozbřesku se jí Chrysagon nehodlá vzdát. Tím si znepřátelí své poddané, kteří si poté přivedou na pomoc jeho nepřítele… (Česká televize)

(více)

Recenze (45)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Ve 13 letech jsem byl vášnivým čtenářem romantické rytířské literatury a kdybych v té době, kdy byl mým vzorem Ivanhoe Waltera Scotta, zhlédl i Schaffnerova Válečníka, určitě by se mi tohle drama z raného středověku líbilo. Bohužel od té doby už uplynulo pár dekád a romantismus v literatuře ani na stříbrném plátně už mi mnoho neříká. Válečník je snímek své éry, zapadá do série vysokorozpočtových historií inspirovaných hollywoodských děl, které se opíraly o slavná jména a dechberoucí výpravu. Právě výprava je důvodem, proč nakonec dávám třetí hvězdičku, protože přes půl hodiny trvající obléhání pevnůstky je působivé i dnes. O to víc s vědomím, že se na výsledném dojmu nepodílely digitální triky. To ostatní už vyčpělo, milostná linka je melodramatická, tempo rozvláčné, konflikt obou bratrů příliš patetický a chtěný. Fanoušci historizující fantasy se budou u Válečníka poněkud nudit. Výrazové prostředky tehdy zkrátka vypadaly jinak. Charles Heston v témže roce hrál titulní úlohu ve snímku Ve službách papeže, což je film spadající do zlatého fondu kinematografie, je nadčasový a filmovým fandům ho můžu jen doporučit. Válečník se sice zhlédnout dá, ale spíš jen v rámci mapování jednotlivých filmových epoch a stylů. Celkový dojem: 55 %. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv pod stejným názvem vyšel nedávno čínský historický bojový film, zde jde o evropský středověk s Charltonem Hestonem v hlavní roli.   Statečný rytíř dostane v léno a jakožto správce na starost kus země, ohrožované ze dvou stran nepřáteli. Přesto bude mít větší potíže s místními vesničany, kteří nejen stále ctí pohanské, a nikoliv křesťanské tradice. Navíc se do jedné dívky zamiluje, a je otázkou, nakolik je dívka čarodějka. K tomu všemu - aniž to tuší - má na hradě jako zajatce syna náčelníka jednoho z nepřátelských národů, takže se dá očekávat brzké přepadení... A i ve vlastní družině se pánovi brzy postaví jindy jeho věrný voják Draco. Poněkud překvapivě snímek neopouští v podstatě jednu lokaci - hrad, vlastně je to jen kulatá věž - a blízké okolí s vesnicí. Kulisy jsou však dokonalé a výborně prokreslené. Začátek asi viděli tvůrci čarodějnice z Blair Witch a inspirovali se cingrlátky v lese i zavěšenými panenkami ve větvích. Samotná hradní věž je připravena k prozkoumání - s hlavními hrdiny projdeme všechna tři patra a dostaneme se i na věž a můžeme se pokochat výhledem. Hodně to pomáhá v dalších scénách, kdy má divák pocit, že je doma. Nejde o epickou ságu, přesto se zde odehraje hodně emocionálních scén, navíc charaktery postav nejsou jednoznačné - především hlavní hrdina je sice statečný válečník, ale mizerný diplomat, navíc se dokáže uchýlit k podvodu. Důraz je kladen i na atmosféru místa, tajemné pohanské obřady, střet křesťanství s čáry. Hodně zajímavý film i po těch 44 letech. Zato disk je mizérie. Načne jej protipirát a dva trailery, další tři jsou v hlavním menu, jinak žádné bonusy, jen statické menu. Obraz je ve formátu letterbox, zvuk mono a české podtitulky občas s překlepy. Možná by si firma Barrandov - Dabing měla najmout solidního korektora. ()

Reklama

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Středověk, jak má být!!! Film skvěle vystihuje poetiku té doby (pohledy z věže, západy slunce, skvostná lyrická hudba) a mám pocit, že takhle nějak rytíři ve středověku mohli žít. Můj oblíbenec Charlton Heston je ve své roli opět skvělý. Další hodně zajímavě napsaná a dobře zahraná postava je Draco v podání Guye Stockwella. Když k tomu pčipočtu na 60. léta velmi kvalitní akční scény, mám pocit, že to je skvělá práce. Franklin Schaffner opět dokazuje, že umí v jakémkoli žánru (Planeta opic, Motýlek). Jen se divím, že se film nestal slavný. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Válečník není špatný film, ale zub času ho ohlodal až na cimbuří. V některých chvílích dokáže být na svou dobu celkem realistický i drsný, jindy je však naopak příliš melodramatický a naivní. Heston má charisma na rozdávání a dokud nedojde na tu romantickou linku, je to hodně dobré, pak ale začnou "smyčce" a už to není ono. Logicky ta láska způsobila problémy všem a přivodila na ně zkázu. Znovu varování, že ve stavu zamilovanosti nemá člověk dělat žádná zásadní rozhodnutí. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Je pravda, že v té archaické mluvě lze pocit ze středověku najít snadněji, než z dnešních moderních středověkých filmů. Já osobně mám ale výpravné francouzské historické filmy z té doby raději, než tyto odkazy na ostrovní divadelnictví. Chvílemi jsem měl pocit, že koukám na Monty Pythona a někde ze zákoutí na mě vyskočí chlap na umělém dřevěném koni. Nevyskočil. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (12)

  • Charlton Heston vo svojej autobiografii „In the Arena“ rozpráva o tom, ako sa odhodlaný mladý Steven Spielberg niekoľkokrát pokúsil preniknúť na scénu, aby sledoval natáčanie, ale zakaždým ho vyhodili. Režisér Schaffner ale nakoniec ustúpil a povolil mu vstup, nech sleduje, čo sa nakrúca. (Arsenal83)
  • Stredoveký historik Andrew E. Larsen ocenil podobne ako kritici realistické zobrazenie fyzických predmetov a sociálnych vzťahov danej doby. Tvrdí však, že filmová prezentácia pohanstva medzi nevoľníkmi je extrémne prehnaná a že právo prvej noci je len mýtus. Kritizoval tiež romantizáciu filmu v tom, „čo je v podstate znásilnenie“, pričom dodal, že – hoci k takýmto znásilneniam v tom čase dochádzalo – neboli právne nijako ukotvené. (Arsenal83)
  • Pre Charltona Hestona to bol vysnívaný projekt a preto sa angažoval aj v produkcii. Veľmi chcel, aby film bol v podstate intímnou drámou, no zistil, že Universal očakávalo akýsi historický epos, aký nakrútil už mnohokrát predtým. Nedokázal tak presadiť svoje ciele a štúdio film prerobilo tak, aby sa akčné scény čo najviac predĺžili, pričom niekoľko intímnejších scén bolo vystrihnutých. Film sa nakoniec stal kasovým prepadákom a Hestona pocit z nevyužitej príležitosti iritoval po zvyšok života. (Arsenal83)

Reklama

Reklama