Reklama

Reklama

Tulák

  • Indie Awaara (více)

Obsahy(1)

Velmi důležitý a zároveň úspěšný snímek se sociální tématikou balancuje na hranici mezi bollywoodským pozlátkem a kritikou indické společnosti. Mladý asociál Raj je zavrženým synem místního soudce Raghunath, jemuž kdysi před lety neznámý bandita unesl manželku. Po její záchraně a zjištění, že je těhotná, ji Raghunath vyhnal z domu a Raj strávil celé dětství ve slumu na okraji společnosti. Pro podezření z vážného zločinu se ocitá před soudem, proces neřídí nikdo jiný než jeho otec. Na pomoc mu přichází Rita, právnička a kamarádka z dětství.

Věhlasný Raj Kapoor je nejen spoluautorem scénáře, ale film též režíroval, produkoval a ztvárnil hlavní postavu tuláka Raje. Jeho nejlepší a nejznámější film doslova obletěl svět a stal se hitem na Blízkém východě, v Sovětském svazu i v Číně. Z mnoha scén je patrná inspirace dílem Charlie Chaplina. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (5)

MM11 

všechny recenze uživatele

Zkrácenou verzi bych všem klidně doporučil... Všemožnými úlety a marginálními jevy zasažená CSFD stále neobjevila bollywoodské klasiky. Evropskými trendy ovlivněný Satyajit Raj a tím se širší okruh vyčerpá. Znalost o klasickém období kolosu, jehož setrvačnost je dechberoucí, zůstává nevalná, nemluvě o „neviditelnosti“ indických artových filmů, překrytých vším možným i nemožným. Malý zájem má své důvody, nezvyklou délkou pro žánrový film počínaje a obsahem většínové tvorby konče. Tulák není radikálně jiný, vlastně by se dal označit za typický produkt továrny na... (nejsem si jist, sny to však nebudou). Krom známých premis bollywoodské produkce (zpěv a manýristicky prezentovaný tanec, rozlehlý a nesbíhající se děj na značné ploše, krutost údělu života) potvrzuje formální vyspělost kinematografie regionu. Režisér a titulní představitel Raj Kapoor nešetří modernistickými efekty s obrazem, včetně zběsilých jízd kamerou a subjektivních pohledů pro ještě silnější přimknutí k sledujícím masám. Bollywood totiž v první řadě vychovává, velice obratně podsouvá rozmarnost při divákově lamentaci nad problémy každodennosti, tematizací daleko krutějších strastí. Kapoor je „podvratný“ v jednom – naplňuje doslovně kastovní pravidla, aby ukázal, jakým způsobem ničí život jednotlivce. Být zlodějem není předurčenost, ale označení za něj ho s tebe následně činí. Film dokonce nakládá s odvážnou myšlenkou ještě v intencích rodiny a de facto incestního styku. Tím určitě nepřikládám tomuto muzikálu punc filozofujícího díla, dětská naivita vrcholí závěrečnou scénou u soudu (kdybych popsal roložení sil: „kdo koho, proti komu“, budete se smát). To je však nyní vedlejší. Můj názor, že takovým muzikálem mohl Kapoor soupeřit s čímkoli, co vypouštěl tehdejší Hollywood, je snad příliš odvážný. Kéž by alespoň vybudil snahu s ním nesouhlasit a konečně ten film pro někoho objevil. Je načase. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Hlavne filmársky, ale aj príbehovo nádherný ( aj keď dnes by sa ozvalo zopár akože kinematograficky zdatných mudrlantov, s filmovo nízkym IQ, tvrdiac že je to klišé a neoriginálne a niečo podobné tu už bolo, áno o 20-30-40-50 rokov neskôr - podobný príklad si prečítajte v mojom komentári k VALERIANOVI A MESTU TISÍCICH PLANÉT ). Nie som veľkým fanúšikom a ani obdivovateľom Bollywoodu, Kollywoodu, Tollywoodu a iných odnoží Hindi kinematografie, ale tento snímok je prístupný všetkým rasám, divákom, každému kto má rád filmy a kto kedy v živote okúsil nielen šťastie, ale aj bolesť a utrpenie. A práve preto, bol tento film ( a zrejme určite aj stále je ) superhitom takmer po celom Euroázijskom svete, čo mu dalo nálepku ako jeden z najpopulárnejších a najnavštevovanejších filmových diel v histórii kinematografie. ()

Gaja Gamini 

všechny recenze uživatele

Není moc o čem mluvit, když přijde na příběh. Co dělá film Awaara čistou klasikou je komlexní vykreslení pocitů, které mohou ovládat něčí srdce. Od zranitelnosti, lásky, nenávisti, viny až po hněv, pomstu, vášeň, obětování a oddanost. A všichni herci jsou perfektně perfektní v zachycování těchto emocí. Prithviraj Kapoor je stejně tak vznešený a impozantní, jaký se mi zdál býv v Mughal-E-Azam, je však lidštější. Nargis je zcela okouzlující a svoji roli zvládá s obdivuhodnou lehkostí. Jedná se také o můj první film s Rajem Kapoorem. Hodně jsem o něm slyšela, a nyní mohu potvrdit, že legendou je plným právem. Bohužel se Awaara nedotkla mého nejvnitřnějšího já, a nemohu vysvětlit proč, protože filmu nechybí vůbec nic. ()

Reklama

Reklama